Van KPN en 5590+AON SFP naar Fiber Crew 5590+GPON SFP (zonder NTU)?

Hmmm, ik zit even te kijken voor de grap en zie dat er ineens ook 1Gbit via Fiber Crew (GPON) wordt aangeboden om mijn adres…
Hebben op dit adres al iets van 10 jaar glasvezel via Reggefiber indertijd en heb zelf een 5590 + AON module.

Zou dit een foutje zijn of kan het zijn dat, doordat het industrieterrein hierachter glasvezel heeft gekregen, de POP is omgebouwd en ik nu ook via Fiber Crew kan laten belichten?

Hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Kan ik dan bij wijze van de GPON module inpluggen (zat volgens mij bij de 5590) en klaar of moet er in de meterkast nog iets gedaan worden qua ombouw? Voor de duidelijkheid: heb paar jaar terug de media converter verwijderd en de fiber zit nu rechtstreeks in de AON module.

Zou toch mooi €25 per maand schelen.

Fiber Crew is een alternatieve belichter op delen van het KPN netwerk. Die hebben dus in de centrale gewoon apparatuur opgehangen en de kabel die naar jouw huis loopt wordt in plaats van bij KPN ingeprikt, ingeprikt op de apparatuur van Fiber Crew. Fiber Crew is inderdaad veel goedkoper dan KPN als belichter, de kabels die gebruikt worden zijn nog wel steeds van KPN.

Inderdaad een kwestie van techniek verhuizing aanvragen bij Freedom en op de dag dat je overgezet wordt de SFP vervangen in je Fritz!Box. Je krijgt van Freedom een ONT toegestuurd, als je deze niet gebruikt (en de fiber rechtstreeks in je FB wilt) dan moet je alleen het SN van de ONT even noteren en deze op http://fritz.box/#support (of via het menu: Hulp en Info → FRITZ!Box support (helemaal onderaan)) onder “GPON-serienummer” invoeren. Daarna kan die ONT direct de kast in. Kabel is bij GPON en AON SFP voor Fritz!Box hetzelfde, dus deze kan je blijven gebruiken.

Er is 1 maar: op dit moment werkt Canal Digitaal TV via Fiber Crew niet lekker, wordt wel hard aan gewerkt. Als je ook Canal Digitaal kijkt via de Amino misschien beter om dus nog even te wachten met overstappen.

1 like

Super, dank je wel! De aanvraag gedaan en bevestigd. Enige nadeel is een nieuw IP adres maar misschien kan Freedom daar nog iets aan doen.

Schijnt in theorie mogelijk te zijn via de helpdesk om je IP-adres mee te nemen bij een tech change, maar schijnt ook best wel een gedoe te zijn.

Inderdaad, kan wel, maar levert een hoop werk op. Het is geheel handmatig om het adres mee te nemen en foutgevoelig. Men heeft het inderdaad liever niet en je nieuwe adressen (ipv4 en ipv6 /48) krijg je na de tech change aanvraag toegestuurd, du sje hebt even de tijd om die wijziging voor te bereiden. (DNS’en aanpassen, firewall rules bij werkegevers en/of eigen externe servers/vps’en,…) Ik had het geluk dat m’b ipv6 vis tunnelbrokers loopt, waardoor ik voor ipv6 niets hoefde te wijzigen anders dan het ipv4 eindpunt bij die broker.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.