Voorbereiden overstap van XS4ALL naar Freedom

Hoi mede Freedom klanten,

Op dit moment zit ik nog bij XS4ALL maar ik zit er sterk over te denken om over te stappen naar Freedom met een 1GBit AON verbinding.

Mijn huidige aansluiting loopt via een FritzBox 7490 die me uitstekend bevalt en die wat mij betreft ook gewoon mag blijven, heb echter geen idee meer of ik die destijds gekocht / gekregen / geleend / gehuurd of wat dan ook heb. Heb dus ook geen idee of ik die mag houden of dat ik hem terug moet sturen waarna hij op de grote berg afgeschreven routers verdwijnt. Weet iemand toevallig hoe dat zit?

Ik heb in de kelder een Genexis NTU hangen waar mijn fiber van KPN in afgemonteerd is. Daar komt vervolgens een ethernet kabel uit die direct in mijn FritzBox gaat.

Nu heb ik nooit problemen met de NTU gehad en ik herken de meldingen van mensen dat ze door deze NTU klapperende verbindingen hebben dus ook niet direct, maar ik wil me wel voorbereiden op het geval dat ik mijn setup zo moet ombouwen dat ik deze NTU er tussenuit kan halen. Nu staat er in de kelder naast de NTU ook een HP switch met daarop een aantal SFP poorten. Dus volgens mij zou ik moeten kunnen volstaan met een 1Gbit HP BiDi TX1310/RX1550 waar ik dan de glasvezel verbinding direct op aansluit via een patchkabel met aan de ene kant de juist kleur connector om te matchen aan de connector in de huidige NTU en de andere kant een LC connector die in de BiDi past, en natuurlijk het juiste koppelbusje om de patchkabel aan de glasvezel in de NTU aan te sluiten.

Nu lees ik dat ik VLAN 4 en VLAN 6 moet doorzetten naar de FritzBox en die config heb ik ook nog op de switch zitten uit de tijd dat mijn router achter mijn verbinding niet een FritzBox was maar een Linux server die zelf PPPoE deed. Jumbo frames staan ook aan voor VLAN 6 dus als het goed is moet de PPPoE verbinding ook werken met de extra 8bit PPP header.

Zie ik nog iets over het hoofd waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt,

Jan Hugo Prins

Je zal een doos krijgen om die terug te sturen, maar die kan je gewoon negeren.

Welkom.
tldr; advies: laat alles aan/bij/over Freedom en je later zelf verder kunt exploreren.
//–//
Vermoed/neem aan een simpele AON naar AON overstap wat in principe vwb NTU een vrijwel geruisloze DIY overgang zal (kunnen) zijn.

Echter…

Zelf heb ik dat destijds ook zelf gedaan. Achteraf was het flink wat beter geweest om ipv eigen modem te (moeten) kopen (de gangbare 7490, werd toentertijd door xs4all teruggevraagd), alles door (zelfs beginnend) Freedom te laten doen.
Dus zonder behulpzaam mijn NTU als SPoF te laten gebruiken, (die ooit nog veel langer geleden) door KPN was geplaatst.
NB: ik kocht naïef een 7590 bij Freedom omdat ik “vrij” wilde zijn dat zelf te mogen fröbelen en niet bedacht had dat AVM de toegang daartoe met firmware vakkundig had dichtgetimmerd.

Los van allerhande overstap qua inhoudelijk (mail)diensten, zou ik je aanraden dat Freedom alles via hun gezonden monteur, met een gehuurd glasmodem, afmonteert in jouw kelder. Dit verder geen bewijs is van een (on)kunde of (on)wil maar alles des Freedom’s maakt.

Wanneer je nieuwe aansluting werkt, kan je zelf op je gemak verder experimenteren, door de fiber van de gehuurde Fritz, in je HP te prikken (check connector type) en desnoods, na de geldende afnametermijn, huurmodem terug te sturen.

Maak iigf een backup van je 7490 instellingen, die instellingen dan zelf kunt importeren op de nieuw verstrekte (en gebackupte) Fritz die zal aangeven wat wel en niet zo is over te zetten.

In essentie heb je dan een tweevoudige reserve voor een directe glas → HP:

1. glas → bestaande NTU → Fritz/wanpoort
  2. glas → Fritz/glaspoort

Bekijk of vraag desnoods even bij de KPN helpdesk of jouw modem is gehuurd en/of dat mag worden behouden. Vraag dan ook ivm gelijkluidend serienummer/type, wat jij volgens hun administratie dan precies allemaal moet terugsturen uit jouw grote berg van toevallige zooi.
Eventueel verder een retour verzoek “afwachten” en indien van geen belang wat precies retour moet, iets “passends” of “gelijkends” in de doos stoppen.
Het centrale innamepunt is wwb oude zooi, vooral een zakelijk verantwoord recyclingstation van één doosje in, groenvinkje naar KPN met direct naar een verafgelegen shredder.

