Verschillende prijzen en diverse glasvezelnetwerken, hoe zit dat?

Om internet te kunnen leveren, maakt Freedom gebruik van diverse netwerken. Voor een verbinding via DSL maken wij gebruik van het netwerk van KPN. Voor een verbinding via glasvezel maken wij naast KPN ook gebruik van netwerken zoals E-Fiber, T-Mobile en vele andere. Wanneer er glasvezel in jouw wijk wordt aangelegd dan zijn er vaak een beperkt aantal providers waar je uit kan kiezen. Dit heeft te maken met de afspraken die zijn gemaakt tussen de providers, belichters en de netwerken. Bovendien kan het zo zijn dat jij meer of minder geld betaalt voor je Freedom internetverbinding, dan je vriendin in een dorp verderop. Hoe zit dat precies? We leggen het je hieronder uit.

Laag 1, 2 en 3

Om je een beter beeld te geven, gaan we eerst even terug naar de basis, namelijk de kabel bij jou in de grond. Glasvezeltechniek kent verschillende lagen: laag 1, 2 en 3. Om glasvezel in jouw woning te krijgen en er gebruik van te kunnen maken, heb je alle drie deze lagen nodig. Voor iedere laag is er in veel gevallen een andere partij verantwoordelijk. In sommige gevallen pakt één partij de verantwoordelijkheid voor twee of drie lagen. KPN en Ziggo zijn hier voorbeelden van. Wat houden de lagen precies in?

  • Laag 1: dit is de fysieke laag (het netwerk). Dat betekent dat dit het gat is in de grond met daarin de glasvezel en de buis eromheen. Deze (glasvezel)kabels lopen naar een kastje waarin de centrale apparatuur wordt opgesteld. Dit kastje wordt ook wel de PoP genoemd, oftewel Point of Presence. Laag 1 is dus het daadwerkelijke netwerk dat in grond ligt.
  • Laag 2: dit is de transport laag, ook wel de belichting genoemd. Om de glasvezel te kunnen gebruiken, moet deze worden ‘belicht’. Dit betekent dat de informatie door middel van lichtpulsjes op de glasvezel wordt gezet. En dat gebeurt door middel van apparatuur die wordt opgeslagen in de PoP. Bij laag 2 hebben we het daarom over de ‘belichter’. Zij zorgen voor het signaal over het netwerk.
  • Laag 3: dit is de dienstenlaag (de internetprovider). Hier wordt het voor jou pas echt interessant! Op de dienstenlaag worden namelijk de diensten internet, televisie en telefonie over de glasvezel (laag 1) door de belichting (laag 2) verstuurd door de verschillende internet service providers (ISP’s).

Freedom is actief op laag 3 en werkt samen met netwerken (laag 1) en belichters (laag 2) om internet bij je thuis te krijgen. Om gebruik te maken van laag 1 of 2 sluit Freedom een contract af bij de desbetreffende partijen. Op laag 1 kunnen dit bijvoorbeeld KPN, E-fiber, T-Mobile of ViberQ zijn. Op laag 2 gaat het vaak om Cambrium en Fiber Operator, maar ook KPN.

De kosten die Freedom hiervoor maakt zijn over het algemeen verwerkt in jouw abonnement. In een enkel geval betaal je de kosten voor laag 1 rechtstreeks aan de desbetreffende netwerkleverancier en de kosten voor je internetabonnement rechtstreeks aan Freedom. Dit vermelden wij uiteraard dan duidelijk in het bestelproces.

Waarom zijn er verschillende prijzen per gebied?

De meeste leveranciers van laag 1 zoals E-fiber, T-Mobile en ViberQ zijn niet actief in heel Nederland. Om op zoveel mogelijk plaatsen in Nederland glasvezelinternet te kunnen leveren, werkt Freedom daarom samen met veel verschillende leveranciers van netwerken. Ook zijn we constant bezig om netwerken toe te voegen. Maar net zoals de prijs voor jou kan verschillen tussen een broodje bij de Albert Heijn of Jumbo, verschilt de prijs ook in aansluitkosten, lijnhuur en transportkosten van data voor Freedom. Wij vinden het niet eerlijk om alle prijzen te middelen en met een vast aanbod te werken. In dat geval zou het betekenen dat mensen met goedkopere netwerken moeten betalen voor de mensen met duurdere netwerken. En dat vinden wij niet helemaal eerlijk. Freedom rekent daarom de kosten door die het netwerk of de belichter aan ons vraagt. Vandaar dat het voorkomt dat jij voor 1Gbit/s iets anders betaalt dan jouw vriendin in een andere woonplaats.

Transparantie in hoge prijzen

Daarnaast vindt Freedom juist dat de hoge prijzen inzichtelijk moeten worden die worden berekend door netwerken of belichters. Zo kunnen we er wellicht met zijn allen wat aan doen. KPN als belichter (laag 2) is hierin de uitschieter. Freedom levert over het KPN-netwerk, omdat zij een groot dekkingsgebied hebben. Helaas is de prijs die Freedom betaalt voor de diensten van KPN extreem hoog. De inkoopprijs per maand is zelfs hoger dan wanneer je als consument rechtstreeks bij KPN glasvezel afneemt. En dan komt daar nog bovenop dat er door Freedom (veelal) een monteur naartoe moet worden gestuurd, een modem moet worden verzonden en service moet worden verleend.

