VDSL internet valt sporadisch weg

Hoi beste mede Freedommers (of hebben we een andere titel?)

Ik ben sinds 20 mei overgestapt van KPN naar freedom internet. Ik heb bij KPN altijd mijn eigen hardware gebruikt in plaats van de Experiabox, en de overstap ging daardoor best makkelijk, sinds freedom eigenlijk dezelfde instellingen nodig heeft.

Ik gebruik een Vigor 165 als bridge, en ik heb de tutorial van hier: Go away
nog eens doorgelopen om te controleren of alles goed stond.
M’n router is een Asus RT-AX88U met merlin firmware. Daar gewoon internet op vlan6, inloggen met PPPoE, IPv6 op native en gaan met die banaan.

Een van de redenen dat ik bij KPN weg wilde was de klantenservice, en dan voornamelijk omdat als je ook maar 1 probleem hebt ze je vragen om de experiabox aan te sluiten.

Maar goed, bij KPN had ik dus wel eens het probleem dat om de zoveel tijd ( een maand of 2-3) opeens het internet super onstabiel werd. In mijn router kreeg ik dan te zien dat de PPP echo een time-out had. Ik ben er nooit achter gekomen waarom. Op de Vigor kon ik ook niks zien dat er nieuw verbinding was gemaakt bijvoorbeeld. Daarna, na soms 1 of 2 weken, werd het internet weer stabiel zonder dat ik iets had gedaan aan instellingen, herstart oid.

Nou, nu was ik lekker aan het internetten met freedom sinds de 20e, en toen na pak een beet 5 dagen begon het probleem weer. Ik heb 's nachts toen het internet hier rustig was maar een beetje lopen graven, heb overal de syslog van doorgestuurd naar m’n nas voor een beter overzicht. Ook heb ik een plugin op m’n router aangezet die om de 3 minuten 1 minuut lang controleert of je nog internet hebt.

Zo ziet de logging er uit van de router:

pppd[17405]: No response to 5 echo-requests
pppd[17405]: Serial link appears to be disconnected.
pppd[17405]: Connect time 9.1 minutes.
pppd[17405]: Sent 1069255 bytes, received 3413727 bytes.
pppd[17405]: Connection terminated.
pppd[17405]: Sent PADT
pppd[17405]: Modem hangup
pppd[17405]: PPP session is 7837 (0x1e9d)
pppd[17405]: Connected to 00:30:88:1b:80:XX via interface vlan6
pppd[17405]: Using interface ppp0
pppd[17405]: Connect: ppp0 ↔ vlan6
pppd[17405]: PAP authentication succeeded
pppd[17405]: peer from calling number 00:30:88:1B:80:XX authorized
pppd[17405]: local LL address xxxxxxxxxxxxxxxxxx
pppd[17405]: remote LL address xxxxxxxxxxxxxxxxxx
pppd[17405]: local IP address xxxxxxxxxxxxxxxxxx
pppd[17405]: remote IP address xxxxxxxxxxxxxxxxxx
pppd[17405]: primary DNS address xxxxxxxxxxxxxxxxxx
pppd[17405]: secondary DNS address xxxxxxxxxxxxxxxxxx
pppd[17405]: LCP terminated by peer
pppd[17405]: Connect time 11.9 minutes.
pppd[17405]: Sent 1308545 bytes, received 6232237 bytes.
pppd[17405]: Connection terminated.
pppd[17405]: Connect time 11.9 minutes.
pppd[17405]: Sent 1308545 bytes, received 6232237 bytes.
pppd[17405]: Sent PADT
pppd[17405]: Modem hangup

En zo ziet de verbinding er uit van de laatste paar uren:

Niet al te best…
Over het algemeen heb ik een prima snelheid: 203 down en 28 up. Maar ik heb gezien dat je de modem kan tunen om de verbinding stabieler te maken. Dat heb ik nu net maar eens geprobeerd.
image

Voorheen was de SNR margin 5 dB met dezelfe attenuation. Ik meen wel dat dit niet heel erg hoog is.
Maargoed, ik zal later wel eens updaten of dit helpt met een nieuw screenshot van de grafiek, Mijn snelheid is nu wel richting de 20mbit omlaag gegaan helaas.

Iemand nog tips verder wat ik bij zou kunnen houden?
Het lijkt er niet op dat de modem verbinding verliest in ieder geval, zover ik in de logs kan zien.

Edit: oh, ik merk nu al dat het niet helpt want nu val het de eerste keer al weer weg, zucht…

De laatste reboot van de modem is afgelopen dag geweest, de link times van 2 lijkt op te hogen als ik de SNR aanpas (dan gaat de modem opnieuw trainen)

M’n modem hangt naast het ISRA-punt met een 10cm lang telefoon kabeltje in de meterkast. Ik dacht hoe korter, hoe beter. Ik heb nu het korte kabeltje vervangen met de kabel die bij de modem in de doos zat. Ook heb ik dan maar weer m’n SNR margin delta terug gezet naar 0. Zie hier het resultaat van daarnet (en ook een power-cycle van de modem voor verse stats)

De voeding voor mijn netwerk is voorzien met een APC UPS. Los daarvan is mijn huis uit 2009 en qua stroomvoorziening alles netjes geregeld.

