Verhuisd; ONT echt nodig?

Ik heb een FRITZ!Box 5530 Fiber (van Freedom) en gebruik Freedom via Fiber Operator als belichter op het KPN-netwerk. Ik ben twee weken geleden verhuisd naar een naburige de wijk. Omdat ik in mijn huis ik dezelfde FTU aantrof als in mijn oude huis, dacht ik mijn opstelling (glas vanuit de FTU direct in de FRITZ!Box) zo te kunnen verhuizen.

Toen kreeg ik een LC-APC/SC-APC patchkabel met Huawei EchoLife EG8242H ONT toegestuurd. Huh? Ik heb daarna met de helpdesk geverifieerd dat ik gewoon direct mijn FRTIZ!Box aan het glas kon gaan gebruiken.

De dag van de verhuizing: verbinding is geactiveerd, maar werkt niet. Met de helpdesk erachter gekomen dat het GPON-nummer van mijn FRITZ!Box niet is geregistreerd, alleen de ONT, en ik zou de ONT moeten gebruiken. Ik kan de ONT alleen niet aansluiten want deze heeft een SC-APC ingang, net als de FTU. Nog een keer gebeld, en ik zou per se de ONT moeten gebruiken, want ik kom van een NTU af naar een FTU (niet waar). Ik ben dus weer een weekend offline.

Aan de hand van deze post: Installatiepakket glasvezel - 157 van hkoster1 het GPON-nummer van mijn ONT in de FRITZ!Box gezet, direct online.
Echter wordt ik er iedere 3 minuten even 30 seconden afgeschopt.

Wat gaat hier mis? Waarom wordt er gehamerd op het gebruikt van de ONT?
(Ik heb in mijn meterkast beperkt stopcontacten en de FB5530 heeft maar 3 poorten en ik heb 3 ethernetaansluitingen nodig.)

Welkom @paulvt ,

in de FritzBox5530-fiber kun je op 3 plekken zinvolle informatie vinden:
=-> internet =-> OnlineMonitor
en onder
=-> systeem =-> Gebeurtenissen

Staat daar geen hint voor het achterliggende probleem ?

En wat geeft =-> Diagnose =-> Functie voor resultaat ?

Misschien helpt je dat op weg .. ..

Ik kan weinig met jouw probleem zonder verdere info: AON, GPON of XGS-PON? Een foto van de betreffende aansluiting zou ook helpen.
Overigens, je kunt een FB5530 ook tijdelijk met ethernetkabel aansluiten op de ONT, dan zodra het PON-serienummer is aangemeld omschakelen naar de SPF(+) module. Een glaskabeltje is zo besteld op het internet of in een shop die Fritz spullen verkoopt.

N.B. Ik gebruikte een FB5590 in mijn eerdere post. Het kan ook een issue zijn in Fritz!OS (versie
8.0 of later).

Of de config bij Fiber Operator vergelijkbaar is met DFN weet ik niet, maar daar wordt expliciet afgeraden een ander GPON ID in de FB in te vullen (bij XGS-PON) omdat daar de backend op basis van het ID probeert te updaten cq. bepaalde config gebruikt dat voor resets of niet werkende connectie kan zorgen, morgelijk heb je ook mee zoiets te maken.

Ik neem aan dat je explicet hebt vastgesteld dat de techniek (AON, GPON, XGSPON) die je gebruikt juist is en dat je niet met verkeerde apparatuur werkt. Op basis van het recht van eigen apparatuur zou de Freedom helpdesk je FB id gewoon moeten kunnen registreren waarna alles zou moeten werken, natuurlijk wel uitgaande van de juiste techniek en verder zonder aanvullende support.

Het event zegt slechts: “The fiber optic connection is interrupted.”. Daarna begint retrainen en is ie weer online na 10s seconden. Diagnose geeft alleen “Fiber Option Connection: Not Connected”. Ik heb er helaas weinig aan.

Het is GPON. Ik weet dat ik de ONT tijdelijk kan aansluiten, ware het niet dat de ONT een SC/APC-ingang heeft en ik een SC-APC/LC-APC patchkabel heb gekregen. De helpdesk heeft de juiste kabel opgestuurd. Het PON-serienummer aanmelden gaat niet, want de helpdesk zegt dat het alleen met de ONT gaat werken.

Dit klinkt plausibel (zoals vermeld is het GPON hier). De network operator lijkt ook Huawei te gebruiken volgens mijn FRITZ!Box.
Ik vraag me af waarom de helpdesk dit mij niet gewoon kan vertellen en begint over dat ik afkom van een NTU en nu een FTU heb en ik dus niet de FRITZ!Box direct eraan kan hangen?

Ik proef hier spraakverwarring: bij PON (GPON of XGS-PON) heb je geen NTU (deze term hoort bij AON), maar een ONT. Bij PON is altijd een ONT nodig en het serienummer van de ONT moet worden geregistreerd. Anders weet de OLT in de PoP niet waar jouw data naartoe moet en gaat het dus niet werken.

Standaard is de ONT een kastje dat over de FTU wordt geschoven en waarop je vervolgens je router aansluit met een ethernetkabel, maar in jouw geval is de FRITZ!SFP G.PON module in je 5530 de ONT. Het serienummer van die module moet dus worden geregistreerd.

Gebruikte je op het oude adres ook al de FRITZ!SFP G.PON module? In dat geval zal denk ik het serienummer van de module eerst moeten worden verwijderd van de oude aansluiting (voor zover dat niet automatisch is gebeurd, ik verwacht van niet). Een beetje beheersysteem weigert de registratie van hetzelfde serienummer op twee verschillende aansluitingen.

