Vragen over eigen router icm IPTV

Ik ben even bezig om mijn nieuwe OPNsense doos voor te bereiden voor Freedom internet + IPTV, zodat ik gelijk mijn router erin kan steken zodra de verbinding verhuisd is.

Nu had ik na aanleiding van de pagina “algemene instellingen” wat vragen.

  • DHCP request op vlan4: Moet dhcp-class-identifier “IPTV_RG” worden meegestuurd voor IPTV, of is dit xs4all only?

  • Ik heb een dedicated subnet voor iptv aangemaakt en routeer alles vanaf dat subnet naar buiten via de IPTV interface via een NAT rule. Zal dit goed gaan?
    Dan hoef ik niet de static routes naar de gateway te zetten voor de volgende ip adressen: 10.10.0.33/32, 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24.

  • Moet ik de IGMP proxy nog configureren? En zo ja, zijn de upstream gateways in dit geval hetzelfde als de ipadressen waar naar de static routes gezet moeten worden?

  1. nee ik heb geen IPTV_RG ingesteld.
  2. nee een deel moet naar het internet (voor begin gemist , enkele streaming kanalen, terug kijken van opnames).
    Ook EPG, firnmware, en licenties etc. komen via Internet.
  3. Ja zonder Multicast proxy stopt elke uitzending binnen enkele minuten.
    Een multicast proxy zou pakketten terug moeten sturen de bron.

Thanks voor je antwoord! Ik ga even verder met de config. Hopelijk gaat het allemaal in één keer werken.

Oh btw, aanvulling op punt 2 je krijgt de routes die ingesteld moeten worden gewoon aangeleverd. dhclient, dhcpcd etc. gebruiken die gewoon en voeren de routes op.

@Noci

dus doordat ik optie 121 (classless-routes) meevraag op vlan 4 zou ik gewoon deze routes moeten krijgen?

Als je dhcp client het ondersteund: ja
dhcpcd v9.4.0 kan het zeker.

Michael, zou je je config willen delen als je het werkend hebt? Dat zal vast veel mensen helpen. Mij in ieder geval :smile:

Ga ik zeker doen. Het is ff afwachten tot 4 oktober, dan wordt de verbinding opgeleverd en zal ik ff een manual in elkaar flansen.

Hallo Alex,

Uiteindelijk heb ik de IGMP proxy niet werkend gekregen en heb gewoon mijn pfsense achter de fritzbox gezet. Daarin een exposed host gemaakt voor zowel ipv4 als ipv6. Dus niet de spannende en exotische configuratie als dat ik had gehoopt. Helaas. De IGMP proxy crashte en/of werkte niet goed. Wellicht een bug. Misschien probeer ik het over een paar maanden nog een keer.

MIsschien is mcproxy iets

https://mcproxy.realmv6.org/ en GitHub - mcproxy/mcproxy: Multicast Proxy for IGMP/MLD

Is het nou een OPNSense of een pfsense router? IPTV heb ik op pfsense ook nooit aan de gang gekregen, er bleek een bug in de IGMP proxy te zitten in sommige pfsense releases. Dit probleem heb ik niet met OPNSense.

Hallo Michael,

grappig genoeg, ik ook niet. Ik ben in eerste instantie uitgeweken naar een andere IGMP Proxy maar dat bleek ook niet zo te werken als het wilde. Wij hebben hier besloten om op alle TVs maar gewoon de Canal Digitaal App te gebruiken. Dus de receivers liggen hier in een doos in de hoek.