VPN op de Fritz!box

Ik gebruik VPN tussen Fritz!boxen onderling, naar welke VPN-provider is geschikt om al het overige uitgaande verkeer door de Fritz!box naar een VPN te laten sturen. Ik heb zoiets weleens op een Draytek router geconfigureerd, maar Fritz schijnt niet over compatibele versleutelingstechnieken te beschikken om bijvoorbeeld een NordVPN of iets dergelijks in te zetten, dwz. de uitgaande VPN instellen op de Fritzbox!

De Labor (beta’s) versies kunnen Wireguard. Of zij ook alle uitgaand verkeer in een tunnel kunnen stoppen is mij onbekend.

Bijvoorbeeld Mullvad en ProtonVPN leveren in op hun webpagina de mogelijkheid om private keys gebruiken en samen met de public peer key kun je dan een verbinding opzetten.

NordVPN geeft een uitstekende snelheid maar heeft niet de mogelijkheid om direct aan de Private keys te komen en dan moet het een Linux terminal en inloggen met de extra optie --legacy.

ProtonVPN heeft ook een gratis account waar je één verbinding krijgt en die is eigenlijk alleen als test te gebruiken omdat die zwaar overboekt is door de vele verbindingen uit landen waar mensen onderdrukt worden. Het is voor hun soms de enige mogelijkheid om nog vrijheid te proeven.

Zelf gebruik ik een Mikrotik en in vesie 7.x zit standaard WireGuard en daar kun je ook bepalen welk verkeer via de VPN loopt en welke niet.

Als je glasvezel hebt dan kun je AON direct via een SFP module binnen halen en heb je (X)GPON dan gaat het via de ONT die ethrnet aanbied.

Heb je VDSL dan moet er een modem tussen in brigdge mode.

7.39 is nog niet beschikbaar voor de 5530.
Begrijp ik goed dat als in op de Fritzbox wireguard instel voor uitgaand verkeer en koppel aan proton vpn, dat ik dan gratis al mijn uitgaand verkeer via Zwitserland kan laten lopen?

Er was een poging voor een 7.39 voor de 5530 eind mei.(alfaversie)
Die was totaal niet bruikbaar.
Heb sindsdien, niets meer voorbij zien komen.