Verhoogde latency - KPN AON (sinds ~ 23-10-2025)

Sinds rondom de werkzaamheden qua onderhoud die gedaan was op 23-10-2025 heb ik gemerkt dat mijn latency flink hoger is en bijna verdubbeld. Geen idee of dit toeval is?!
Heb gister al een ticket geopend via de helpdesk voor verder onderzoek.

Zijn er andere mensen die een verhoogde latency zien sinds Oktober?

Setup:

Regio: Amersfoort
Verbinding: AON (KPN) middels mediaconverter (LEVELONE GVT1001) met SFP module
Router: Firewalla Gołd SE

Constatering:
Sinds forever was mijn latency naar de DNS servers van Freedom altijd 2.8 - 3ms sinds mid oktober is dit verhoogd naar 4.8 - 5.3ms. Het is geen ramp maar ik zou graag onder 3ms willen blijven.

Dat is helaas voorlopig niet mogelijk. We verbinden met KPN over Rotterdam en Amsterdam. En de verdeling is op dit moment zo dat een deel van het land over Rotterdam en een ander deel over Amsterdam loopt.

Er liep onevenredig veel verkeer over Amsterdam. De werkzaamheden betroffen het verschuiven van wat verkeer naar Rotterdam. Helaas komt dat met een iets hogere latency voor sommige klanten.

Ik hoop dat we dit ooit kunnen verbeteren. Wij zijn daar technisch klaar voor. De blokkade zit op laag 8 [1].

[1] Mailbag: OSI Layer 8 – money and politics | Network World

3 likes

Hi @arien, dus als ik het goed begrijp komt de extra latency omdat mijn verbinding in de groep zit die verschoven was naar Rotterdam?

Ik denk dat je “blij” moet zijn als ik eerlijk ben, ik zit praktisch naast Amsterdam en heb een latency van 9ms. Met die laatste ben ik “blij”, want het was een dikke 11ms toen ik m’n aansluiting kreeg.

Dat vermoed ik. Ik kan het niet per persoon zeggen.

Herkenbaar. Het viel mij ook al op. Ik dacht dat het misschien door mijn gepiel met een nieuwe router kwam en daardoor verbonden via een andere bras.