Verhuisd; ONT echt nodig?

Ik zag nu inderdaad de FRITZ!Box een keer zeggen: signal is too weak, trying to reconnect.
Dus dit lijkt het probleem te zijn.

Ik heb de patchkabel een paar keer uit/in de SFP gehaald en ook uit/in de FTU, maar het bleef -31,5 dBm. Ik heb nu het patchkapje van de FTU gehaald en er nog eens goed opnieuw op, -30,4 dBm. De verbinding blijft nu (langer?) up in ieder geval. Ik ga de patchkabel nog vervangen en dan kijken.

Geinig apparaatje, maar je komt er niet mee aan de connector oppervlakken van de FTU en de SFP. Ik heb rond de eeuwwisseling een groot glasvezelproject gedaan. Het voorschrift voor het reinigen van connector oppervlakken was toen een wattenstaafje gedrenkt in isopropyl alcohol, als ik mij goed herinner.

Heb het advies van iemand die dagelijks kabeltjes wisselt.
Kreeg te horen, als je de kabels schoon houdt blijft de SFP ook schoon.
Ik gooi ook nooit dopjes weg. die gaan in een schone verpakking.
Laat ook geen kabel zonder dopje op tafel liggen.

Er zijn nu mooie tools om te reinigen.
Maar voor ieder die dit leest, lees vooral het bovenstaande van Bastiaan.
Prutsen kan duur worden.

2 likes

Die cleaners werken goed voor los vuil. Je moet wel één kant op vegen. Je heb ze ook in verschillende pen-uitvoeringen om vrouwelijke connectors schoon te maken.

Ze werken niet voor vettigheid, speeksel (!) en ander plakkerige vervuiling. Daarvoor moet, zoals @Roger al schreef, isopropyl alcohol aan te pas komen en zijn er speciale doekjes en wattenstaafjes voor op de markt.

Niets van dit alles helpt tegen beschadigingen en/of problemen in de fiber en/of aan de andere kant van de fiber. Dat moet je aan de netwerkbeheerder over laten zoals @bastiaan al schreef.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.