Valse start met minstens 48 uur downtime

Eindelijk is Freedom beschikbaar in mijn dorpje in het hoge noorden!
Op 24 juni 2025 komt de monteur helemaal vanuit Rotterdam om te constateren dat de oude ONT er nog hangt.
Monteur installeert de nieuwe Fritz en alles werkt maar met de mededeling dat als het rode lampje op de ONT gaat knipperen ik de oude Fritz er weer aan moet hangen.
10 minuten nadat hij wegrijdt gooit SNLR het signaal er af en begint inderdaad het lampje LOS rood te knipperen. De oude Fritz kan daar (uiteraard) ook niets mee.
Bijna 3 kwartier in de wacht bij de helpdesk gezeten waar ik een zwijgzame heer aan de lijn krijg die na veel stiltes kan vertellen dat die ONT-kast vervangen had moeten worden (door guidion) voordat de monteur langskomt en dat we dat alsnog moeten doen.
Na nog een paar keer bellen en wachten heb ik vandaag een afspraak dat op 26 juni een monteur komt.
We gaan het zien. Dit had ik niet verwacht met Freedom. Ik zal aanvullen met meer informatie als we verder zijn.

Niet goed dat een monteur vertrekt voordat de verbinding het daadwerkelijk doet. Die conclusie zal Freedom ws ook wel willen trekken.

Wat mij opvalt, dat bmw Freedom geen NTU’s gebruikt cq plaatst en het niet (veel?) zal voorkomen dat eenmaal op xxPON (ont/connectie) men de boel daarvan terugzet naar AON (ntu/mediaconverter). Een meegeleverde Fritz voor AON wordt bmw direct op glas aangesloten omdat Freedom, bmw, geen NTU levert.

1 like

Ik heb de tekst gewijzigd, de ONT moest vervangen, niet de NTU.

Monteur kwam vanochtend mooi op tijd en de ONT moest eruit en de NTU vervangen. Alles werkt weer!

2 likes