Vernieuwing mijn.freedom 2024-07

Vandaag zag ik dat mijn.freedom een beetje veranderd is.
Ik gebruik het donkere profiel.
Bij het wisselen tussen de pagina’s flitst het af en toe naar het lichte profiel.
Dit is best hinderlijk.
Ook komt ersoms een rode balk met een foutcode.

schermprintjes maken en hier droppen ?
Dan hoeven de programmeurs alleen in dit item te kijken (in plaats van in tig e-mails)

Als jij @Erik dan een mail naar de HelpDesk stuurt (met als omschrijving de titel van dit item) en vermeldt dat alle “kwalen” hier staan, dan werkt dat beter - denk ik.

Aan ons dan de uitdaging om hier geen hele discussies tussen die dingen te zetten (maak daar dan een 2e item voor, met “discussie” in de titel er bij.

( 't is maar een voorstel … … )

Bij mij doet het donker/licht profiel helemaal niets en kan ik niet mijn domeinen beheren. Het kopje domeinen is simpelweg leeg en knopje uitloggen leidt naar
https://mijn.freedom.nl/users/sign_out wat verder niet bestaat.

Ik wacht wel af dat iemand anders gaat klagen.

Sws wanneer ik onderwater kijk, zijn de webpagina’s zelf een brei van totale ondoorzichtigheid… iets dat de transparantie (en hulpvaardige response) niet bepaald ten goede komt. Het blijft bizar aanvoelen dat voor een simpele knopje ruim 1750 bytes nodig zijn.

In snap natuurlijk de wellicht “redenen” van onderhoudbaarheid en “wij bepalen zelf wel wat goed is voor iemand” maar hoop dat Freedom ooit het inzicht gaat verkrijgen om terug te gaan naar de basis.
Het nadeel van die pagina’s is ook, dat ze daarmee compleet onbruikbaar zijn om simpel offline gebruikt te kunnen worden en … ingefuikt duur(der) personeel nodig is die de kennis heeft om de complexiteit van de webbeheeromgeving te begrijpen.

schermprintje:
__

Update 15u17: kennelijk een issue met FireFox omdat in Chrome het beter gaat.

@Drs_W
Ik stuur geen mail aan de helpdesk meer.
Voor spoedgevallen bel ik.
Dat met dat 2e item, begrijp ik niet.

Dit soort gevallen, post ik hier.
Ik ga ook niet op alle toeters en bellen drukken, om fouten te ontdekken.
De ervaringen verzamelen zich hier en ik verwacht dat Freedom het dan wel ziet.

test 01 juli 18:45

( Firefox-127.0; eigenlijk LibreWolf-127.0 )

Ik zet weergave op “donker”

• bij elke pagina-wissel krijg ik éérst 3 seconden witte-view, dan pas schakelt-ie over naar zwart
  • veel roze “versierings-icoontjes” komen steeds wat later in beeld;
    eerst géén roze icoontjes, later wèl
    (soms vlak vóór het overschakelen naar nacht-view, soms wat later)

(update 20:30)
bij mij werkt de knop “uitloggen” wel naar verwachting

HelpDesk - Ticket#92274704 aangemaakt (ik zet 't antwoord hier ook wel neer)

Ik krijg een rode balk met een foutmeldings nummer. (probleem bekend bij de helpdesk)
Na nog eens proberen kom ik nog veel meer rare dingen tegen.
Donkere profiel is weg.
Uitloggen lukt niet meer.
Ik zie dat uBlock jspm.io blokkeert. Is die nieuw?
Die maar even toegestaan.
Rode foutmeldingen blijven.
Donkere profiel is terug, met witte flits.
Ik kan nu wel uitloggen.

1 like

Vanavond gaat er, als ik me niet vergis, onderhoud gepleegd worden aan o.a. MIJNfreedom. Even afwachten dus.

1 like

En dan maar hopen dat ontwikkelaars 's gaan afleren om specifiek eigenschappen/gimmicks van bepaalde browserversie(s) te gebruiken en gewoon een zo plat mogelijke website maken die daarmee ook transparanter wordt.