Ik kan morgen voor de gein ook nog eens de experiabox aansluiten om te kijken wat die voor VDSL waardes geeft. Het vreemde blijft wel dat voor het merendeel het internet gewoon prima stabiel is.

Ik heb 2 modem codes geprobeerd die ik in de web ui kon instellen, helaas doen ze allebei gewoon vrolijk vectoring. Ik probeer dat morgen dan nog eens uit te zoeken

Enkele toevoegingen.

Op dit Duits forum https://www.onlinekosten.de/forum/showthread.php?t=153093 wordt een interpretatie gegeven van de DrayTek modem code indentifier. Ik vind dat zelf wel verhelderend werken, om orde te scheppen in de verschillende opties. Om het zoeken in de tekst te vergemakkelijken, hier een kopie.

VDSL Firmware Version
Im Webinterface ausgewählter “DSL Modem Code”.
Jedes Byte (Hexadezimal, mit Bindestrich getrennt) hat eine eigene Bedeutung:
Die 1. Stelle ist die Hardware-Plattform. Hier “8” für VRX500.
Die 2. Stelle ist das “Feature Set”. Die Werte sind leider nicht öffentlich dokumentiert.
Die eigentliche Treiber-Version befindet sich an 3. und 4. Stelle (Major- bzw. Minor-Version).
An 5. Stelle ist angegeben ob es sich um eine Pre-Release-Version handelt. In dem Fall wäre der Wert 1.
Die 6. Stelle beschreibt den DSL-Standard. “7” ist VDSL2 mit Vectoring. ADSL Annex A oder B Firmware hat hier andere Werte.

Ik heb zelf alle modem codes voor de Vigor …65 getest. In mijn geval geeft modem code 8D1917 (MDM2 default) de meest stabiele verbinding. Ook ik maak gebruik van de “> vdsl snr 50” setting voor maximale stabiliteit.

Ik heb zelf downstream een 19dB attenuation. In mijn geval maakt het modem altijd default gebruik van het 17A protocol (en dus niet 35B). Protocol 17A maakt ook gebruik van vectoring.

Ook ik zie (soms) dat mijn actual rate hoger is dan de attainable rate. Mijn verklaring daarvoor is dat de verbinding tussen ISRA punt en wijkcentrale “leeft”. Met andere woorden, door variërende vochtigheid in de grond, het parkeren van auto’s boven de kabel, signalen van andere gebruikers op dezelfde kabel, etc. is de verbinding niet (geheel) constant tussen het preciese moment van bepalen van de attainable rate en actual rate.

Ik heb dit zelf niet geprobeerd, maar mogelijk dat je met het commando “> vdsl profile 17a” een profiel kan afdwingen.

De golflengte van een 35MHz carrier in een dunne twisted unshielded kabel is ongeveer 8,5 meter. Een kabel van 1 meter of korter tussen modem en ISRA is daarom prima, 10cm is helemaal elektrisch kort en zal de signalen niet ernstig beïnvloeden. Ikzelf gebruik de meegeleverde kabel die (ongeveer) 1 meter lang is.

@PF0T Dankjewel, dat commando werkt inderdaad goed
image
Nu wachten we dus maar weer even af :slight_smile:

Ik krijg het trouwens niet voor elkaar om in dit forum mooie formatting te krijgen zoals jij @anon49073608 dus ik zet er maar een screenshot in.

@anon97139585 Ik heb 's nachts nu AnnexA_8B2607_8B0B01 gebruikt als profiel (de 2e in de lijst dus waarschijnlijk geen standaard). Dat heeft in ieder geval niet geholpen. Ik weet dat je ook andere firmware hebt, ik heb nu de laatste STD versie 4.2.3
Vorig jaar heb ik ook een aantal keer de MDM1 proberen te flashen, wat goed zou moeten gaan maar ik heb toen telkens via de bootloader in recovery mode de STD weer terug moeten zetten omdat hij niks meer deed.

Hoi Mensen,

Helaas heeft 17a niks uit gemaakt want ik heb in de 12 uur dat ik deze setup heb gedraaid toch weer 4 PPPoE onderbrekingen gehad. Ik ga maar eens een mail naar support sturen met de bevindingen.
Dankjewel voor het meedenken iedereen :slight_smile:

1 like

@Wootah, vervelend, ben wel benieuwd naar wat de bevindingen van support gaan zijn.

Ik adviseer je om toch ook eens de 8D1917 MDM2 firmware te installeren. Deze is voor mij en anderen (bron: Duitse fora) veel stabieler dan de 8B2607 STD die jij recent hebt getest.

@PF0T Tja, ik kan het een keer proberen als ik ook niet verder kom. Maar mijn vorige ervaring is niet zo goed omdat m’n modem niet meer online kwam met de MDM1, die als het goed is wel compatible zou moeten zijn.

