VEILIGHEIDSdingetje NUC voedingskabels

Vermoedend dat op dit forum wellicht ook anderen zijn die “een servertje thuis hebben” die ze “jaren geleden hebben geplaatst” en er fysiek niet iedere dag naar om kijken, want ja, updates gaan via het netwerk, enzovoort…

Bij wat reparatiewerk (een NUC heeft helaas een ventilator) viel mijn oog toevalling op de netkabel van mijn NUC. Een geaarde stekker, aan de andere kant IEC5 (“Micky Mouse”).
Bij deze bij de NUC geleverde netkabel heeft de tand des tijds een probleem veroorzaakt wat op meerdere plekken op de kabel deze fun veroorzaakt.

Als je ook een NUC hebt, kijk de netkabel na al die jaren even na..

1 like

Hier een 7 jaar oude NUC7PJYH (Pentium Silver J5005). Meteen even gaan kijken, maar de kabel is alleen maar vies :nauseated_face: Kwestie van pech hebben, denk ik. Intel zal wel veel verschillende toeleveringsbedrijven voor die kabels (gehad) hebben.
De mijne heeft ook een ventilator, maar die heb ik nooit horen draaien, ook niet met oor tegen het kastje. Is er iets voor Linux waarmee je dat kan zien? I.v.m. de huidige prijzen voor RAM en andere chips moet hij nog een paar jaartjes mee. Is verder enorm stabiel. Volgens de specs kan er max. 8 GB in, maar mijn 32 GB wordt gewoon herkend en gebruikt. Lekker met al die Docker containertjes.

Ja, dit is inderdaad uitkijken.

Dit is een probleem dat je vaker ziet. Het is een type kunststof dat hopeloos snel veroudert en verbrokkelt. Hoewel niet vaak, zie ik het inderdaad bij ook voedingskabels. Het lijkt een relatief nieuw probleem want ik zie het bij geen enkel netsnoer dat ouder is dan een jaar of twintig. Daar merk ik dan wel dat ze hun soepelheid wat zijn verloren maar niet dat de mantel snel breekt.

Of het snoer aan de technische eisen voldeed voor wat betreft de mechanische levensduur zou in de technische documentatie moeten staan. Voor verplaatsbare huishoudelijke apparaten is dat dacht ik iets van tussen 3 en 10 jaar.

Op dit moment voldoet jouw snoer niet (meer) aan de wettelijke eisen (er is geen sprake meer van de verplichte dubbele isolatie) en vormt een (klein) risico. Mocht er iets gebeuren dan kan de verzekering moeilijk gaan doen.

2 likes