Nog beter zou zijn om alle account instellingen bereikbaar te maken met een API-interface zodat een website niet perse nodig is en iemand zelf daar omheen zijn ding kan doen.

Opvallend is dat ik ook geen uitlapmenu krijg wanneer ik in mijnFreedom op [account] klik. Ik zie wel mijn factuur gegevens op het menu scherm, maar de boel klapt verder niet uit met zoals voorheen naar:

Kortom er valt zogezegd niets meer in te stellen. Het lijkt mij dat de server, html-dingen niet goed opstuurt of mogelijk dat de FireFox browser - hoe dan, ineens sinds afgelopen dagen ? - kaduuk is. Omdat het met Chrome - niet mijn smaak/voorkeuze want FF is ons ding - prima te gaan.

Ook links waar ik bv op klik zoals https://mijn.freedom.nl/users/sign_out , leidt tot een 404 pagina: " The page you were looking for doesn’t exist. / You may have mistyped the address or the page may have moved. / If you are the application owner check the logs for more information. "
Ik heb al geprobeerd, cookies/extenties e.d. te clearen zonder verder effect.

Het legen van de cache of door middel van een shift-refresh loste hier wel een hoop issues op.

Helaas werkt dit niet, FF de boel door een eigen versietest omgeving gesleurd en wat blijkt … Freedom aka. Soverin heeft kennelijk besloten om de browser/script functie <script type="importmap"> - HTML: HyperText Markup Language | MDN te gaan bezigen in haar scripts.

Een, voor programmeurs, handige functie om (zeg maar) de eigen brei aan scripts te managen" dat echter pas vanaf FireFox versie 108.0 aldaar wordt ondersteund.
Dwz de FF browser versies van voor ca. juni 2023 zijn daarmee het bokje.

Nu moet een developer dat zelf weten hoe xij xun gedoe oplost, wat weer niet mag maken dat daarom gebruikers vanwege die gemakszucht (van wel willen maar niet afmaken) onderworpen moeten worden om alleen nieuwe spullen te gebruiken. Iets wat helaas vaker (is) gebeurd. Dit aankaarten is in het verleden zinloos gebleken.

Het maakt mij opnieuw duidelijk dat men weinig boodschap lijkt te hebben aan simpele compatibiliteit want die simpele functietest had Freedom/Soverin ook in haar testomgeving kunnen doen.

1 like

Dat aliassen, cq tabel bladerprobleem komt voort uit dezelfde gedachte van een opgelegd technisch frame(net)work waarbij eenkennig gekeken wordt naar een beperkende (bedrijfs)invulling. Een gekende techniek zodat een andere partij - inclusief haar gebruikers - er geen of minder gebruik van maakt.

Een ‘klant’ kan weliswaar (zg onbeperkt) elementen (hier ‘aliassen’) aanmaken maar het ‘opgelegde’ onderhoudsmodel (hier website) zorgt dat een volumineuzere toepassing daarvan ‘methodisch’ wordt voorkomen.

Onderwater produceren scripts plukjes data die helaas hardcoded per 25 stuks worden opgevraagd om per pagina te worden afgebeeld. Soverin/Freedom maakt daarbij gebruik van het discutabele “Scroll-linked effects”. Om een volledige lijst te zien zal de gebruiker dus handmatig moeten doorbladeren. Naast onnodig is dit vooral disdanig irritant dat het belemmerend gata werken.

Inzake pagina presentatie kan het volgende mogelijk helpen om de scrollbars in FF beter zichtbaar te maken:

Bron:https://connect.mozilla.org/t5/discussions/scrollbars-disappear-in-firefox-100/m-p/8482
→ Go into “about:config” and search/make these changes:

1. Change “widget.gtk.overlay-scrollbars.enabled” from “true” to “false”.
  2. Change “widget.non-native-theme.gtk.scrollbar.thumb-size” from “0.75” to “1.0”.
  3. Change “widget.non-native-theme.scrollbar.size.override” from “0” to “15”.
    That will give you wider scrollbars that stay wide even when your mouse is nowhere near them.

Dat een gebruiker dat moet doen omdat ontwerpers daarin (als CSS functie) niet voorzien, is één van de kernproblemen die ontwikkelaars - in hun tunnel levend - veroorzaken.

