Zijn er meer mensen die sinds kort een continue wegvallende DSL hebben? Sinds 16 oktober heb ik hier heel veel last van.
En kan iemand mij vertellen of dit probleem aan Freedom.nl ligt of dat de oorzaak ergens anders aan te wijten is?
Zijn er meer mensen die sinds kort een continue wegvallende DSL hebben? Sinds 16 oktober heb ik hier heel veel last van.
En kan iemand mij vertellen of dit probleem aan Freedom.nl ligt of dat de oorzaak ergens anders aan te wijten is?
screenshot uploaden kan als volgt:
.1. maak schermafdruk en sla die op in een bestand
.2. tijdens het intikken van jouw reactie kun je met de knop hierboven de afbeelding invoegen,
zie mijn voorbeeld.
Top, dank je wel, nu screenshot bijgevoegd.
Hallo !
Het wegvallen van een DSL verbinding kan op verschillende lagen gebeuren. Het kan liggen aan de fysieke verbinding van jouw fritz naar de straatkast (incl. je binnenbekabeling). Je kan dan zien dat de verbinding helemaal wegvalt, en het modem opnieuw moet / gaat “intrainen”. De verbinding kan ook op het pppoe nivo onderbroken worden, waarbij de fysieke verbinding in stant blijft en slechts de pppoe sessie opniew wordt opgebouwd.
Ik heb geen DSL (meer) maar heb eerder wel DSL (alle vormen, incl bonded VDSL) gehad en zaken meegemaakt die aan de binnenbekabeling lagen en ook de fritz zelf. Ook zijn er wel eens problemen in de straat(kast) geweest door een volgelopen (water) kabel of defecte linecard in de straatkast.
Het is handig om een test te doen met je fritz met een zo kort mogelijk kabeltje met je ISRA punt te verbinden, en de fritzboz met default config (en laatste firmware) te testen, en kijken hoe stabiel eea is. Als dit ook niet stabiel te krijgen is, dan is het loggen van een ticket (bij Freedom) en daarna eventueel door Freedom te (laten) escaleren naar KPN.
Rudi
Soms zijn er werkzaamheden die de kabel niet goed doen.
Deze is hier in buurt, na de werkzaamheden was de telefoonkabel(rechts) niet meer waterdicht.
Nu hebben we al heel lang glasvezel.
Dank voor jullie reacties. Binnenshuis is er bij ons niets veranderd. Aantal devices zijn met ethernetkabel aan Fritz.box verbonden en staan daar niet ver van verwijderd. Ook deze raken dan de verbinding kwijt. Het zal een zoektocht worden wat er precies aan de hand is.
Binnenkort stuur ik een bericht naar andere bewoners in ons appartementencomplex om te informeren of zij ook dezelfde problemen ervaren.
Ach, misschien gaat de storing vanzelf wel voorbij, dat zou het allermooiste zijn. Zonet de Fritz.box gereboot omdat fritz.home.app geen thuis apparaten meer kon bereiken. Na verwijdering en opnieuw installeren van de app, vertelde deze dat de fritz.box gereboot moest worden. Daarna werkte de app en al het andere spul weer. Hopelijk blijft dit zo.
Dank voor de hulp en als het probleem blijft bestaan, dan kom ik later hier weer terug.
Dit (appartementencomplex) triggert me, hebben jullie een lift? Zo ja, zijn daar rond die datum werkzaamheden geweest? Zo ja, zoek daar de oorzaak! Ik heb het namelijk jaren geleden zoiets meegemaakt bij mijn moeder, steeds op het moment dat de lift omhoog of omlaag ging viel de DSL verbind weg. Niemand wilde me geloven dat dat verband er was, kpn niet (ok, die konden daar ook niet zoveel aan doen, xs4all helpdesk gaf aan dat de verstoring mogelijk wel door de lift kon worden veroorzaakt maar gaf aan daar helaas niets aan te kunnen doen), de woningbouw verklaarde me voor gek en gaf aan dat ik spoken zag en de liftservice organisatie gaf ook aan dat de lift 100% zeker niet de oorzaak kon zijn. Todat ik ze op een bepaald moment de belofte heb gedaan de lift te gaan saboteren omdat die 100% aantoonbaar de oorzaak was, op een vrijdagavond heb ik de storingdienst gebeld dat ik vanaf dat moment de lift zou gaan saboteren als er niemand kwam om het op te lossen. Uiteindelijk kwam er iemand die me in eerste instantie ook weer niet wilde geloven totdat we het samen experimenteel 100% aantoonbaar hadden gemaakt. Op opnieuw mijn vraag of er sinds een bepaalde tijd werkzaamheden waren geweest werd weer ontkennend geantwoord totdat ik inzage in het liftboek vroeg en toen bleek dat er op de dag dat de ellende begon een afschermingskap bovenop de motor was vervangen (maar dat kon geen oorzaak zijn werd er toen nog aangegeven). Toen vervolgens bleek dat de originele, zwaar beschadigde, kap van metaal was (die lag er nog naast) en was vervangen door een nieuw kunststof exemplaar zonder enige afscherming, was voor ons beiden (ik heb een HTS-E als opleiding) al heel snel duidelijk dat een aardings/afschermings probleem wel eens de oorzaak kon zijn. We hebben dat toen op die avond (tijdelijk) opgelost door rond/over de kunsstof kap een web van VD draad te maken en dat aan te sluiten op het (metalen) frame waar eerder die metalen kap ook aan vast zat zodat er weer een vorm van afscherming was. Vanaf dat moment was het probleem ook daadwerkelijk opgelost! Later is de kap weer door een nieuwe afgeschermde en geaarde kap vervangen.
