Dubbele IP is fataal in een netwerk.
Netwerkjes achter elkaar met 2 DHCP kan wel.
Maar het kan ook met 1
Zolang er maar niet 2 Kaptijns op het schip zijn.
In bovenstaande zal 178 en 179(gast) elders geen goed idee zijn.
Ondertussen heb ik ook de instelling over DHCP terug gevonden. Helemaal verstopt onder ‘Network Settings’ en dan naar onderaan de pagina scrollen en daar staat Advanced Network Settings. Ik zocht me suf. Dat was het grootste probleem.
Maar de vraag die nog overblijft is of ik DHCP uit moet zetten op de Fritzbox en dan DHCP door de Raspberry Pi moet laten overnemen? Of ervoor te zorgen dat alle apparaten in het netwerk (ook wat via VPN binnenkomt) allemaal wel via de pi-hole de wereld in gaan.
Want ik heb de indruk dat dat nu niet gebeurt, alleen als de pi-hole expliciet voor DNS ingevuld is in het apparaat. En dat kan bij sommige apparaten niet zo makkelijk…
Op het youtube kanaal(DL) van Fritz!Box wordt het wel uitgelegd.
Je kunt ook de verbinding door de Pi laten lopen en de VPN bij de 7590 laten.
Dan wel zorgen dat de Pi alles netjes doorgeeft.
@rrr De pihole maakt het niet zoveel uit of deze DHCP doet of iets anders. Het enige is dat de pihole wel graag een vast IP-adres wil hebben. Die geef ik de pihole meestal voordat ik daadwerkelijk pihole installeer op de raspberry pi (of Proxmox container).
In de FRITZ!Box kun je bij de DHCP instellingen ook het IP-adres van jouw local DNS server zetten. Dan krijgen de aangekoppelde apparaten de pihole als DNS server ingesteld (of je moet de FRITZ!Box naar de pihole verwijzen, maar dan krijg je als eerste DNS server de FRITZ!Box die het dan weer na moet vragen bij de pihole).
In mijn OPNsense doosje thuis is het zo dat deze DHCP uit deelt. Die deelt DNS-server IP-adressen uit (zowel IPv6 als IPv4) van mijn pihole(s), zodat de IP-adressen van mijn DNS doosjes direct bereikt kan worden door de apparaten in mijn netwerk (zonder tussenstop van de router).
Wel heb ik conditional forwarding aangezet, dat hostnames van computers ook geresolved kunnen worden.