Ik gebruik momenteel Freedom Internet (glasvezel, 500 Mbit/s) met een FRITZ!Box 7590 AX als router. Ik wil een ASUS-router (RT-AX86U Pro of vergelijkbaar) toevoegen om VPN via NordVPN voor mijn hele netwerk te beheren.
Mijn plan:
PPPoE Passthrough inschakelen op de FRITZ!Box, zodat de ASUS-router zelf kan inbellen bij Freedom Internet.
De ASUS-router als hoofdrouter gebruiken en alle apparaten via deze router laten lopen.
VPN instellen op de ASUS-router (NordVPN Dedicated IP) voor alle netwerkapparaten.
FRITZ!Box alleen als modem gebruiken, maar behouden voor de internetverbinding.
Mijn vragen
Ondersteunt Freedom Internet meerdere PPPoE-sessies tegelijkertijd, of wordt de verbinding van de FRITZ!Box verbroken zodra de ASUS-router inbelt?
Zijn er extra instellingen nodig op de FRITZ!Box of ASUS om dit goed te laten werken?
Zijn er gebruikers die deze setup al draaien en ervaringen kunnen delen?
Heeft deze setup invloed op IPv6-ondersteuning bij Freedom?
Ik wil snelheden van 300+ Mbit/s via VPN kunnen halen en de beste stabiliteit behouden. Als er beperkingen of betere alternatieven zijn, hoor ik het graag!
Volgens mij doet de fritzbox geen bridge-mode of pppoe pass-through, dus je beste optie als je zelf pppoe wil doen is om de fritzbox in z’n geheel weg te laten, tenzij je die voor telefonie ofzo gebruikt?
IPv6 moet gewoon kunnen werken zonder de fritzbox. Configuratie is specifiek voor je ASUS.
Over het gebruik van NordVPN en 300+ Mbps snelheden kan ik niets zeggen, daar zijn een behoorlijk aantal factoren die daar aan ten grondslag liggen. Je zult waarschijnlijk flink wat CPU nodig gaan hebben om dat goed te gaan laten werken en de RT-AX86U lijkt daar ook behoorlijk in te voorzien.
Ik geloof dat die optie een “extra” verbinding toelaat, maar dat het niet werkt voor je hoofdverbinding. Ik heb/gebruik zelf geen fritzbox dus dat is enkel van horen/zeggen.
Maar ik zie geen enkele reden om de fritzbox als extra tussenhop te gebruiken, als je de RT-AX86U ook rechtstreeks kan aansluiten. Het enige wat ik kan bedenken is dat je geen NTU/ONT hebt met een RJ-45 aansluiting, en daarvoor de fritzbox dus nodig hebt.
Dat gaat per definitie niet. Als het je al lukt komen beide sessies zullen dezelfde tag krijgen en dan kon je in een niet-deterministische situatie terecht.
Niet van toepassing want het kan niet. PPPoE passthrough is al enige versies geleden verdwenen uit de Fritz!boxen.
Bedenk goed dat genoemde Asus router wel eens niet erg lekker met PPPoE kan werken. Zo lees ik dat het ding geen baby-jumbo’s doet:
En op hetzelfde forum dat de PPPoE daemon single threaded is. Best kans dat het niet lekker gaat werken. Maar dan heb je in elk geval een Fritz!box om te vergelijken.
Ik begrijp nu dat PPPoE passthrough niet meer werkt op de FRITZ!Box en dat het niet mogelijk is om de ASUS zelf in te laten bellen als de FRITZ!Box er nog tussen zit.
Welke router zou een goede vervanger zijn? De ASUS RT-AX86U Pro leek me geschikt, maar als PPPoE niet lekker werkt en de daemon single-threaded is, twijfel ik of dit een slimme keuze is.
Zijn er betere alternatieven die PPPoE kunnen doen, VPN goed ondersteunen en toekomstbestendig zijn (WiFi 6, stabiel, snel genoeg voor 300+ Mbps VPN)?
Heeft iemand ervaring met een router die Freedom direct aankan en goed met NordVPN werkt?
Ik wil het liefst niet twee apparaten in mijn setup (dus geen apart modem + router, tenzij ik de Fritzbox nog kan gebruiken.
Je zou naar de Turris Omnia kunnen kijken. Wellicht een optie, de OpenWrt One, die doet Wifi6, maar heeft slechts 2 poorten. De mogelijkheden voor dit soort devices zijn bijna eindeloos, maar het blijft altijd de vraag of ze voldoende slagkracht hebben om PPPoE + VPN onder hoge belasting te doen.
Als je een beetje doorvoersnelheid wil houden icm VPN kom je al snel in een iets ander segment terecht qua routers.
Ik zou zelf naar iets kijken als een Mikrotik router, of zelfs een NUC met 2 Gbit (of sneller) poorten met OPNsense, let wel op dat je dan een i5 of sneller kiest ivm met VPN throughput.