Wáár krijg ik glas?

Hai!

Omdat de helpdesk nog steeds onderbemand is hoop ik hier sneller een antwoord te krijgen:

Ik woon in postcodegebied 3068. We kunnen daar nu overstappen naar glas (yay!). Alleen: waar KPN met vDSL naar binnen komt is aan het uiteinde van de woonkamer, en de glasvezel komt binnen bij de voordeur.

Waar wordt mijn glas afgemonteerd? En wordt dan alles via WiFi gedaan, en rennen mensen weg? Of wordt de UTP doorgetrokken naar de huiskamer?

Cheers!

Diederik

Voor zover ik weet wordt het glasvezel zelf zo dicht mogelijk bij het binnenkomst-punt afgemonteerd.

Vanaf daar zijn er grofweg 2 mogelijkheden:

  • glas direct in een router (bv. FritzBox-5530), die dan dus dáár komt te staan
  • glas naar een MediaConverter, waar een UTP-uitgang aan zit;
    volgens mij zit het “bij de montage in” dat er een paar meter (liefst CAT6) UTP-kabel wordt gelegd; tegen bijbetaling kan dat wat langer worden.

In het laatste geval moet je zelf een gat door de muur boren vóórdat de monteur komt; dan kan jouw router (bv. FritzBox 7590) in een andere ruimte staan, de UTP van de MediaConverter komt dan in de WAN-poort (of LAN-1-poort) van de router.

Kijk even wat je precies hebt besteld bij de omzetting (is ook een ‘nieuw’ contract)

Toen KPN hier (Lelystad) de glasvezel aanlegde kon ik kiezen tussen of de meterkast of op het zelfde punt als de telefoon was afgemonteerd. Die laatste plek was in de woonkamer, halverwege de muur via een kabel die langs de muur liep. (vorige bewoner had de kabel in de muur doorboord en die was zelfs niet via de kruipruimte bereikbaar)

Als de glasaansluiting via een wijk project wordt aangelegd, dan heb je een info pakket gehad. Als glas al even ligt in de vorm van een oranje kabeltje op de erfgrens, dan wordt het helaas lokaal navragen.

Voor zover ik weet is de aansluit service van Freedom t/m de configuratie van de router. Geen idee of daar ook een kabel door het huis bij zit of dat dat beperkt is tot de ruimte waar de glasaansluiting is afgemonteerd. In het aansluitpakket zit een korte gele cat5 kabel. Ergens betwijfel ik of men een cat 6 door het huis zal leggen en stekkers gaat knijpen.

Vaak wordt de glas aansluiting naar de voordeur gestuurd zodat die in de meterkast opgepakt kan worden.

In mijn ervaring is het “Waar het KPN uitkomt”. In mijn geval (appartementencomplex) zijn ze buitenlangs gegaan en zit de aansluiting nu naast de kabel aansluiting van Ziggo. Keuze had ik niet, ook bij navraag bij de monteur was er geen andere optie mogelijk.
Hoewel de plek op zich misschien niet eens zo gek klinkt heb ik een kabel van 25 meter door m’n huis nodig om op de juiste plek te komen, dat wordt dus een heel gedoe met gaten maken en wegwerken met gootjes ofzo, bijna onmogelijk om het echt netjes te doen. Probleem is wel dat xDSL op den duur waarschijnlijk verdwijnt en ik op lange termijn dus geen keuze heb.

Bij mij (ODF, of beter, CDF) hangt er een glasvezelkabel in de meterkast en niet waar de telefoon liljn binnenkomt in de woonkamer. Ik ben er iig erg blij mee, en heb for the time being een Cat6 kabel onder de vloer door gelegd om de telefoonlijn alvast in de meterkast uit te laten komen. (deze kabel wordt later gebruikt om netwerk verbinding in de woonkamer te krijgen vanuit de meterkast)
Op de bovenverdieping hou ik het voorlopig op wifi in plaats van overal netwerk kabels langs te muren naar boven te laten lopen.

Check. Waar ik al een beetje bang voor was. Ik ga er eens over nadenken wat ik hiermee ga doen: ik heb in de meterkast nóg geen UTP…

Dan kun je nog even wat plannen. Als je via de kruipruimte zelf een UTP kabel kan leggen naar je gewenste IT knooppunt dan is nu wel een goed moment.