Heb je FireFox geprobeerd* ?
Met Chrome kan ik idd ook niet doorbladeren (omdat die onderwater, het scroll-event niet lijkt af te handelen).

*Natuurlijk onzinnig dat gebruikers zich in bochten moeten wringen.

1 like

Ik begrijp niet wat er mis gaat.
Nu heb ik niet zoveel aliassen.
Maar die scrollbar zie ik ook wel in Chrome.
Als er iets mis gaat in chrome met meer regels, is dat geen bug in Chrome?

Chrome

Dat is verleggen van een probleem naar de browser terwijl de fout overduidelijk in de toegepaste scriptcode zit.

Ja, de scrollbar is zichtbaar waarmee dus niet (verder) gebladerd kan worden indien er meer dan 25 data (alias) regels zijn. De scrollbar vormt het dynamische trigger-“event” voor onderliggende code die in Chrome kennelijk niet vooruit bladert zoals dat (gekunsteld) wel gebeurd in FireFox.

Er is/was al een probleem in Chrome dat die niet meer dan 25 entries vertoont. Verklein je het scherm (in zowel FireFox of Chrome) zodat er meer data past, verdwijnen simpelweg de scrollbars en kan ook in FireFox niet meer worden gebladerd.

Het is dus eerder dat een toevallig bug-gelukje is dat juist met FireFox wel naar voren kan worden gebladerd mits het scherm tenminste geen ruimte biedt voor 25 regels.

1 like

Nu de werkzaamheden zijn geweest.
De rode balk met de foutmelding, is er nog.
Een trigger is hier menu: Internet / instellingen.
Het donkere thema flitst nog steeds.
Vermoed dat die werkzaamheden niets met het UI te doen hadden?

Wat me ook op valt, in de aliassen. Dit is ook al heel lang zo.

Ik heb al heel lang de indruk, dat mijn.freedom gewoon niet voltooid is.
Dat af en toe, alleen het meest noodzakelijke gedaan wordt.

Er was eerst ook sprake van een helemaal nieuwe mijn.freedom
Ik vind ook dat het huidige een jaren 80 uiterlijk heeft.
Als het goed werkt, vind ik dat niet erg.
Volgens mij, ligt op dat idee een dikke laag stof.

Hoe is de bediening eigenlijk op een telefoon?
Ik krijg van nature al jeuk, als ik dit soort dingen op de telefoon moet doen.
Heb het kort op de pc gesimuleerd in FF

Op het idee van een nieuwe mijn ligt zeker geen dikke laag stof…

1 like

Kwestie van afstoffen :stuck_out_tongue_winking_eye:
Benieuwd hoe de ontwikkeling is, het er dan uit gaat zien en gebruikt kan worden.

tldr; oorzaak van issues is de wijze waarop mijn.freedom.nl gebruik maakt van veronderstelde browserfuncties.

Het ligt aantoonbaar niet aan een gebruikt systeem en de miskenning lijkt mij als korte binnenbocht, een ‘gebrek’ aan inzichtelijke vermogens.
Het issue van Firefox, bij uitzoomen geen scrollbars, is naast onder Windows; eveneens aanwezig in daar aanwezige Edge.

Technisch wordt in “mijn.freedom.nl” met CSS/JavaScripts op een “verkeerde” manier gebruik gemaakt van de inherent browser overflow-y - CSS: Cascading Style Sheets | MDN eigenschap. Onder Chrome is er ergens een fout in een detectie script (via cable?) dat niet de data voor de volgende pagina ophaalt.
Daarnaast lijkt geen aandacht besteed aan “responsiviteit”, bij in/uitzoomen schalen de web-elementen bv niet vice-versa mee met de tekst.

Ik heb mijn vraagtekens bij het afsteken van de korte ontwikkelings-bocht door gebruik van allerlei kèkke bijeen gegraaide webdevelopment tools (tailwind/ reflex/stimulus) dat als resultaat; naast grote dataload, een gebrekkige performance veroorzaakt, de (eind)gebruiker inhoudelijk - vanwege voortdurende html-rendering en ook systeemeisen - gezien buitenspel zet en resulteert in een starre oubolligheid.

1 like