Ik zie trouwens nu dat de log messages van de PPPoE verbinding wat anders zijn geworden:
May 31 07:29:18 pppd[13329]: LCP terminated by peer
May 31 07:29:18 pppd[13329]: Connect time 8.5 minutes.
May 31 07:29:18 pppd[13329]: Sent 4158701 bytes, received 42662610 bytes.
May 31 07:29:21 pppd[13329]: Connection terminated.
May 31 07:29:21 pppd[13329]: Connect time 8.5 minutes.
May 31 07:29:21 pppd[13329]: Sent 4158701 bytes, received 42662610 bytes.
May 31 07:29:21 pppd[13329]: Sent PADT
May 31 07:29:21 pppd[13329]: Modem hangup

Het lijkt er op dat de verbinding actief wordt opgezegd. De timeouts zie ik vandaag niet meer terug

Nog geen reactie van de helpdesk mogen ontvangen via mail. Sinds gister heb ik praktisch meer zonder internet gezeten dan met

Sinds iets over 9 vandaag heb ik maar besloten om de vigor van de muur te trekken en zo lang ik nog geen waarschuwing van KPN krijg, mijn nog niet terug gestuurde experiabox te gebruiken. En jawel hoor, stabiel internet (een uurtje lang tot nu toe dan)

Ik denk dat de vigor opzich wel een goede vdsl verbinding maakt maar dat het bridge gedeelte helemaal kapot is. Ik ga hem proberen te resetten en opnieuw configureren denk ik maar, en anders gaat hij RMA.

De firmware is er in twee varianten, een *.all en een *.rst variant. De *.all laat de settings intact. De *.rst reset ook alle settings. Een firmware update met een *.rst file is een goede manier om een algehele reset uit te voeren.
Firmware versie 4.2.3_MDM2 (https://fw.draytek.com.tw/Vigor165) werkt bij mij zonder problemen. Zoals eerder gezegd gebruik ik VDSL2 modem code 8D1917 (het deel achter de underscore is de ADSL modem code, deze is voor ons niet relevant en daarom vermeld ik deze niet).

Zojuist gedaan, dus ik kijk weer even aan.
In het begin had ik weer een vigor die weer niet wilde booten na de 4.2.3_MDM2 .rst firmware, zoals je aanraad.
Blijkbaar moet je na het flashen nog een keer de reset knop in gedrukt houden en dan doet hij het.
Ik gebruik nog steeds 35B en een snr delta van 0, wel met modem code 8D1917 zoals jij

Statestieken zijn nog steeds het zelfde

  ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------
   Running Mode            :      35B       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          :217987000 bps   US Actual Rate       : 33031000 bps
   DS Attainable Rate      :219763296 bps   US Attainable Rate   : 34247000 bps
   DS Path Mode            :        Fast    US Path Mode         :        Fast
   DS Interleave Depth     :        1       US Interleave Depth  :        1
   NE Current Attenuation  :       16 dB    Cur SNR Margin       :        5  dB
   DS actual PSD           :    14. 3 dB    US actual PSD        :     1. 6  dB
   NE CRC Count            :        0       FE CRC Count         :      112
   NE ES Count             :        0       FE  ES Count         :       79
   Xdsl Reset Times        :        0       Xdsl Link  Times     :        1
   ITU Version[0]          : fe004452       ITU Version[1]       : 41590000
   VDSL Firmware Version   : 08-0D-01-09-01-07   [with Vectoring support]
   Power Management Mode   : DSL_G997_PMS_L0
   Test Mode               : DISABLE
  -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
   Far Current Attenuation :       12 dB    Far SNR Margin       :        5  dB
   CO ITU Version[0]       : b5004244       CO ITU Version[1]    : 434dd008
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < BDCM >

Helaas…

Jun 7 16:00:07 pppd[2235]: LCP terminated by peer
Jun 7 16:00:07 pppd[2235]: Connect time 33.2 minutes.
Jun 7 16:00:07 pppd[2235]: Sent 63998989 bytes, received 559005499 bytes.
Jun 7 16:00:10 pppd[2235]: Connection terminated.
Jun 7 16:00:10 pppd[2235]: Connect time 33.2 minutes.
Jun 7 16:00:10 pppd[2235]: Sent 63998989 bytes, received 559005499 bytes.
Jun 7 16:00:10 pppd[2235]: Sent PADT
Jun 7 16:00:10 pppd[2235]: Modem hangup

Ik heb ook maar eens debug aan gezet voor pppd. Misschien dat ik ook nog een keer tagging kan laten afhandelen door de Vigor ipv de Asus

Probeer anders inderdaad eerst eens de Vigor de tagging te laten afhandelen en ook de PPPoE te laten opbouwen, zodat alles werkt, en dan stapsgewijs terug het punt opzoeken dat het probleem zich weer openbaart…

@PF0T
Ik had verder geen tijd meer gehad om wat te doen maar sinds de laatste onderbreking op 7 juni om 4u heeft hij 100% stabiel gedraaid.
Het enige wat ik wel heb gedaan is de 2e ethernet poort van de vigor los gemaakt, die had ik eerst met mijn LAN verbonden voor monitoring. Ik ga die nu weer terug er in steken om te kijken of dat nog iets doet.