De EchoLife EG8242H is veel meer als een ONT.
4 Gigabit Ethernet, 2 Pots, Catv
Met de glasvezel aansluiting in de bodem.
En ook nog eens 22cm breed.

Hoewel dit apparaat wordt betiteld als Bridge/Gateway ONT, is het geen ONT zoals wij die kennen. Wij gebruiken zelf een standaard ONT (wit vierkant kastje met een UTP en fiber aansluiting), die is geleverd door de belichter van ons Freedom account (Delta). Aanvankelijk wilde ik die als bridge en via een fiberkabeltje op mijn F! 5590 aansluiten maar dat gaf geen stabiele verbinding (allerlei vage klachten waar niemand een antwoord op heeft). De 5590 zou je ook een (soort) ONT kunnen noemen, maar dat is hij niet. Net zoals de EchoLife EG8242H dat niet is.

Ik heb het wel eens eerder voorgesteld, maar het zou gunstig zijn als Mijn Freedom ook informatie over de gebruikte techniek en apparatuur zou tonen. Blijkbaar heeft de helpdesk inzicht in bepaalde informatie en is op dit moment de verschillende terminologie niet breed genoeg gedragen waardoor er verwarring blijft bestaan. Ook kan het zijn dat feitelijke situaties afwijken ten opzichte van het inzicht aan de kant van Freedom en dat zou hiermee opgespoord kunnen worden. Tegelijk ook een wiki waarop de hele community kan bijdragen om alle terminologie strak te trekken, lijkt nuttig.

1 like

Ik vermoed dat de ONT is gestuurd omdat er geen modem bij de order zat. Dan sturen we volgens mij automatisch een ONT.

In elk geval kán het werken met de 5530 rechtstreeks dus het verhaal dat je de ONT moet gebruiken klopt niet. Die EG8242H kan ook alleen maar GPON. Dus het is niet iets van XGSPON.

Dat klapperen van de verbinding zou ik zelf in eerste instantie op laag 1 zoeken. Krijg je wel voldoende licht? Daar zou ik eerst eens naar kijken want je hebt kans dat er vuil in of op de connectors is gekomen met de verhuizing.

Een verkeerde benaming, die hardnekkig door iedereen gebruikt blijft worden. Glasvezel kent het woord ‘modem’ niet. In plaats daarvan wordt een ONT (aka optical network terminal/ mediaconverter) gebruikt, specifiek voor glasvezeltechnologie. Wat er achter die ONT zit, is een UTP- of een bridged fiberkabeltje dat vervolgens op een router/gateway kan worden aangesloten. Je komt ook mensen tegen die het via UTP rechstreeks op een netwerkswitch aansluiten (…).

1 like

Ik heb ook een nieuwe patchkabel (SC/APC-LC/APC) gekregen met de ONT (die daar dus niet oppaste) en heb die gebruikt om mijn FRITZ!Box te verbinden. Maar ik zal laten wat de Fiber Optics tab toont:

Ja ik gebruikte op het oude adres dezelfde FRITZ!Box met dezelfde G.PON module.
Ik heb mijn hele setup gewoon verplaatst van adres, naar “hetzelfde” netwerk op een adres 1 km verderop.

(Op mijn oude adres had ik eerst AON, via een andere FRITZ!Box toen ik nog KPN als belichter had.)

Maar er ontstaat inderdaad spraakverwarring. Wellicht ook een beetje omdat de helpdesk met mij praat, maar ook met de backoffice.

Tja, -31,5 dBm is minder dan het laagste vermogen waarmee de ontvanger gegarandeerd nog kan detecteren. Dat is namelijk -28 dBm [1]. Je zit er dus meer dan 3dB vanaf. Elke 3dB er af is een halvering van het vermogen. Te weinig licht kan heel goed de oorzaak zijn van het geklapper.

[1] FRITZ!Box 5590 Fiber AON + GPON | Technische gegevens

Motie gesteund. Om elkaar goed te begrijpen is meer nodig dan dezelfde woorden gebruiken: ze moeten ook voor iedereen dezelfde betekenis hebben.

Ik zou beginnen met het schoonmaken van de connector oppervlakken en die ook controleren op beschadiging (inclusief die in de FTU en de SFP). Een slechte las kan ook nog een oorzaak zijn, maar dat had bij de oplevering van het netwerk opgemerkt moeten worden.

1 like

Ik heb op advies ooit zo’n ding aangeschaft.
Prijzen zijn best wel verschillend, ik heb er dacht iets van €12 betaald.
@arien Wat is het advies van Freedom?

Het advies wat ik kan geven is:

Wanneer je weet wat je doet en ervaring hebt, ga (op eigen verantwoordelijkheid) je gang.

En patchkabels zijn makkelijker te vervangen (en goedkoper) dan de vezel aan de kant van de netwerkbeheerder. Dus ik zou de vezel van de netwerkbeheerder zover als mogelijk met rust laten en overlaten aan iemand met ervaring (of een goede verzekering).

Aanvullend: Wat de normale gang van zaken zou zijn is dat Freedom een ticket naar de netwerkbeheerder maakt om naar de verbinding te kijken (alleen moet je dan wel even wachten op een afspraak met de monteur).

1 like

één van de Freedom-klanten van het eerste uur is ooit het volgende item begonnen :

een mooie aanzet tot Freedom-Wiki

1 like