Vreemde naam bij nummer

Hoi

Ik denk dat er iets mis met de naam bij nummer;
Ik werd vanochtend door een scammer gebeld van 0650990487 met als naam 31650990487.

Iets anders:
Men zegt dan ziekenhuizen je altijd anoniem bellen. Het lokale ziekenhuis doet dat dus niet. Mijn Asterisk blokkeert anoniem bellen en het gesprek kwam gewoon binnen.

Vr.Gr,
Rob

Ik had gisteren hetzelfde vanaf 0653987821 met het verzoek om haar een whatsapp te sturen omdat de verbinding zogenaamd slecht was. Gelijk geblokkeerd.

Mag je als NAAM bij je nummer niet alleen CIJFERS gebruiken ?

De door jou vermeldde naam lijkt de internationale nummer-weergave +31 6 50 .. (enz) zonder de PLUS te zijn.

Het is dan niet helemaal anoniem, dus zal doorkomen. Waarschijnlijk haalt die beller daarom deze streek uit.

Verder:

Er bestaan lijsten met nummers van lastposten; vraag is altijd hoe actueel (en correct) deze lijstjes zijn .. ..

Het ziekenhuis hier in de buurt, belt ook niet anoniem.
Met meerdere netnummers en 06

@Drs_W
Je kunt bij een nummer een naam mee sturen.
Dan zie je in het logboek dus bv +31211234567 met een Naam
Op mijn vaste telefoon, komt de naam dan op het display.
Nummer zie ik alleen in het logboek. En komt niet in het adresboek voor.
Dit gebeurt niet vaak. Is ook verwarrend.

Dit is historisch… Telefonie was van origine lokaal (klein gebied), later wat groter en half geautomatisserd voor niet lokale gesprekken. Nog later geautomatiseerd vor inter-lokale gesprekken. Toen is er in NL een 0 voor geplakt voor interlokale nummers, nog later 00 ervoor voor internationale gesprekken toen die geautomatiseerd werden.
Andere landen gebruiken ook wel een 9 oid als voorloop cijfer ipv. 0.

De voorloop 0 is voor landelijke gesrpekken ( ie. stiekum 31 voor nederland ervoor plakken). de +
is op numerieke toestellen ook nog steeds 00 voor NL.
Internationaal wordt dat aangeduid met een + omdat internationaal toegangsnummer anders kan zijn.
Voor verwerking in telefooncentrales worden vaak de voorloop nullen etc. en + gestript en evt het landnummer ervoor gezet.
dus 0650990487 wordt verwerkt als 31650990487 als compleet wereld wijd uniek nummer..

Kortom het is hetzelfde…

Dat is mijn ervaring met ziekenhuizen, huisartsenposten en eigen huisarts in elk geval wel.

Als het een scammer was, was het dan ĂĽberhaupt wel zijn nummer wat hij doorgaf? Wat er doorgegeven wordt, wordt over het algemeen aangegeven door de beller zelf en komt niet vanuit het netwerk.

Hoi

Een ITSP zal over het algemeen de door de klant ingestelde gegevens niet klakkeloos overnemen maar er zorg voor dragen dat het nummer ook echt klopt.
De naam bij nummer komt uit een database. Dat in dit geval de naam het nummer is, lijkt mij een bug.

Vr.Gr,
Rob

Degene waar wij een dienst afnemen zal dat wellicht doen, maar ik gok dat scammers juist met een dienst in zee gaan waarbij die gegevens wel klakkeloos worden overgenomen.

Een tijdje terug waren er mensen in het nieuws die opgelicht waren omdat ze het nummer van hun bank te zien kregen en dat als bevestiging zagen dat het om hun bank ging.

1 like

Als de data van een rogue ITSP komt houd het natuurlijk op.
Maar ik heb begrepen dat de naam door VoIPGRID / Voys word toegevoegd. Hoe zij aan die data komen is niet duidelijk, dus misschien kan hier ook rommel binnen komen.

Gefilterd word er sowieso. Ik heb laatst eens een hairpin gedaan met geolocation, maar die komt dus niet terug.

Zelf wis ik hier nu namen die alleen uit cijfers bestaan.

Vr.Gr,
Rob

Iedere TSP zorgt voor z’n eigen afzenders. VoipGrid gaat niet de afzender naam van een andere TSP aanpassen, anders dan naar evt. een nummer.

1 like

werd laatst gebeld op vaste telefoon door Amazon fritz fon c6 door een scammer met 035 nummer.
mijn ip adres zou gehackt zijn of ik even naar de beveiligde sever van amazon wilde gaan nummer geblokkeerd en door gegeven aan de fraude helpdesk

niet op reageren, en 035 nummer is waarschijnlijk vervalst/

Wanneer ik gebeld wordt door een mij onbekend nummer neem ik gewoon niet op en wacht af of ze een boodschap achterlaten. Wie mij echt wil bereiken spreekt een boodschap in of belt later nog een keer terug.

Hoi

Opnemen en dan op hold is misschien wel wat.
Ik heb hier music on hold van Debussy en Ravel. Heeft wellicht een beschavende invloed.

Vr.Gr,
Rob

3 likes

Ik heb geen telefoon van Freedom.
Een van mijn voip providers heeft eigen hold muziek.
Ik weet niet hoe ik dit kan omzeilen met de 5590

Heb ook een rustgevend muziekje op maat(30s) geknipt voor de Fritzbox.

2 likes

Hoi

Pink Floyd is mijn favoriete band en Dark side of the moon mijn favoriete album. Maar Time (in originele uitvoering) zou ik niet direct rustig noemen;

Mooie zin: Hanging on in quiet desperation Is the English way.
In het Nederlands is ie nog mooier: Volhardend in kalme wanhoop.
Voor kwaadaardige bellers is het misschien wel wat.

Zelf heb ik hier water geïnspireerde piano muziek: Debussy’s Reflets dans l’eau en Ravel’s Jeux d’eau en Une barque sur l’ocean. Kan je allemaal op Youtube vinden.

Ik zou niet weten hoe je eigen muziek in een Fritz knutselt. Ik heb geen Fritz en gebruik Asterisk.
Het is Asterisk die op verzoek van de telefoon de music on hold verzorgd. En de muziek die daar standaard bij zit bevalt me niet.

Vr.Gr,
Rob

Op sommige lijnen, zet de voip provider overstuurde rampestamp op de lijn als het hold is.
In de Fritzbox kun je maximaal 30 seconden zetten, die gebruikt wordt als de provider dit niet doet.
Ik maak het bestand wel op -6db om de kwaliteit goed te houden.

Hoi

In de categorie what’s in a name:

Naast niveau is file formaat ook wel een ding. GSM levert kleine bestanden op maar klinkt verschrikkelijk.
Hier wat conversie tips:

Moet je misschien aanpassen aan wat een Fritz graag eet.

Vr.Gr,
Rob

Hoi

dB verhaal samengevat: -9 dBm (spraak niveau telefoon) is 15 dB RMS onder clip niveau.

En is er denk wat MOH verwarring:
Lokale versus remote MOH vervangen door eigen versie. Ik denk nu dat je het laatste bedoelt.
Ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht. Een probleem kan dan zijn dat er verwarring ontstaat wie nou wie on hold heeft gezet. Je kan dit oplossen door verschillende muziek te gebruiken voor lokaal en remote MOH.

Momenteel zet ik het geluid zacht en ga ondertussen wat anders doen. Ik bel altijd met speaker phone dus dat gaat erg goed.

Vr.Gr,
Rob