VDSL pair bonding modems en bridge mode

Zeker die uncorrected DTU is niet acceptabel. CRC fouten heb ik nog nooit gezien, lijkt me ook groot probleem.
En corrected DTU veel en veel te hoog.
Dat los je ook niet op met Interference Resistance settings.
Verder woon je dicht genoeg bij de wijkkast.

Dat moet aan die ene lijn liggen, zeker als je dat met verschillende modems hebt geprobeerd en bij Y kabel met wisseling van de twee lijnen het probleem volgens het modem vervolgens op de andere lijn zit.

De overgang naar Freedom kan toeval zijn, of er is een monteur van KPN in de wijkkast geweest die aan de verkeerde draadjes heeft gezeten. Dat is mij ook een keer overkomen. Ja en dan leggen ze eerst het probleem bij jou of de draad, maar de kans is 10 keer zo groot dat het in de wijkkast fout zit. Of verkeerde aansluiting of defect aansluitpunt/versterker.
Dus dit zou de helpdesk moeten oplossen samen met KPN. Vervelende is dat standaard helpdesk protocollen het probleem altijd bij de klant leggen. En het komt nauwelijks bij ze op dat de fout gewoon bij KPN kan liggen (want zij maken geen fouten en bij KPN gaat er nooit iets stuk …)

1 like

Nu na een uurtje is de verbinding al een stuk verbeterd. Hoewel de verbinding dus verre van optimaal is. Helaas kan ik de Zyxel nu even niet uitlezen om te zien of die fouten registreert. Die staat gewoon met default instellingen en is nu op de WAN poort van de Fritz!Box aangesloten.

Mijn mening over AVM en Fritz! producten begin ik bij te stellen. Zowel met Powerline, WiFi als nu dus met B-VDSL heb ik diverse onverklaarbare problemen gehad. Soms is het erg stabiel, maar regelmatig blijven de issues maar optreden. Ik heb het idee dat het imago van de kwaliteit van die producten wat overdreven is.

Resultaat van drie ‘speedtest’ runs op een rij, op een MacBook Air M1 uit de huiskamer. Niet ontevreden met deze snelheid, maar volgens mij kan er meer uitgehaald worden. Stabiliteit is nu even aankijken, bij de Fritz!Box lag ik er gegarandeerd na een dag uit.



Ook wel byzonder dat de lijn lengte van beide aderparen 27 meter verschilt … dat horen vziw centimeters te zijn (of in afronding 1 meter).

Dat is inderdaad bij mij het geval, zie hierboven, respectievelijk 759 en 760 m.

Dat grote verschil van 27 meter duidt er ook in ieder geval op dat er iets mis is op dat ene aderpaar en niet met het modem of de bekabeling thuis. Omdat het bij XS4ALL goed werkte, meest waarschijnlijk een probleem met de aansluiting in de wijkkast en niet met de draad zelf.

Heb een paar dagen geleden een mailtje naar de helpdesk gestuurd, ik ga ervan uit dat er snel een response komt.

De verbinding zelf lijkt tot nu toe prima stabiel, heb geen toegang tot de modem dus kan geen logfiles uitlezen maar zelfs met het gebruik van Bittorrent gaf de Zyxel geen krimp. Dat was een gegarandeerde manier om de Fritz!Box op de knieën te krijgen.

Het lijkt er op dat de combinatie van een matige connectie en Fritz!Box geen echt gelukkige is.

Inmiddels antwoord gehad, kennelijk wordt er een ticket bij KPN Wholesale aangemaakt om er naar te laten kijken.

Bizar genoeg is de verbinding nu opeens wel stabiel met de FritzBox!. Er verschijnen nog wel fouten, niet zulke hoeveelheden als 2 weken geleden, maar het belangrijkste is dat de verbinding niet meer onderuit gaat.

Het is bizar omdat dit 15 maanden niet gewerkt, tot ik dus de Zyxel aansloot. Die heeft een aantal dagen stabiel gedraaid en nu kan de FritzBox! het opeens ook…

edit; oeps, te vroeg gejuicht. De verbinding is nog niet plat gegaan, maar sjonge wat een fouten…

Fritz!Box 7581 in bridge met UDM PRO:
Fritz DSL configuratie :

DSL:

  • Internet service provider : other internet service provider
  • Connect via : Connection to a DSL line
  • Account Information : No
  • Use VLAN for internet access : VLAN-ID 6
  • Connected network devices are also allowed to establish their own internet connections

Netwerk:

  • Fritz Box een IP in de range van je switch geven
  • alle services dhcp, wifi, etc uitgeschakeld; de FritzBox heeft geen internet meer.

UDM PRO :

  • Fritz op WAN1 (port 9) aangesloten (intern eth8)
  • geen VLAN
  • PPPoE met fake@freedom.nl / 1234
  • ssh naar de UDM PRO:
    • verander MTU van ppp0 en eth8
sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
ip link set dev eth8 mtu 1512
ip link set dev eth8.835 mtu 1508
ifconfig eth8 down
sleep 2
ifconfig eth8 up
sleep 2
killall pppd
sleep 10
ip link set dev ppp0 mtu 1500

Ik kreeg de UDM PRO niet aan de gang met PPPoE op VLAN 6, dus VLAN op de Fritz ingesteld.
Mogelijk niet persistent, totdat Ubiquiti PPPoE RFC4638 implementeert.

1 like