Geen idee waar dit te posten maar enig idee wat er met de hosting van Freedom is gebeurd en of het ooit nog aangeboden gaat worden?
Ik kan er niets meer over vinden en met een (andere) host partij die ook email aanbiedt wordt het steeds aantrekkelijker om de (vrij dure) email-only van Freedom op te zeggen…
Ik had gehoopt dat Freedom een echt alternatief voor XS4All zou zijn maar na 5 jaar moet ik vaststellen dat dit niet het geval is?
Enig idee wat de redenen zijn geweest om er mee te stoppen?
Hoe dan ook blijft de vraag staan of er hoop is op een meer XS4All vergelijkbare aanbieder? Want dat was de belofte bij de start. Als Freedom alleen maar toegang verschaft tot kabelaars is de vraag wat nu het extra is wat Freedom te bieden heeft?
Nee helaas.
De enige echte meerwaarde, iets dat ik elders niet kan krijgen, van Freedom die ik zie is:
• Vast IP adres (IPv4 en IPv6)
• DNS over TLS
• Eigen mailservers kunnen draaien, bSMTP, met reverse DNS
• F-Secure (wat waarschijnlijk niet in het mail only abonnement zit)
• en misschien meekijk vrije email
Ik heb een block van 8 en kan er 8 gebruiken…
dat is een kwestie van het correct kunnen toepassien van routing rules…
Als je het als een “netwerk” op een van de poorten zet dan heb je er slechts 5… maar dat kan beter.
Extra IPv6 adressen… meen je dat echt?..
De RFC’s stellen voor om iedereen een /56 prefix te geven, dat is nog steeds 256 subnetten van ieder 4 miljard adressen.
Ipv6 lost je adres issues echt wel op…
Van Freedom krijg je 65536 SUBNETTEN van ieder 4 miljard adressen… gratis en voor niets… en dat is best redelijk…,
UPC / Ziggo was ooit van plan om iedere klant er 1 (adres geen subnet) te geven.
Je heb er dus ruim voldoende zou ik denken. ( of zijn 64K * 4G adressen niet voldoende = 1208925819614629174706176 adressen)
Ik heb doorheen de jaren (decennia eigenlijk) geleerd dat het beste is om je Internet provider (Freedom in mijn geval) niet te gebruiken voor diensten die veranderen als je zou overstappen naar een andere provider. Ik gebruik bijvoorbeeld geen freedom email adres. Ik heb bij een ander bedrijf al heel lang mijn domeinnaam geregistreerd, ik heb email adressen die onafhankelijk zijn van een internet provider en draai mijn eigen webserver (en ook een mail server).
Mocht er een andere nog interessantere provider komen (die ook een vast IP4 adres biedt) dan kan ik gemakkelijk overstappen en hoef alleen bij het hosting bedrijf het nieuwe IP adres in te geven. (Daarna begint natuurlijk mogelijk een jarenlange lijdensweg om mijn mail server toegelaten te houden by Microsoft… zoals dat bij Freedom ook ongeveer anderhalf jaar heeft geduurd.)
Gedeeltelijk eens,
probleem is dat voor enkel zaken een enkel adres wel heel spaarzaam is.
Bij freedom krijg je je eigen domainnaam. dat doen de anderen niet echt.
En de Mail wasserij, dar ben ik te goed mee bekend. Er is dus geen afhankelijkheid mbt. tot dat mail adres.
(als het goed is heb je ook je eigen transfer key voor het geval je naar een andere DSN provider zou willen).
mbt. Microsoft, dat heb ik opgegeven…
Als Microsoft mijn data niet wil accepteren it be so… ik ben ook niet bijster geinteresseerd in hun data.
Ik ben gestopt om anderen een plezier proberen te doen door me in allerlei bochten te wringen…
Big Tech & Me, dont agree.
Hoezo doen de anderen dat niet echt? Bedoel je dan internet providers?
Ik heb mijn e-mail en webhosting op eigen domeinnaam ondergebracht bij een webhosting bedrijf helemaal los van Freedom, net zoals pauldebra.
Geen Soverin problemen. Ook internettelefonie heb ik bij een goedkope telefoonboer lopen.
KPN levert je geen eigen domain naam, je kan er zelf een regelen als je dat wil…
Die heeft ook geen DNS… (xxx.kpn.nl) telt niet, dat is een subdomein van KPN zelf.
Je krijgt die nooit mee. vziw zit Ziggo ook niet in de domein handel.
Bij freedom is een .nl naam met hosting inbegrpen bij je abonnement.
Ook ik heb verschillende domeinnamen en die lopen via een Name Reseller, met een andere partij voor DNS serving, waarbij ik een primary DNS (hidden) op einden hardware draai, en de DNS provider secondary’s op 2 locaties aanbiedt.
Ik heb inmiddels een hosting pakket bij mijn.host genomen. Werkt prima zo op het eerste gezicht.
Op zich kan ik me wel voorstellen dat het voor Freedom lastig concurreren is op de markt maar ook daar zou je aan een samenwerking kunnen denken, oid.
Als pure provider is de meerwaarde echter redelijk beperkt, helaas.
Ik wil deze draad niet verder afleiden: maar dat zou gewoon moeten werken? Maar ik geef toe dat ik de DNS van Freedom nooit gebruikt heb aangezien al mijn al bestaande domeinen ergens anders ondergebracht zijn. Die van Freedom is een extra
Het curieuze is dat het tabje voor de aanvraag op mijn.freedom.nl wel gewoon aanwezig blijft. Het doet toch vermoeden dat Freedom het evt. aanbieden van hosting in de toekomst nog niet helemaal heeft afgeschreven.
Ik ga benieuwd zijn òf en hoe dat nieuwe "MijnFreedom"gaat communiceren en interfacen met de Soverin omgeving.
Wellicht gaat dat bevrijdende mogelijkheden bieden om - desnoods via gebezigde web/sockets - tot een API-interface te komen.
Hopenlijk zijn we (ik) dan ook verlost van de overload aan ondoorzichtige java-scripts/styles.