ViberQ staat op het punt om failliet te gaan

Vervelend nieuws voor de mensen die een aansluiting van ViberQ hebben. Waarschijnlijk blijft alles werken (KPN, kom er maar in?), maar als internet kritiek is voor je misschien toch vast nadenken over een noodplan om snel weer online te zijn. Bracht bij mij de vraag op: Heeft Freedom zelf eigenlijk ook een noodplan voor klanten op het moment dat een netwerk aanbieder of belichter omvalt? Bijv. in het geval van een dreigende afsluiting van het netwerk als een razende DSL lijntjes laten activeren door KPN als (tijdelijke) noodoplossing?

1 like

Ik heb op dit moment in Midden-Groningen een pre-order lopen voor omzetting van Freedom over DSL naar Freedom over AON glasvezel van ViberQ. Ik vraag mij af wat daar nu mee gaat gebeuren en of ik dit anders alsnog kan omzetten in Freeom via GPON van Glaspoort, welke nu wél serieus aan het aanleggen is in de gemeente Midden-Groninen (want Delta Netwerk was ook al afgehaakt).

De curator zal de verbinding zo lang mogelijk in werking willen houden, dan komt er nog geld binnen.

Zolang er zicht is op een overname kandidaat wel. Als niemand z’n vingers er aan wil branden zal ook de curator snel stoppen met kosten maken. Uiteindelijk zal bij een glasvezelboer die failliet gaat geen sprake zijn van winstgevende business, als er door het actief houden van de verbindingen geld binnen komt, maar er nog meer uitgaat is dat snel klaar…

De meeste kosten zitten in het aanleggen, als die activiteiten gestaakt zijn dan zullen de inkomsten boven de kosten liggen, en ja een curator mag lopende inkoop contracten opschorten, in dit geval dus de aanleg van glasvezel.

En die overname kandidaat, dat die komt is een zekerheid. Zal er uiteindelijk wel op neerkomen dat het aangelegde deel van het netwerk verkocht wordt en daarmee zo veel mogelijk schuldeisers betaald worden.

Nu alleen nog hopen dat het geen KPN wordt. Want dan betaal je je blauw.

1 like

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken vanaf afstand, maar ik kan me zo voorstellen dat het netwerk in de grond gefinancierd is en deze financier het netwerk als onderpand heeft en deze financier zijn rechten op kan eisen in geval van faillissement. In dat geval heeft de curator niet veel te verkopen en zijn er ook tegengestelde belangen tussen curator en financier. Ik hoop oprecht voor iedereen dat alles blijft werken, maar het zou mij niet verbazen als het tijdelijk op zwart gaat. Als ik zelf gebruiker van het ViberQ netwerk was had ik vanochtend nog contact opgenomen met mijn ISP om te vragen of er een noodplan is en hoelang het duurt om dat in werking te krijgen. Als dat er niet is of te lang duurt naar mijn zin, zou ik zelf bij KPN een maandelijks opzegbaar xDSL abonnement aanvragen voor alle zekerheid. Beter een paar maanden dubbele kosten dan een paar dagen/weken geen internet wat mij betreft.

Ik vraag me af of KPN inderdaad bezig is met overname. Werd de afgelopen week meerdere keren gebeld door KPN. De laatste keer zei de verkoper dat KPN al glasvezel heeft in Winsum. Niet volgens de postcode checker op hun website overigens, daar staat nog dat Glaspoort bezig is een planning te maken. Nou weet ik ook wel dat verkopers soms last hebben van een grote duim, maar toch…

Dat lijkt me inderdaad een verkoper die maar wat roept.
Als KPN al bezig is met een overname, dan weet een verkoper daar nog helemaal niks van. ODF en Delta zijn mogelijk ook nog kandidaten om het over te nemen.