Vernieuwing mijn.freedom 2024-07

Ik heb ook al heel lang het probleem dat je niet meer naar al je aliassen door kan scrollen.
Afhankelijk van je beeld schaling krijg je meer of minder aliassen te zien.
De pagina scrolt gewoon niet meer door om de volgende te laden.
Vroeger werd het opgedeeld in pagina’s, maar ook als je alles liet zien kon je gewoon doorgaan naar beneden. Als je geen separate lijst met je aliassen aangelegd heb kun je niet eens meer achterhalen welke je aangemaakt hebt.
Ik heb het hier al eerder gemeld, maar er is kennelijk geen aandacht bij Soverin voor te krijgen.

Ik hoop dat Freedom snel op zijn eigen systemen gaat werken, want die bij Soverin zijn echt waardeloos.

Net als die webmail, voor iedere alias moet ik een nieuwe inlog maken, terwijl je ook dat ook gewoon met een extra identiteit zou moeten kunnen doen.

1 like

@MdW
De webmail is gewoon Roundcube
Je kunt gewoon gewoon identiteiten toevoegen.
Gewoon op het potlood klikken achter jouw identiteit.

Ja, dat dacht ik ook, maar het werkte toen niet.
Ik moest echt inloggen met het alias mailadres.
Ik heb het nu opnieuw getest en nu werkt het wel.

Wel moet de alias gekoppeld zijn aan dezelfde box waarin je de identiteit wilt toevoegen, ander krijg je een foutmelding. Misschien ging die check in het begin niet goed.
Ik had dat al een tijd niet gecontroleerd.
Goed te weten dat het nu wel goed gaat.

Wel is het nog zo dat als ik eerst de alias als identiteit aangemaakt heb dat ik later inlog met het e-mailadres van de alias ik een verse box krijg waarin ik opnieuw de identiteit met aangeven.
Je ziet dan wel je mails van de box, maar niet de andere identiteiten. Je kan dus dan ook niet kiezen voor zo’n bestaande andere identiteit.
Je maakt dan wel een flink extra aantal virtuele boxen aan, want die onthoudt al je instellingen van die inlog.

Ik log nooit in met een alias.
Ik kan 1 willekeurige identiteit op default zetten.

Ik gebruik het meest gewoon Thunderbird, daar kun je een alias een eigen SMTP toewijzen.
Webmail, is iets voor noodgevallen voor mij.

Ik geef iederonline contact een eigen alias, meestal krijg je alleen meldingen daarvan.
Als ik dan echt eens moet antwoorden maak ik gebruik van webmail.
Mijn reguliere mails handel ik gewoon af via mijn mailclient.

Gezien ik dus veel aliassen op mijn domein gebruik mis je echt dat je niet de lijst kan zien in Mijn Freedom.

• Om maar weer even terug te komen op het onderwerp.

Met een nieuwe mijn.freedom op komst, verwacht ik alleen noodreparaties.
Dat met die vele aliassen heb ik ook al weer beperkt, het werden er te veel.
Heb mijn belangrijkste mailbox nog steeds niet bij Freedom.

Dat iemand niet zo veel aliassen zal hebben, komt voort uit de aanpak dat het beheer daarvan "complex’ is en ik mij niet kan onttrekken aan een gedachte dat dit bewust zo is opgezet. In een verleden waren aliassen nog te exporteren, een functie die ergens midscheeps ook al was vervallen. Daarvoor kon met wat manipulatie van de ‘HTML’ eigen lijstjes worden gemaakt, dat door “vernieuwing” ook onmogelijk werd gemaakt. Door ‘moeilijk’ maken van schuifbalken, verdwijnt vanzelf de gebruiksanimo om veel aliassen te gebruiken.

Ik vrees dat “vernieuwing” vooral cosmetisch van aard zal zijn omdat (qua techniek ?) de Soverin aanpak leijdend immers zal zijn.
Indien Freedom, Soverin via een API zou kunnen gaan bedienen, ontstaan ms ook kansen dit te bieden voor individuele “werklustige” gebruikers.

Zelf heb en zou ik dan geen behoefte hebben aan een full-fledged webinterface. een interface die vooral een simpele basis moet bieden en iemand die geavanceerd meer wil, zal dat zelf wel kunnen uitvlooien.

Maar goed, dit is wat speculatie en dus afwachten of wat, het wanneer dan hoe dan de vrijheid van Mijnfreedom zal gaan uitpakken. Tot die tijd hou ik mijn werkelijk belangrijke zaken dan ook elders.

Hoezo complex?
Een mail op je domein bij Freedom hoeft uiteindelijk alleen maar getoetst te worden of het mailadres
als alias gekoppeld is aan een e-mailadres en dan in diens box afgeleverd te worden,
Dat is geen complexe scripting hoor.

Dat heb ik ook. Maakt het ook eenvoudiger om te zien wie mijn gegevens heeft gelekt aan spammers en phishing. Al een paar shops kunnen betrappen. Zo had ik offertes aangevraagd bij verhuisbedrijven. Bijna al die unieke adressen werden binnen een week gebruikt door spammers.

In plaats van duizenden aliassen gebruik ik een enkele catch-all domain en hanteer een format in de adressen voor het automatisch sorteren, verwijderen en eventueel doorsturen. Bijvoorbeeld [bedrijf]_[categorie]@mijn.domein.

De functie om +tags automatisch in mappen in te delen helpt helaas niet, daar spammers en sommige bedrijven de tag weglaten of de + niet accepteren.

Je mist mijn onderliggend sarcasme waar een mailprovider weinig belang heeft bij toegankelijk(er) alias-beheer.

Wanneer een aanbieder een geboden functie moeilijk maakt om te kunnen gebruiken (hier te beheren), zal het wellicht minder gebruikt worden en daarmee minder resources gebruiken.
Het liefst geef ik mijn contacten een eigen alias waarmee zij (naar) mij kunnen mailen. Iets dat ik maar laat want die paar honderd van nu zijn al lastig genoeg uit te lijsten.

Verder kan dat “eenvoudige script” bij een provider, zeker bij veel aliassen, een serieuze uitdaging vormen om op schaal toegepast te worden.

1 like

Om de +tags te omzeilen kun je ook gebruik maken van [bedrijf]_[categorie]@accountnaam.freedom.nl

Daarnaast zullen we samen met Soverin nog eens in het scroll probleem duiken.

5 likes

Die referentie lijkt mij in mijn.freedom.nl ongewenst. Strikt genomen mogelijk een security breach.
Vermoed dat weinigen ‘weten’ wat het daar wonende “all.js” script van 1,7Mbyte aan code, allemaal kan doen.

Ik denk dat dit een slip-of-the-finger is geweest bij development want ik kan/wil mij niet voorstellen dat een privacy minded (mail)provider, routines vanuit een derde partij wil doorgeven om bij haar gebruikers - what-ever - functies te bieden.
Wil mij voorstellen dat @Anco dit meeneemt bij Soverin.

Is idd nieuw omdat Freedom/Soverin besloten heeft om gebruik te gaan maken van “importmaps” functionaliteit om (denk ik) de vele java-scripts als gebruikt in o.a. mijn.freedom.nl; te kunnen managen. Oorzaak dat een aantal van mijn ‘oudere’ systeem-browsers geen gebruik meer kunnen maken van mijn.freedom.nl

De https://ga.jspm.io → “JSPM is an open source project for working with dependency management via import maps in browsers.”

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.