VPN IKEv2/IPSec PSK GEEN internet. Via WireGuard wel

Hoi,

Fritzbox 7590 WireGuard VPN ingericht en werkt prima vanaf mijn mobiel (Samsung S22 Ultra).

Tevens een VPN IPSEC verbinding ingericht en die werkt niet, d.w.z. de VPN met de Fritzbox wordt wel tot stand gebracht, maar er is geen internet-verkeer mogelijk (melding geen internet verbinding).
Dit probeer ik nu in Nederland via de mobiele internet verbinding van ODIDO.

Waarom ook een VPN via IPSEC.
Op mijn vakantie-adres wil ik bij het aankomen in het appartement als mijn mobiel verbinding legt met de WIFI automatisch VPN verbinding laten opzetten, dit kan met standen en routines.
Echter met standen en routines kan je WireGuard niet activeren maar een VPN-verbinding ingericht in de Android-instellingen zelf wel.

Iemand een idee waarom de de VPN IPSEC verbinding wel tot stand wordt gebracht, maar er geen internet verkeer mogelijk is?

IKE/IPSec ligt vaak een stuk moeilijker, zeker in combinatie met (CG)NAT wat zeker binnen de mobiele wereld (en op heel veel andere plaatsen) een gegeven is.
Protocollen als WireGuard (en OpenVPN) zijn er meer op gericht om juist ook door NAT goed te werken, dus als het daarmee wel werkt zou ik het in die richting zoeken.

Het lijkt ook een goed idee om expliciet twee profielen te maken. Één voor IPv4 en één voor IPv6. Afhankelijk van de ISP zal in sommige gevallen de ene wel werken en de andere niet.

Ik weet niet wat je bedoelt met ‘standen en routines’, ben zelf geen Android gebruiker, maar doet de WG Tunnel (bron) app niet wat je zoekt? Deze kan WireGuard automatisch schakelen op basis van o.a. wifi en mobiel netwerk.

1 like

Hoi, sorry voor de late reactie (was op vakantie).

De tip van de WG Tunnel APP is perfect!

Heeft prima gewerkt op mijn vakantie-adres.

Groet,

bussie

1 like

:spraydot: Freedom staat volgens mij ook voor privacy.
Hoe zit dat met deze WireGuard-app ?

Geen idee, maar check gerust de broncode die ik erbij heb vermeld.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.