Ik heb sinds vandaag Freedom internet ipv Ziggo Zakelijk. (Nu werkt m’n eigen router/NAT niet meer, maar dat is een ander verhaal.) Het viel me meteen op dat sommige websites meteen slecht werkte na de nieuwe verbinding. Vooral Gmail doet bijna niks meer. Ik heb een paar speedtests gedaan, en download is prima, maar upload is praktisch 0. Zie https://pic.nperf.com/r/3416976260333050-hf0sNGEe.png en Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test
Ik heb internet op m’n computer via m’n eigen router die verbonden is met de fritzbox. Geen geweldige router, maar wel meer dan 0.1 mbit/sec normaal =) Enig idee waarom ik ineens geen upload meer heb?
Ik heb alles herstart, en nu haal ik 0.35 mbit/sec. Zie https://pic.nperf.com/r/3416980404400940-P0mbXnDQ.png en Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test Websites werken weer prima, maar dit is natuurlijk nog steeds een belabberde snelheid. Veel lager dan Ziggo Zakelijk’s kabel, dus het ligt niet aan de matige router. Misschien wel aan een of andere instelling, mja, ik weet niet hoe routers en modems en internet werken. Iemand wel?
Ik doe vast iets fout met m’n Freedom aansluiting. Maar wat? M’n eigen router is ingesteld op dynamisch IP en prikt in de fritzbox. Waar zit de bottleneck?
Als ik de netwerkkabel direct verbind tussen fritzbox en m’n Windows computer (dus zonder eigen router, dus maar 1 computer heeft nu internet) is download sneller, maar upload nog steeds verschrikkelijk. Zie https://pic.nperf.com/r/3416983217930465-B4zh0vnQ.png en Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test Die downloadsnelheid van 100 of 200 mbit/sec boeit me niet zo. Die uploadsnelheid van 0.4 mbit/sec wel.
Wat voor aansluiting heb je en hierbij zorgen dat je geen conflicten hebt met eigen interne IP adressen.
Gezien dat je Ziggo/zakelijk hebt, maak je ms gebruik van eigen servers, VPN netwerken, firewalls of andere (proxy)netwerkfuncties in je thuisnetwerk ?
Ook dat verhaal waarom je router/NAT niet zou werken, is hier interessant.
Heb je het zelf aangesloten of met hulp van een monteur (die dan normaliuter ook de netwerkfunctie heefdt gecontroleerd) ?
Ook van belang is wanneer je van router wisselt, je dan ook daarmee verbonden apparaten het beste allemaal opnieuw opstart zodat die met de geplaatste internetrouter(instellingen) gaan werken.
Dat iets en allemaal een trage botersloot is, houdt rechtstreeks verband met een gebrek. Om vast te stellen of dit intern of extern is: probeer eens alleen de Fritzbox met één cllient (beide autoconfig) te gebruiken.
Eigen router en NAT leek me nog veel spannender, maar ik heb het anders opgelost. De Fritzbox kan alles wat m’n Sitecom router deed, EN de Fritzbox kan overal in huis staan (omdat ie een UTP kabel als input heeft, niet glas of ‘kabel’ oid), dus dat is m’n nieuwe router. Daar kan ik NAT en port forwarding instellen. En de interface is veel gaver dan die van Sitecom wel zo belangrijk! Beetje googlen en schelden en volgens mij werkt het lokale netwerk weer.
Ik zou niet weten hoe het toch met eigen router zou kunnen werken, maar dat hoeft nu ook niet meer, en ik heb geen zin meer =) Dank voor de interesse. De monteur gaf er niet zoveel om. Zijn testje was OK, en weg was ie.