Voor de doe het zelver: Nextcloud

Nextcloud is beschikbaar in de verschillende distributies, maar er is nu ook een volledige versie (inclusief Collabora web based multiuser editing van tekst, spreadsheet, etc.) voor de Raspberry PI. Dus er is geen uitgebreide hardware meer nodig.

Zie: https://nextcloud.com/blog/the-nextcloud-hub-ubuntu-appliance-now-available-for-raspberry-pi-4-and-more/ voor meer informatie.
(disclaimer: ik ben fan van Nextcloud).

2 likes

Een bekentenis om je niet voor te schamen. Je bent niet alleen, Nextcloud is geweldig! :slight_smile:

1 like

Als je er iets serieuzer op een RPi mee wil werken/spelen kies dan een setup waarbij alleen van SD kaartje geboot wordt en vrijwel alles op een USB stick staat. SD kaartjes hebben geen wearleveling waardoor ze sneller stuk zijn.

Ik ben er zelf ook al jaren fan van. Ik draai de docker versie in een docker stack. Dat betekent dat upgrades vrijwel nooit meer dan 5 minuten kosten (“docker pull nextcloud; systemctl restart nextcloud.service”). Een van de leukere apps vind ik Phonetrack, waarmee ik mijn eigen telefoon lokatie bijhoud, en elke dag een GPX log heb. Erg prettig als je foto’s wilt geotaggen.

1 like

Ik run het zelf in LXD containers, en doe de upgrades vanuit de interne updater(10-15 minuten werk, met name vanwege de backup die gemaakt wordt), en apps update. (seconden/minuutje werk).

Voor mij zijn er meerdere apps handig: calendar, contacts voor agenda en contacten overal elders.
Autosave van foto’s etc. van telefoon naar server, Deck voor kanban achtige werkwijze voor zaken die langduriger aandacht behoeven.
News de RSS collector, Bookmark collectie, Notes voor de kattebelletjes en korte aantekeningen en vergeet me nietjes.
Phonetrack, ook handig om de wederhelft te laten weten dat ik de buurt ben.

In het verleden was er ook een bibliotheek functie voor e-readers, helaas werkt die niet meer doordat de versie voor Nextcloud 11 niet meer is bijgehouden, na versie 19 was het niet meer compatible.

Ik zou Twake niet direct een Nextcloud alternatief noemen. Eerder een alternatief voor Slack en de semi open-source tegenhanger Mattermost. Ziet er wel interessant uit, overigens!