Hi allen,
Geen vraag. Maar een ervaring om te delen zodat anderen er wellicht wat mee kunnen. Ik ben handig genoeg met de router en ethernet, maar alles met glasvezel was nieuw. Ik had ook geen idee wat XGS-PON en AON e.d. was, maar nooit te oud om te leren.
Korte samenvatting:
- TP-Link Media Converter MC220L Amazon.nl
- TP-Link TL-SM321B TP-Link TL-SM321B - SFP Gigabit uitbreidingsmodule - 1250 Mbit/s | bol
- Fiber Optic Cable (FTTH) / Singlemode (OS2) Simplex/SC APC Plug to LC-UPC Plug/Light Wave Cable Amazon.nl
- SC Fiber Optic Adapter Single-Mode Female to Female Amazon.nl
- Groene kabeltje uit Nokia kastje gehaald –> groene connector –> kabel van groen/groot naar blauw/klein LC-UPC –> In de TP-Link SM321B –> In de TP-Link MC220L. –> Ethernet kabel –> UDM SE WAN input.
- UDM SE volgens instructies ingesteld: Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk (van 300 naar 6, en PPPoE met fake username/pw)
Vorige week ben ik overgestapt van Odido naar Freedom. Omdat ik een UniFi UDM SE heb, heb ik gekozen voor ‘eigen modem’ zonder ondersteuning. Hoewel ik geen expert ben op het gebied van glasvezel, is het me gelukt om de boel draaiend te krijgen zonder nieuwe kabels door het huis te trekken. Graag deel ik mijn bevindingen zodat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.
De Situatie
Toen de lijn van Freedom werd opgeleverd, gaf het Nokia-kastje waar de glasvezel omgezet werd naar ethernet direct een rood LOS-lampje. Bij Odido had ik een Nokia XS-010X-Q kastje (ONT). Dit werkte kennelijk op het XGS-PON netwerk kwam ik achter. Dit kastje zette het glasvezelsignaal om naar ethernet, wat vervolgens mijn UDM SE (WAN-poort) in ging. Na wat speurwerk (en hulp van AI/forums) bleek de oorzaak simpel: de Freedom-lijn is opgeleverd op AON. Deze twee technieken gebruiken verschillende golflengtes licht en zijn dus niet compatibel. Het Nokia-kastje was hiermee onbruikbaar geworden (maar wellicht later weer toepasbaar als KPN uiteindelijk alles gaat upgraden naar XGS-PON?).
De Keuze: Geen nieuwe kabels trekken
Velen adviseren om de glasvezel direct in de SFP+ poort van de UDM SE te prikken. Dat zou kunnen, maar mijn router staat echter op een plek waar alleen ethernet ligt en ik had geen zin om nieuwe glasvezelkabels te trekken. Daarom koos ik voor de weg van de minste weerstand: een mediaconverter gebruiken bij het glasvezelpunt, om zo de bestaande ethernet-infrastructuur te blijven gebruiken. Dus feitelijk het Nokia kastje te vervangen.
De Benodigdheden
Het vinden van de juiste kabels en modules was nog even een gepuzzel door de kleuren (groen/blauw) en connectoren (groot/klein). Dit heb ik gebruikt:
-
Mediaconverter: TP-Link MC220L.
-
SFP-Module: TP-Link TL-SM321B.
- Belangrijk leermoment: Ik bestelde eerst de ‘A’ versie op advies van een AI chatbot, maar je hebt voor de consumentenkant op het KPN/Freedom netwerk kennelijk de B-versie nodig (TX 1310nm / RX 1550nm). De ‘A’ versie is precies de andere kant op en werkt dus niet.
-
Glasvezelkabel: Een patchkabel van SC/APC (Groen/Groot) naar LC/UPC (Blauw/Klein).
- KPN/Freedom gebruikt op de muurdoos vaak (in ieder geval in mijn geval) groen (schuin afgesneden), terwijl SFP-modules bijna altijd blauw (recht afgesneden) verwachten. Let hier goed op om signaalverlies of schade te voorkomen.
-
Koppelblokje: Een SC/APC female-female connector (om de groene stekker van de nieuwe kabel te verbinden met de groene stekker die uit de muurdoos/kapje komt).
De Installatie
De keten is nu als volgt: Glasvezelpunt muur
Patchkabel Groen (die zat dus in de Nokia)
Koppelblokje (female / female)
Patchkabel (Groen naar Blauw)
SFP-module (TL-SM321B)
Mediaconverter
Bestaande ethernetkabel naar de router
UDM SE.
Instellingen in UniFi
Nadat de hardwarematige ‘link’ brandde (het FX-lampje op de converter), was het een kwestie van de juiste instellingen in de UDM SE: Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk
Resultaat
De verbinding is stabiel en ik haal keurige snelheden (rond de 950 Mbit up/down). De latency is met 3ms nagenoeg gelijk aan de oude situatie.
Hopelijk helpt dit iemand die in dezelfde situatie zit en zoekt over hoe het een en ander aan te sluiten.
Doe met de kennis wat je wil. Dank ook voor anderen op het forum waar ik die TL-SM321B gevonden had - dat was de missing link in mijn schakel. Een week geen internet gehad vanwege al die stekkers bestellen. Geen ramp, maar voor het huishouden ook geen feest.
Succes allen. Ongevraagde adviezen zijn ook altijd welkom. Zo leren we iedere dag weer wat bij.