VDSL storing, nu zeer traag internet

Het begon allemaal op maandagochtend 24 oktober: het internet ligt er uit. Na een paar uur afwachten of het “vanzelf” weer in orde zou komen, besloot ik 's middags maar eens met de helpdesk van Freedom te bellen. Nadat ik duidelijk had gemaakt dat de standaard oplossing - modem uitschakelen, even wachten, modem weer inschakelen - niet gewerkt had, en dat ik alle kabeltjes had nagekeken, werd ik door verbonden met een “expert” - blijkbaar een soort 2e-lijns-helpdesk.
Na het opsturen van een paar foto’s van mijn KPN-aansluiting, en een telefoongesprek van meer dan een uur met deze - erg aardige - expert, besloot hij uiteindelijk om mij voor de zekerheid maar een nieuwe Fritzbox 7583 VDSL op te sturen.
Toen deze de volgende dag arriveerde, en ik hem had aangesloten werkte mijn DSL verbinding opeens weer wel. Conclusie: een defect modem. Kan blijkbaar gebeuren.
Maar toen ik weer belde met dezelfde helpdesk-expert, en we wat beter naar de verbinding gingen kijken, bleek de snelheid wel er veel lager: zo’n 30-35 Mbit/s, terwijl ik met het ‘oude’ modem toen het nog werkte snelheden in de buurt van 90 Mbit/s gehaald had. De helpdesk-expert beloofde mij contact te gaan opnemen met de KPN, om te proberen tot een hogere snelheid te komen door: “de lijntechniek te laten upgraden (van BVDSL2, naar BVVDSL2)”. Wanner de KPN dit zou gaan uitvoeren kon hij helaas niet zeggen.

Televisie kijken via CanalDigital was altijd al problematisch (zie elders op dit forum…), maar met de lagere snelheid was het eigenlijk niet meer goed mogelijk. Dus besloten we afgelopen zaterdag om de zaak radicaal anders aan te pakken: stoppen met CanalDigital, en TV kijken met een abonnement van NLZiet. Daarvoor een nieuwe smart-TV aangeschaft - onze ongeveer 12 jaar oude Panasonic kon nog werken via de HDMI ingang, maar was niet “smart” genoeg meer voor de moderne apps.
De eerste ervaringen daarmee zijn ook niet echt positief: geregeld geeft NLZiet een foutmelding met “controleer uw internet verbinding” er achteraan. Maar misschien is dat nieuwigheid??

In ieder geval is het zover dat ik serieus overweeg om mijn abonnement bij Freedom op te zeggen, hoezeer ik ook nog steeds achter hun uitgangspunten sta. Maar ze blijven wel afhankelijk van de infrastructuur van de KPN, waar ze geen zeggenschap over hebben.

Een laatste punt wat mij van het hart moet, en dan houd ik op met klagen: de postcodecheck op de Freedom website. Die meldt nog steeds vol trots dat ik op mijn adres “1000 Mbit/s downloadsnelheid en 1000 Mbit/s uploadsnelheid.” kan krijgen. Maar ik moet het blijkbaar voorlopig doen met 35 Mbit/s??? Ja - wanneer er hier glasvezel aangelegd is - maar dat kon ook nog wel eens 5 jaar gaan duren. Freedom, waarom niet een postcodecheck die de daadwerkelijke actuele snelheid aangeeft in plaats van iets wat ik later, ooit, misschien kan krijgen? Lokkertje???

Ik neem aan dat je ticket bij de helpdesk, mbt “de lijntechniek te laten upgraden” nog steeds in behandeling is?
Heb je dat aan de helpdesk gevraagd?

Ik denk dat de problemen bij NLZiet waar je mee te maken hebt, alleen aan NLZiet liggen.
Het heeft weken gedraaid zonder een enkel probleem, de laatste dagen (na de zenderuitbreiding) elke dag problemen. Ze beloven terug te keren naar de “oude” stabiliteit….
Zoals je kunt begrijpen uit bovenstaande: canal digitaal hebben we al een hele tijd geleden verlaten. De storingen bij NLZiet zijn niet prettig, maar vallen in het niet bij canal digitaal.

Kan mij de frustratie meer dan voorstellen en denk dat je dan bij elke elke andere partij exact hetzelfde probleem zult ervaren.

Nu denk ik dat ook als je bij KPN zou zitten, het verschil is dat dat je dan hun TV hebt en mogelijk - iig gevoelsmatig - ietsjes dichter bij de bron van een oplossing zit,
Ik kan mij niet goed indenken dat je met dezelfde connectie bij KPN, dan alles zou zijn opgelost. Links of rechts zal je door het traject moeten van een storingsoplossing.

Inzake postcode-check voor je “glasvezel-status” is dat wederom idem, dat Freedom net als andere partijen, niet alles kan overzien.
Ben benieuwd wat een andere provider check, zegt over het wel/niet hebben van glasvezel op jouw adres ?

Ja zeker. Ik heb er vandaag nog over gemaild.

Vlak ook de invloed van andere modems niet uit bij VDSL:

Dit is een mooi spectrum zoals het hoort te zijn:

Dit was het spectrum toen er, tot voor kort, iemand met een oud/defect modem op de bundel zat.

Het kostte mij gelukkig alleen 10mbit upload, en op onregelmatige tijden wat geklapper op de lijn.

Het heeft even geduurd, maar sinds gisteren, 17 november, zijn de problemen tenslotte opgelost. Dank zij de vasthoudendheid van de helpdesk-medewerker, die bij de KPN bleef terugkomen met de klacht van de lage snelheid (dank, Nico!). En dank zij de - ook vasthoudende - KPN monteur, die naar de wijkcentrale ging en even vasthoudend zijn collega in de binnendienst wist te overtuigen dat het echt niet aan “het koper” lag, is nu de snelheid weer terug op het normale niveau: 93 Mbit/s download en 40 Mbit/s upload.

En het TV kijken via NLZiet is - na een wat trage start - nu echt een hele vooruitgang t.o.v. Canal Digital, dat ik dan ook bij Freedom heb opgezegd.

Ik heb zonet even een klein testje gedaan, maar er zijn wel degelijk providers die allee DSL, en geen glasvezel melden bij de postcode-check.
T-mobile: “DSL 100 Mbit/s download en 30 Mbit/s uploaden”
KPN: “De maximaal haalbare snelheid op je adres is 200 Mbit/s 61 Mbit/s”
Solcon: “Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 100 Mbit/s down en 31 Mbit/s up.”

Kortom de postcodecheck van Freedom zou hebben gezegd dat je glasvezel zou kunnen krijgen terwijl jouw onderzoek (ook) bij anderen duidt dat bij jou nu alleen (v)DSL mogelijk (b)lijkt.

Ook opvallend hoe de gemelde snelheidsverschillen zijn tussen provider van up/down… versus het geen dat je nu zelf hebt (93Mbit down, 40 up).

Ik denk dat Freedom niet zelf gaat bedenken, laat staan als “lokkertje” inzet om te vertellen dat glasvezelf mogelijk is en verder benieuwd hoe zij dan tot die duiding komen.
Wanneer je nu de Postcode Check doet, zegt “Freedom” dan nog steeds dat er glasvezel mogelijk is. ?.. zo ja dan zou ik het in jouw geval wel weten en dat zsm aanvragen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.