Of dat hier ook kan spelen kun je zelf veel beter beoordelen, maar DSL signalen zijn dus soms erg gevoeling voor schakelende pieken/bekabeling/machines die niet voldoende afgeschermd zijn, ook een losse aarddraad bij een elektromotor kan eenvoudig de oorzaal van zoiets zijn.
Dat is een interessant verhaal. Wat goed dat jullie de oorzaak uiteindelijk toch hebben gevonden. Dit zijn van die zoektochten naar een speld in de hooiberg.
Ja wij hebben ook een lift, maar zover ik weet is daar geen onderhoud aan geweest de laatste tijd. Ook vermoed ik dat mijn koperen KPN kabel waar het DSL signaal over heen loopt een heel groot stuk bij de lift vandaan loopt.
Wel kan ik me van lang geleden herinneren, bij een organisatie waar ik werkte, dat daar de UPS uninteruptalbe power system, met grote batterijen erin, voor storing op het pc netwerk hebben gezorgd. Dat kostte ook een paar dagen uitzoeken voor de boosdoener was gevonden.
Voor de zekerheid zal ik navragen of er misschien aan andere systemen in het gebouw onderhoud is gedaan.
Het is op dit moment trouwens weer stabiel op de lijn.
Dank voor de tip.
Bij hardnekkige storingen de spanning er een paar minuten af laten.
Helaas na de reboot gisteren 18 okt, is de dsl storing vanaf 20.54 uur weer van start gegaan. Vandaag of morgen zal ik dit melden bij Freedom.
Dit lijkt het meest op een verstoring tussen het DSL modem en de eerst volgende verbinding aan de koperdraad. (Fysieke kabel, line drivers, modem deel van de fritzbox).
Ik heb heel lang een DSL verbidning had die MAX 9/1Mbps aankon van een maximaal abonnement over de jaren heen naar een minimaal abonnement gegaan waarna toen de snelheid >10Mbs als minimum ingesteld werd het meer wel / geen verbinding was.
Er is toen door XS4ALL een TV link van de DSL gemaakt waarbij training de snelheid drukte tot er geen fouten meer waren. Sindsdien werd de verbinding bij voldoende fouten vanzelf 9/1… en werkbaar, dat duurde alleen soms een paar uur, na de nachtelijke reset. Heeft een paar jaar zo gedraaid tot er ook glasvezel beschikbaar kwam.
Kabel kwaliteit doet er toe, en potentiele storings bronnen langs een kabel ook.
Afgelopen donderdag is er landelijk een KPN-storing geweest. Deze begon rond 13:05 uur en duurde tot ca 14:15 uur.
Normaalgesproken pakt het modem de verbinding wel weer op als deze hersteld is, maar dat was in dit geval blijkbaar niet mogelijk. Uiteindelijk 3x de netstekker van het modem er uit moeten trekken en wachten voordat er uiteindelijk weer een DSL-verbinding tot stand kwam welke stabiel is.
Ik heb vanwege de storing dit gemeld bij Freedom, maar deze gaven aan van niets te weten, de website www.allestoringen.nl gaf wel duidelijk aan dat er iets mis was gezien de piek met storingen.
Goed om te weten, dat er een KPN storing is geweest. Onze DSL soring begon hier omstreeks de tijd die jij noemt. De regelmatige DSL uitval heeft een tijdje doorgesudderd, maar lijkt na 19 oktober omstreek 8 uur weer stabiel te zijn. De internetsnelheid was gisteren wel erg stroperig. Later vandaag zal ik die nog eens meten.
Bij regelmatige uitval kunnen er redelijk wat dingen oorzaak zijn van de uitval.
Zeker als de verbinding er heel vaak uitvalt, duid dit meestal wel op een storing binnen het interne netwerk. Dan kunnen er soms 1000+ uitvallen geregistreerd worden per dag. Is het minder frequent, dan is het meestal bekabeling of storing in het kopernetwerk.
Op ADSL en VDSL kan DLM (EDIT: Dan moet ik natuurlijk wel uitleggen dat dit Dynamic Line Management betekend) een reden zijn dat de verbinding soms stroperig is na veel uitval, want na deze uitval wordt de lijn weer opnieuw ingeschaald qua snelheid. Bij VVDSL verbinding en VPLUS verbindingen wordt er SRA (Seamless Rate Adaptation) gebruikt om de verbinding zo snel mogelijk (en naadloos mogelijk) in snelheid omhoog te zetten.