1 Gbit/s glasvezelinternet voor iedereen

Met uitzondering van KPN wordt er bij alle andere netwerken één snelheid geboden, namelijk 1 Gbit/s. Het maakt namelijk niet uit welke snelheid er wordt ingekocht, omdat ze allemaal even duur zijn. De verschillende snelheden worden puur aangeboden door de belichter, zodat er verschillende snelheden en prijzen geboden kunnen worden aan de consument. Maar wanneer er geen prijsverschil is, vinden wij bij Freedom dat die ook niet moeten worden aangeboden. Daarnaast willen wij dat de consument het beste uit zijn/haar verbinding haalt. We geven daarom bij deze netwerken iedereen het maximaal haalbare van 1GBit/s.

Verschillende snelheden via KPN-netwerk

De hoge prijs die KPN rekent en de prijsverschillen bij de inkoop van verschillende snelheden, is de reden waarom we op het KPN-netwerk wél verschillende snelheden aanbieden. Hierdoor zijn wij genoodzaakt om dit ook zo aan te bieden. Freedom had ervoor kunnen kiezen om alleen 1Gbit/s aan te bieden, maar dan wordt de prijs voor veel consumenten te hoog over het KPN-netwerk (laag 1 en 2). Voor 1Gbit/s via glasvezel van KPN betaal je bij ons namelijk 84 euro voor alleen internet, terwijl dit voor de meeste andere netwerken uitkomt op 49 euro voor diezelfde snelheid. We proberen dan ook in de gebieden waar KPN haar glasvezelnetwerk heeft liggen, samenwerkingen aan te gaan met andere belichters (laag 2). Op die manier kunnen we ook via het KPN-netwerk (laag 1) voordeligere tarieven bieden. Helaas kan dit niet overal en is het in de nieuwe gebieden waar KPN glasvezel aanlegt helemaal niet meer mogelijk.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/verschillende-prijzen-en-diverse-glasvezelnetwerken-hoe-zit-dat
4 likes

Ik ben benieuwd wat de prijs bij mij gaat worden. Glasvezel wordt in Heemstede dit jaar door Glaspoort geleverd.

Dan is mijn vraag, ik heb nu VDSL en meet een snelheid van 208 Mbit/s op de lijn.
Als KPN glasvezel in mijn buurt gaat aanleggen dwingt KPN mij dan om glasvezel te nemen?
M.a.w. word het kopernetwerk ontkoppelt?
Want dan ga ik € 67,- betalen i.p.v. € 47,- voor dezelfde snelheid.

Mag KPN dat zo maar doen als ik een abonnement heb bij iemand anders (i.c. Freedom) en daar contractueel pair bonded DSL afneem (twee koper aderparen). Ik heb toch geen contract met KPN?
Dan zegt KPN namelijk een contract op tussen mij en Freedom. Dat kan toch niet?

1 like

Ik denk eerder dat KPN een contract tussen KPN en Freedom op zegt. Jij neemt immers internet toegang af, je huurt geen koperen draden.

Maar ik neem die toegang wel af tegen een bepaalde prijs, mag een derde daar dan zo maar in zitten roeren door iets af te sluiten en dan een hogere prijs voor iets anders te laten doorberekenen?

Ja, dat mag. Anders zou de benzineprijs nu wellicht ook niet zo hoog zijn :grinning:

is dit een gevalletje voor de Authoriteit Consument en Markt ?
De ACM moet toezien op eerlijke concurrentie in de Telecom-markt.

Lijkt me de moeite waard om dit eens vóór te leggen.
Moet :spraydot: Freedom dat doen, of moet dat door (een groep) consumenten gebeuren ? (Consumenten zien de inkoopsprijs van Freedom niet)

Maar die zien wel het belachelijke prijsverschil tussen een KPN glasvezel aansluiting en dat van een ander partij.
Ik denk dat als er veel consumenten gezamenlijk een klacht indienen je kans zou maken, De ACM kan dan vertrouwelijke detail informatie altijd opvragen bij Freedom.
Blijft wel dat KPN niet wettelijk verplicht is zijn netwerk open te stellen voor andere providers.

Als ik het mij goed herinner moet KPN dat wel.

1 like

Helaas dat is achterhaald, zie ook link die @Eirikr plaatste.
Toen die eis niet meer van toepassing was heeft Ziggo besloten om zijn netwerk toch niet open te stellen voor andere aanbieders. KPN is dat wel blijven doen, maar tegen belachelijk hoge tarieven.

Het is dus waarschijnlijk verstandig dat ACM onderzoek af te wachten; Op dit moment zou KPN kunnen besluiten te stoppen met toegang bieden aan anderen tot hun netwerk.

Moet KPN Wholesale niet voor een gelijke prijs aan alle afnemers (incl. KPN retail) rekenen?

ik zou bijna roepen:

Ik ben op zoek naar de meest recente berichtgeving omdat e.e.a. ook Europees is getoetst.

Dat gaat heel specifiek over ZAKELIJKE netwerken en heeft dus niets te maken met de eerdere link met de publicatie van juli 2021. Daar moet nog een publicatie over plaats vinden.

Check, belangrijk detail!

Maar het is wel de kant die relevant is voor Freedom als inkoper van ICT connectie dienst bij KPN.

De ACM vindt er wel wat van inderdaad, die zien ook heus wel dat de markt niet functioneert zoals Brussel dat graag ziet.

Overigens zijn bedrijven verplicht de ACM volledige inzage te geven in hun tariefstructuur.

gewoon een tabel met verschillende prijzen per klant.
Met de bijbehorende verklaring: “Dat hebben wij onderling zó uit-onderhandeld”
Dan kan de ACM volgens mij niet zo veel; dit “lijkt” toch de veelgeprezen markt-werking ?