VPN naar Fritzbox ouderwets?

Hoi,

Het leek me handig om de VPN optie naar de Fritzbox te gebruiken op een laptop. Dan kan ik op afstand makkelijk in mijn netwerk komen dacht ik.

Alleen is dit een optie die niet meer in gebruik is of onderhouden wordt? Ik kom namelijk uit op deze pagina, maar de software is ruim 10 jaar oud en niet voor Windows 10 of 11 beschikbaar?

Zie onderaan: VPN-serviceportaal | AVM Nederland

Is dit misschien omdat er betere oplossingen beschikbaar zijn tegenwoordig?

Het zijn programma’s voor oude versies van Windows.
In Windows 10 en hoger heb je die niet nodig omdat het al in Windows aanwezig is.
Edit: Blijkbaar is de nieuwe versie er alleen in het Duits.

De hulp zit ook al in de Fritzbox.
Help knopje rechts boven klikken als je op de pagina van VPN instellingen staat.

1 like

Volgens de help die je op die manier krijgt, moet je nog steeds een programma installeren:
https://service.avm.de/help/en/FRITZ-Box-7583-VDSL/019p2/hilfe_howto_vpn_windows

https://en.avm.de/service/vpn/how-to-tips/setting-up-a-vpn-connection-to-fritzbox-in-windows-fritzvpn/
Maar uiteindelijk: VPN mit FRITZ!Box | AVM Deutschland

Dus ik zie daar niet dat er al wat in windows zou zitten daarvoor.

Ik gebruik ShrewSoft VPN Access Manager: Shrew Soft Inc : DOWNLOAD > VPN Client For Windows
En dat werkt uitstekend.

Sorry, reageerde iets te snel en had er te veel vertrouwen in, dat alles al compatibele is.

In Windows zit wel iets voor VPN, maar dan voor IKEv2
Lees dat de Fritzbox alleen IKEv1 kan op dit moment.

Zag ook berichten voorbij komen dat vanaf Android 12 je geen nieuwe IKEv1 verbinding gemaakt kan worden. De oude van voor de update, blijft wel bestaan.

Fritz!Box VPN is “IPSec” or “IPSec Xauth PSK”

image
Hier vul ik een speciale hostname in die ik in DNS heb aangemaakt voor VPN gebruik.

image image
image image
image image
image image

1 like

Binnenkort gaat Wireguard ook ondersteund worden voor VPN. :wink:
UnterstĂĽtzung von WireGuard fĂĽr den einfachen Aufbau von VPN-Verbindungen | AVM Deutschland

Het zou al in de BETA voor de FB7590 (07.39) moeten zitten volgens mij.

4 likes

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en de handige uitleg voor de ShrewSoft VPN Client! Ik denk dat dit wel moet lukken, maar ook die ShrewSoft is gestopt met updates in 2013 zie ik.

Maar dit maakt verder niet uit begrijp ik? Ik dacht altijd dat software van een jaar of 10 wel een keer achterhaald zou zijn en de nodige beveiligingslekken zou hebben :sweat_smile:

Ik zie dat WireGuard wel aardig uitgebreid is en actief in ontwikkeling, dus als dat binnenkort beschikbaar is in combi met de Fritz dan hoef ik me over dit alles geen zorgen te maken :ok_hand:t2:.

Ik heb de lab versie erop gezet en dat WireGuard werkt tot nu toe zonder problemen :smile:

Het zit eenvoudig onder Internet → Permit access → VPN (WireGuard®) in het menu van je FritzBox.

Je moet wel eerst een MyFRITZ! Account aanmaken omdat je een “MyFRITZ! address” moet aanmaken. Blijkbaar werkt WireGuard niet op basis van een direct IP adres of is dit gewoon een slimmigheidje om te zorgen dat mensen een MyFRITZ! Account aanmaken?

Verder moet ik zeggen dat WireGuard heel makkelijk werkt. Je krijgt na het instellen (wijst allemaal op zich) een QR code te zien die je kan scannen met je WireGuard app. Ook kan je de instellingen downloaden, maar dat is iets meer werk om in te stellen. Na het afsluiten van dit scherm kan je de QR code en de configuratie trouwens niet meer opnieuw inzien ivm de veiligheid.

1 like