Van Odido (XGS-PON) naar Freedom (AON) met UniFi UDM SE (via Media Converter)

Hi allen,

Geen vraag. Maar een ervaring om te delen zodat anderen er wellicht wat mee kunnen. Ik ben handig genoeg met de router en ethernet, maar alles met glasvezel was nieuw. Ik had ook geen idee wat XGS-PON en AON e.d. was, maar nooit te oud om te leren.

Korte samenvatting:

Vorige week ben ik overgestapt van Odido naar Freedom. Omdat ik een UniFi UDM SE heb, heb ik gekozen voor ‘eigen modem’ zonder ondersteuning. Hoewel ik geen expert ben op het gebied van glasvezel, is het me gelukt om de boel draaiend te krijgen zonder nieuwe kabels door het huis te trekken. Graag deel ik mijn bevindingen zodat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.

De Situatie

Toen de lijn van Freedom werd opgeleverd, gaf het Nokia-kastje waar de glasvezel omgezet werd naar ethernet direct een rood LOS-lampje. Bij Odido had ik een Nokia XS-010X-Q kastje (ONT). Dit werkte kennelijk op het XGS-PON netwerk kwam ik achter. Dit kastje zette het glasvezelsignaal om naar ethernet, wat vervolgens mijn UDM SE (WAN-poort) in ging. Na wat speurwerk (en hulp van AI/forums) bleek de oorzaak simpel: de Freedom-lijn is opgeleverd op AON. Deze twee technieken gebruiken verschillende golflengtes licht en zijn dus niet compatibel. Het Nokia-kastje was hiermee onbruikbaar geworden (maar wellicht later weer toepasbaar als KPN uiteindelijk alles gaat upgraden naar XGS-PON?).

De Keuze: Geen nieuwe kabels trekken

Velen adviseren om de glasvezel direct in de SFP+ poort van de UDM SE te prikken. Dat zou kunnen, maar mijn router staat echter op een plek waar alleen ethernet ligt en ik had geen zin om nieuwe glasvezelkabels te trekken. Daarom koos ik voor de weg van de minste weerstand: een mediaconverter gebruiken bij het glasvezelpunt, om zo de bestaande ethernet-infrastructuur te blijven gebruiken. Dus feitelijk het Nokia kastje te vervangen.

De Benodigdheden

Het vinden van de juiste kabels en modules was nog even een gepuzzel door de kleuren (groen/blauw) en connectoren (groot/klein). Dit heb ik gebruikt:

1. Mediaconverter: TP-Link MC220L.

2. SFP-Module: TP-Link TL-SM321B.

• Belangrijk leermoment: Ik bestelde eerst de ‘A’ versie op advies van een AI chatbot, maar je hebt voor de consumentenkant op het KPN/Freedom netwerk kennelijk de B-versie nodig (TX 1310nm / RX 1550nm). De ‘A’ versie is precies de andere kant op en werkt dus niet.
  3. Glasvezelkabel: Een patchkabel van SC/APC (Groen/Groot) naar LC/UPC (Blauw/Klein).

• KPN/Freedom gebruikt op de muurdoos vaak (in ieder geval in mijn geval) groen (schuin afgesneden), terwijl SFP-modules bijna altijd blauw (recht afgesneden) verwachten. Let hier goed op om signaalverlies of schade te voorkomen.
  4. Koppelblokje: Een SC/APC female-female connector (om de groene stekker van de nieuwe kabel te verbinden met de groene stekker die uit de muurdoos/kapje komt).

De Installatie

De keten is nu als volgt: Glasvezelpunt muur :right_arrow: Patchkabel Groen (die zat dus in de Nokia) :right_arrow: Koppelblokje (female / female) :right_arrow: Patchkabel (Groen naar Blauw) :right_arrow: SFP-module (TL-SM321B) :right_arrow: Mediaconverter :right_arrow: Bestaande ethernetkabel naar de router :right_arrow: UDM SE.

Instellingen in UniFi

Nadat de hardwarematige ‘link’ brandde (het FX-lampje op de converter), was het een kwestie van de juiste instellingen in de UDM SE: Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

Resultaat

De verbinding is stabiel en ik haal keurige snelheden (rond de 950 Mbit up/down). De latency is met 3ms nagenoeg gelijk aan de oude situatie.

Hopelijk helpt dit iemand die in dezelfde situatie zit en zoekt over hoe het een en ander aan te sluiten.

Doe met de kennis wat je wil. Dank ook voor anderen op het forum waar ik die TL-SM321B gevonden had - dat was de missing link in mijn schakel. Een week geen internet gehad vanwege al die stekkers bestellen. Geen ramp, maar voor het huishouden ook geen feest.

Succes allen. Ongevraagde adviezen zijn ook altijd welkom. Zo leren we iedere dag weer wat bij.

Mooi verhaal!

Opmerking die ik wil maken is dat als de aansluiting geen AON maar PON zou zijn, je nauwkeurig wil werken omdat A. een AON-adapter op een PON aansluiting niet kan en niet mag (je blokkeert daarmee de andere gebruikers van het PON netwerk). Als je AON aangesloten zou hebben tijdens een PON upgrade dan stoppen ze de upgrade (“tegenlicht”). En B: bij PON moet de provider serienummers hebben om de verbinding mogelijk te maken, serienummers die ze “al hebben” als je bij PON de spullen van de belichter gebruikt.
AON is gemakkelijker in dat opzicht maar is heden ten dage wel wat “oudere techniek”. Voor jouw maakt dat niet uit; PON schaalt beter en is daarom goedkoper maar dat is niet jouw probleem.

Een AON adapter is, afaik, inderdaad alleen maar een converter; bij PON zit er meer slimmigheid in. In het algemeen adviseer ik om de fiber/koper omzetter van de provider te nemen, omdat het dan ook bij “hun” netwerk hoort en als er storingen zouden zijn, dan zijn alle spullen van de belichter en niet van jouw.
Om die reden adviseer ik altijd het AON/PON kastje van de provider te pakken en pas naarna, op de koper ethernetlijn, de scheidslijn belichter ↔ thuis te trekken. Alle ellende met de straat, fibers in de straat, andere gebruikers enzovoort: het is altijd de schuld van de belichter, en dat is heel fijn.

Het is verrassend dat KPN als belichter bij een voor hun nieuwe aansluiting kiest voor AON en niet voor PON. De verrassingen zijn de wereld niet uit!

Dank voor je reactie. Oudste stad van Nederland - mogelijk ook een van de oudste glasvezel belichtingen? Ik heb geen idee. Wat ik er van begrijp is het inderdaad de ‘oudere’ technologie maar ik heb voor zover ik weet ook niets te kiezen wat dat betreft. Bij voorkeur heb ik ook dat kastje van de provider, maar Freedom ondersteunt hier niet bij - “Kies je bij Freedom niet voor een leen- of koopmodem, dan zul je voor je eigen hardware moeten zorgen. Bij GPON en XGSPON verbindingen zal er altijd een ONT door de netwerkbeheerder of Freedom geleverd worden. Bij AON verbindingen zul je zelf moeten zorgen voor een geschikte media converter (NTU) of SFP die direct op de glasvezelverbinding geplaatst kan worden.”