Vraag mbt overlap tijdens transitie

Hallo allemaal,

Sinds vandaag ben ik een trotse klant van Freedom (yay!) en heb zojuist mijn huidige contract met mijn fiber internet provider opgezegd.

Ze hanteren een opzegtermijn van een maand, wat betekent dat mijn verbinding met hen op 24 augustus zal eindigen.

Volgens de huidige overeenkomst zal mijn verbinding met Freedom echter al op 8 augustus beginnen.

Ik heb ervoor gekozen om mijn eigen router te gebruiken. Nu vraag ik me af of ik de glasvezelcredentials van Freedom gewoon kan instellen op 8 augustus en dan over het Freedom-netwerk kan gaan. Is een overlap in data mogelijk met een fiberlijn? Of zou ik eventueel de startdatum van mijn Freedom-diensten moeten verplaatsen naar 24 augustus om overlapping te voorkomen?

Ik zou het zeer waarderen als iemand me wat inzicht kan geven hierin.

Alvast bedankt!

E.e.a. is afhankelijk van wie nu je provider (of eigenlijk belichter) is. Blijft deze hetzelfde, dan hoef je alleen de instellingen in je router aan te passen. Als je naar een andere belichter gaat is het afhankelijk van of je op dezelfde techniek blijft (AON/GPON/XGSPON). Mogelijk moet dan de SFP van je modem vervangen worden. Ik ga er daarbij vanuit dat je de fiber rechtstreeks op je modem hebt zitten. Gebruik je eerst een mediaconverter dan moet die waarschijnlijk vervangen worden.

Je krijgt als het goed is een dag vanuit Freedom waarop de lijn overgezet wordt. Je kan niet de verbindingen wisselen door alleen instellingen aan jouw kant te wijzigen. Er zal ook iets in de centrale gewijzigd moeten worden (of fysiek omprikken of softwarematig instellingen aanpassen als je op dezelfde belichter blijft).

@WoSp dank voor de toelichting. Ik realiseer me dat ik misschien iets meer info heb moeten geven.

Glas komt binnen op de mediaconverter. mc-gsb11-a20c

image

Ik heb nu fiberverbinding via tweak (cambrium)

Ik heb de volgende optie gekozen:

De mediaconverter gaat met UTP naar mijn UDM SE op de WAN poort. Dus niet via SFP module in de UDM).

Ik ga ervanuit dat Tweak ook een AON verbinding is geweest en in dat opzicht dus niks hoeft te veranderen. Maar wat je zegt, als er een software aanpassing moet gebeuren, kan Freedom dit zelf? Of moet dat echt via tweak gebeuren?

Cambrium is Tweak. Tweak blijft dus je belichter als je een internet abonnement van Freedom hebt. Tweak is inderdaad ook AON.

Vermoedelijk hoef je alleen de instellingen in je router aan te passen zodra je verbinding wegvalt.

Zodra mijn verbinding weg valt zeg je. Dus pas de 24ste? Dan is het denk ik de moeite waard om Freedom te vragen de datum ook op 23-24 aug te zetten.

Ik had gehoopt dat ik eerder kon overstappen op freedom, zodat ik kon testen of alles naar behoren werkt en indien er issues zijn, ik nog restore kan doen naar oude config op tweak netwerk.

Maar ik begrijp uit je hele verhaal dat het niet mogelijk is om heen en weer te switchen op het netwerk.

Nee, dat gaat hem helaas niet worden. Heb je gebruik gemaakt van de overstapservice? Dan stemmen Freedom en Tweak een dag af waarop de overzetting wordt uitgevoerd.

Heb je al wel een mail gehad van Freedom waarin de definitieve datum staat? Of heb je alleen nog maar een datum geselecteerd bij het bestellen? Die kan namelijk nog wijzigen en zal bij een bestaande verbinding op de fiber worden afgestemd met de oude aanbieder. In dat geval even die mail afwachten, grote kans dat het gewoon de einddatum van Tweak wordt.

Ik heb aangegeven dat ik zelf ging opzeggen, waardoor overstap 2 weken eerder mogelijk zou zijn volgens Freedom. Ik heb nog getwijfeld om wel een overstapregeling te gebruiken van Freedom.

Nog geen definitief opleverdatum gehad, wel de helpdesk al gemaild met de vraag wat handig is, en indien overlap niet mogelijk was dan de vraag gesteld of zij dan ook datum van tweak kunnen hanteren.

Wel heel fijn @WoSp dat je toch de tijd neemt om te helpen!

Misschien handig om hier op de community een klein beetje uitleg te geven:

Er zijn 2 opties bij het overstappen (even simpel gezegd) in dit geval:

  1. Je kan zelf opzeggen bij de vorige ISP of;
  2. Je maakt gebruik van de overstapservice.

Bij de 1e optie is het van belang dat wanneer je op dezelfde verbinding de lijn aanvraagt bij Freedom, dat je wacht met het opzeggen van de verbinding bij de vorige provider tot je een mailtje van Freedom krijgt met de verwachte opleverdatum. Daarna kun je de opzegging indienen bij je vorige ISP (Tweak in dit geval).
Freedom zal in dit geval wel eerder de verbinding technisch opleveren. We nemen de verbinding dan technisch over. Dit zal dus vóór de datum zijn die je met Tweak afgesproken hebt om de verbinding op te zeggen.
In de meeste gevallen betekend dit dat je 2 weken overlap hebt, maar technisch Freedom al de verbinding levert. De overlap is in dit geval puur administratief. Dus vanaf de opleverdatum van Freedom tot einde van het abonnement bij Tweak zul je zowel bij Tweak als bij Freedom een abonnement hebben en deze betalen.

TL;DR bij optie1: Freedom levert technisch en administratief de verbinding op de opleverdatum en kun gebruik maken van de internetverbinding van Freedom. Tot einde van contract bij Tweak zul je daar nog wel blijven betalen.

Bij optie 2 zal de technische opleverdatum en de administratieve overgang van ISP’s afgestemd zijn. Dat betekend dat je geen extra kosten hebt, maar dat we vanwege het contract wel later zullen kunnen leveren. De dag van de geplande oplevering zal dan dus de overgang zijn van zowel het technische gedeelte als het administratieve. In dit geval zullen we pas de verbinding bij de vorige ISP echt opzeggen, wanneer we een dataverbinding hebben gezien op de verbinding.

Vond het wel even handig om het hier een klein beetje te duiden. In het bovenstaande ben ik er van uit gegaan dat we op dezelfde glasvezelverbinding leveren als de vorige ISP.

4 likes

Dank je wel @bastiaan voor je advies en hulp. Het is uiteindelijk gelukt om de dienst in te laten gaan per 24 aug 2023, fijn!

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.