Verborgen netwerk

goedemorgen,
ik zag vanmorgen een “verborgen netwerk” bij de breedbandverbindingern staan.
zo nieuwsgierig als ik ben, wil ik graag weten welk voordeel dit oplevert en hoe ik dat eventueel zelf kan instellen
:slight_smile:

Wat voor type netwerk en waar(mee) zie je dat staan ?

Bij Wifi kan je bv verbogen netwerken hebben die hun identificatie niet uitsturen. Meestal kan je wel ergens een vinkje daarvoor zetten.
Het maakt het hacken/identificeren iets(jes maar) lastiger. Iemand ‘moet’ dan het ssid weten om zich daarop aan te kunnen melden. Zogezegd security bij obscurity.

Je kan ook verborgen (dwz onherkenbare/toegankelijke) IP/protocol netwerken hebben die zodanig zijn ingericht dat ze bv geen broadcasts doen en/of alleen ‘getunneld’ op bepaalde netwerkpoorten of datacodering bereikbaar zijn.

Gewoon 1 vinkje weg halen.
Het heeft als nadeel, dat het juist hackers lokt.

1 like

Of je buren je niet zo maar zien wie wat je standaard uit doos hebt/bent.
Verder heeft je onderdrukken van het SSID wmb weinig waarde.

Ik vermoed dat (serieuze) hackers dat niet specifiek zal activeren. Hooguit de wannabe’s die 1984 denken dat iemand die iets wil verbergen daarom dus onderzocht moet worden.

Sws geldt voor alles wat draadloos is, dat het ook gedetecteerd kan worden. Al was het maar om metagegevens te verzamelen die met wat geduld vanzelf meerwaarde krijgen.

1 like

Iemand met een sniffer kan dat SSID toch wel achterhalen door het verkeer te monitoren.

ah…dank je wel!! ik ga ermee aan de slag

Lees dit ook even, beter niet doen:

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.