Van Windows naar Linux netwerk

Een kennis van mij heeft een bedrijf (provincie Groningen) met een paar werkplekken. Hij kreeg van zijn ict-beheerder te horen dat hij met de komst van Windows 11 nieuwe apparatuur moet kopen. Hij loopt al wat langer rond met het idee om weg te gaan bij Microsoft en vroeg mij waar hij aan moet denken bij die omschakeling. Nu heb ik alleen kunnen vertellen over mijn persoonlijke ervaring op drie pc’s met LinuxMint binnen mijn bedrijf die via een cloudomgeving (Stack van TransIP) met elkaar synchroniseerden. Hij heeft een server in een netwerk staan waar de pc’s de gegevens op opslaan en die server synchroniseert weer met opslag in de cloud. Hij heeft een paar voorraadprogramma’s onder Windows draaien met databases op die server.
Kent iemand een ict-beheerder, of is datzelf, die met hem mee kan denken hoe de overstap in zijn situatie eventueel te maken?

Ik denk dat het belangrijk is om een oplossingsrichting te kiezen voordat je weet wie of wat je nodig hebt.

Een mogelijke richting is om de windows specifieke dingen onder wine te draaien. Ik heb daar zelf nauwelijks ervaring mee en weet dat niet altijd alles 100% functioneert. De enige manier om daar achter te komen is denk ik simpelweg experimenteren.
Een andere richting is zoeken naar alternatieven die je wel onder linux kan draaien, kijk daarvoor naar de functionaliteit die je nodig hebt en kijk of daar iets voor bestaat. In de meest extreme situatie zou je dat moeten (laten) maken.

2 likes

Dank voor de mensen die hier en / of per DM gereageerd hebben. De kennis neem ter notie van en gaat bepalen hoe hij verder wil gaan.