Hier ligt er een cat5 en een cat6 kabel van de meterkast naar de kamer waar ik de router heb staan (en de rest van de IT zut). De cat5 was lang geleden aangelegd voor de RPi die de P1 uitleest van de slimme meter. De cat6 kwam toen ik die had en men toch de vloer van de meterkast open brak om de hoofdkraan van het water te vervangen.

Achteraf heb ik spijt dat ik geen (flexibele) electra buizen heb gelegd toen ik daar toch bezig was. (en ik wat flexibeler was) Die loze buizen waren handig geweest.

Dat is inderdaad een mogelijkheid, al moet ik zeggen dat ik geen held onder de vloer ben.

Dat ben ik ook niet, maar het kruipluik hier ligt halverwege de vloer, niet bij de voordeur, dus dat was ± 2m vanaf het luik naar de meterkast an ± 20 cm naar de opgang de kamer in waar ik de kabel wilde hebben. Dat scheelt. (en diep genoeg, scheelt ook)

Heeft iemand enig idee wat de kosten zouden zijn (indien al mogelijk) om het glasaansluitpunt te laten verplaatsen? Bij ons komt de glasvezel (met “dank” aan de vorige bewoner) op een idioot punt midden in de woonkamer binnen. En de enige manier om vanuit dat punt in de meterkast te komen is over de vloer (zou misschien kunnen met kabelgootjes, maar mooi is anders). Als die glasvezelkabel buiten een paar meter verder was gelegd dan zou de aansluiting gewoon in de meterkast zitten, dus ik ben benieuwd wat het kost om die glasvezel te laten verplaatsen.

Jouw vraag doet bij mij de volgende gedachtes opkomen:

Waarschijnlijk is het glas vanuit de straat rechtstreeks naar het huidige inkomst-punt gelegd; dat is de gewoonte. Niet overal staat de route onder de grond netjes geregistreerd.

Wil je (wat voor de toekomst het meest logisch zou wezen) het hele stuk onder de tuin ook verleggen ?

Meestal wordt er (nèt naast het huis) een grote lus onder de grond gelegd, zodat je een stukje glasvezel over hebt, mocht er bij het afmonteren wat gebeuren.
Als dat lang genoeg zou wezen voor het stuk naar de meterkast, dan scheelt dat in het werk.

Is het gat waardoor de glasvezel binnenkomt weer dicht-gekit of met cement dicht gemaakt ? Dan wordt terugtrekken wel moeilijker … …

Als ik helemaal niets weet, dan zou ik het volgende doen:

  • buiten voorzichtig ( !!! ) graven en kijken hoeveel extra glasvezel daar ligt
  • is dat voldoende voor het stuk naar de meterkast ?
  • kijken of het glasvezel makkelijk terug te trekken zou zijn naar buiten

Dan jouw vraag naar de prijs. ALS er iemand het al heeft laten doen, dan hangt het heel erg af van de situatie ter plekke; en dus van het aantal werk-uren.

Ga er voorzichtigheidshalve van uit dat een bekwame arbeider daar een werkdag mee bezig is, al gauw à € 75 per uur. Daar komen dan nog de materialen bij.

( En kijk uit voor beunhazen: goedkoop, maar leveren rotwerk op. )

@Drs_W Dank voor de uitgebreide overwegingen! Het is destijds inderdaad rechtstreeks naar het telefoon-inkomst-punt gelegd, maar omdat bij een verbouwing door de vorige bewoner de meterkast verplaatst is, is dat punt een flink stuk verder van de meterkast terecht gekomen. Het klinkt alsof het gemakkelijker en goedkoper is om toch met kabelgootjes te gaan werken. Niet ideaal, maar wel veel sneller denk ik.

… … of kun je door de kruipruimte naar de meterkast ?

TIP-1: gebruik flexibele buis (makkelijker en extra bescherming) en degelijke CAT6-bekabeling
TIP-2: trek meteen 2 CAT5-utp kabels, voor 't geval je er in de toekomst eentje extra nodig hebt (kost nú wat meer, maar levert je dàn geen ellende op)

… … of kun je door de kruipruimte naar de meterkast ?

Nee, helaas, marmeren vloer, daar ga ik niet in boren…

Dank voor de tip over cat6 en een extra kabel, houd ik in gedachten.