Ik heb destijds bij mijn overstap van Xs4all naar Freedom gevraagd wat ze terug wilden hebben, en ze een overzichtje gestuurd.

Ik had namelijk een aantal vsdl modems van ze liggen, waaronder als oudste nog een 7360v2. Het antwoord was: “stuur de 7360v2 maar terug en hou de rest maar.”

Hoe de KPN helldesk reageert is natuurlijk een andere vraag, maar ik denk dat als ze “een” modem teruggestuurd krijgen er verder geen vragen gesteld worden.

Je kunt natuurlijk overstappen en jouw oude 7490 blijven gebruiken.
Maar op de website
https://Fritz.com/nl-nl/pages/status-produktunterstuetzung
zie je onderaan (als je het plusje uitklapt) dat de FB7490
nog draait op FritzOS 07.62
De rest is al bijgewerkt tot 08.20 tot 08.25

Technisch is de 7490 een prima ding, maar de software begint wat oud te worden.
Je kunt dat in jouw overwegingen meenemen.

( alternatief: de 7490 houden en er Freetz-NG of andere versie zelf opzetten ; zoek hier op de community maar eens rond )

Ik heb de terugstuurdoos nog liggen van jaren terug :slight_smile:

Ik had inderdaad ook het idee om een ouder ding terug te sturen, maar heb dat oudere apparaat nog niet teruggevonden. Vandaar dat ik die doos nog heb.

Volgens mij komt het bij een “recycle” partner terecht. Als het om een Fritzbox gaat, lijkt de kringloopwinkel een betere optie. Ik geloof ook dat mensen op dit forum oude Fritzboxen verzamelen :slight_smile:
Allemaal veel beter voor het milieu.

Het meest relevante is wellicht dat het KPN weinig kan schelen en er geen kosten bijkomen oid. Wellicht maakt het wel uit hoeveel jaar je bij XS4KPN zat en hoe oud je apparaat is.

Ik wil hier delen dat ook ik dacht ik stuur een oude fritzbox terug, dan zijn ze vast blij enzo.

Maar dat bleek niet zo, herhaaldelijk kreeg ik herinneringen dat ik de fritzbox waar ze naar opzoek waren bij KPN niet was ingeleverd, en heb uiteindelijk via een KPN winkel het ding via een serial scan afgemeld zien worden. En het was een oude Fritzbox waar ze echt niks meer mee konden, dus, nou ja, reken jezelf niet direct rijk.

Toen xs4all nog gewoon xs4all was, waren ze er scherp op.
Mijn 7170 was de laatste, die klant eigendom was.(heb ik nog)
Ik heb toen het risico niet genomen om mijn 7590 niet retour te doen.
De 7490’s waren al lang dood.

Ik snap niet waarom je vast houdt aan een model dat uit 2013 stamt?
Dat het ding nu nog updates krijgt, komt alleen dat velen hem nog gebruiken.
De nieuwe toeters en bellen, passen er niet in. Wellicht een voordeel.
Zijn antiek waarde zit ook in de So poort.

Ah wow. Wel bijzonder te lezen dat dit ook gebeurt. Ik heb mijn 5490 dus nog altijd…

OpenWrt :slight_smile:

Zoals?

Dat is inderdaad soms ook best handig.

Toeters en bellen.
Ik heb in de 5490/7490 vaak dingen gehad met betrekking op smart home.
Geheugen uitgeput. Moest dan herstarten.
Ik doe dan ook veel dingen met de Fritzbox die eigenlijk niets met het router gedeelde te doen heeft.
Dat Fritz nu niets meer toevoegt, verminderd de kans op storing.
Nu bewust voor een 5590 gekozen, vanwege mijn behoefte aan extra’s.
Aan de dect verbindingen hangen 11 apparaten.

En OpenWrt er op zetten, is voor velen een stap te ver.
(Als ik ga zoeken zie ik instructies om het ding uit elkaar te halen om een seriële poort te gebruiken)

Ah ja ik heb nog Bittorrent op een 7490 gedraaid met Freetz :slight_smile: Dat werkte inderdaad niet altijd super. AVM heeft de stacktraces die in dmesg verschenen die ik aanleverde uiteindelijk wel gefixed :slight_smile:
Inderdaad van tijd tot tijd herstarten…

Dat zal zijn, maar het is wel een antwoord op je vraag :slight_smile:
Seriële poort is trouwens niet nodig. Er zit een script bij OpenWrt om een RAM boot te doen (OpenWrt draait dan, maar flash geheugen is nog intact). Vanuit die omgeving kan je een normale sysupgrade doen om OpenWrt te installeren.

Zie ook dit topic: https://community.freedom.nl/t/werkloze-oude-fritzen-gevraagd
Hergebruik van oude hardware is veruit het beste voor het milieu. En die x490 modellen zijn op zich nog best krachtig. In veel gevallen (zeker buiten Nederland) zie je vaak routers die lang niet zo sterk zijn. (Wellicht wel zuiniger met stroom.)