Waar zijn de sieve filters gebleven?

Vorige week zou ik voor iemand een e-mail filtering opzetten. Omdat ik dat zelf het handigst vind om het met sieve-filtering te doen wilde ik dat ook voor hem opzetten. Nu blijkt de sieve optie gewoon te zjjn verwijderd. Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon op een ‘handigere plek’ is terechtgekomen, zo handig in elk geval dat ik het niet meer kan vinden.
Weet iemand hier iets van?

Die zijn er nog wel.

afbeelding

Dank zover Erik,

Het probleem echter is dat, als je op “Voeg toe” hebt geklikt, het volgende scherm verschijnt:


Daarin kan ik geen sieve-regels kwijt zoals dat voorheen prima werkte.
Bovendien is voor deze manier van filteren geen syntaxbeschrijving beschikbaar. Het lijkt erop dat hier de normale sieve-syntax van toepassing zou moeten zijn. Is echter niet het geval. Ik heb intussen van alles geprobeerd, zonder resultaat. Voorheen was er de keuze om op “Geavanceerd” te klikken, daarna kon de hele sieve-filterboom worden ingevoerd. Werkte prima. Heb ik een maand geleden ook voor mezelf opgezet.
Als je ooit een sieve-filter had gebouwd, dan blijft dat bestaan. Het [is|lijkt] onmogelijk om nu een sieve-filterboom op te zetten voor een gebruiker die voorheen geen filtering gedefinieerd had.

Ik ben er bij een vorige versies ook over gestruikeld.
Mijn filters werken nu, maar ben bang dat een verandering het verziekt.
Probeer nu wat in een andere mailbox.

Belangrijke mail loopt hier ook via Antagonist en niet via Freedom.

Toen kwam de aankondiging, dat ‘mijn Freedom’ nieuw gebouwd zou worden.
Ik heb me daarom even niet met Sieve bezig gehouden.
Filteren doe ik nu het meeste in Thunderbird.
Ik heb niets meer gelezen over het idee, om alles te vernieuwen.

Zoals het nu is, vind ik het ook verwarrend.
Eigen filters is ook niet nodig, omdat Freedom bereid is om jouw idee toe te voegen.
Als dit op de juiste manier gedaan wordt, voorkomt dit fouten.

Iemand heeft met de filtering een beginnetje gemaakt en het niet voltooid.
Mailtjes aan de helpdesk die genoemd wordt op de pagina, probeer ik te beperken.
Omdat ze vaak pas na 6 weken reageren op bijzaken.
Zoals het uitvallen van mailer-deamon meldingen een tijd geleden.
Die is een week lang stuk geweest.
Ik wordt van deze dingen ook steeds minder vaak boos, maar verdrietig.
Er had beter een speciaal adres kunnen staan, aan degene die zich bezig houdt met Sieve.
En als daar geen tijd voor is, zet er dan bij dat het experimenteel en onbetrouwbaar is.

Opnieuw dank, Erik,

Filteren middels sieve op de centrale mailbox -op mijn.freedom of op mijn.domein- is, volgens mij, de enige juiste plek. De meeste gebruikers kijken ook op andere apparaten in de mail. Een enkel punt voor het bijhouden van filters is dan ook wel zo handig.

Het gaat ook niet zozeer over het filteren van mail als wel over het (re)directen van mail, naar collega’s en folders in mailboxen. Dat kan een complexe onderhoudsgevoelige boom worden, waar freedom verder niets mee van doen heeft.

Zoals je zelf al zegt, het is niet erg als je iets verandert/verbetert, maar stop dan niet halverwege de uitvoering. En ga zeker niet de oude mogelijkheden opdoeken voordat je de nieuwe compleet geïmplementeerd hebt. Daar valt documentatie natuurlijk ook onder.

We wachten antwoord van de helpdesk maar af. Ik heb daar een incident (sinds 23 jan.) open staan.

Willem

We weten dat dit speelt en zijn ook aan de achterkant hard bezig met het maken van instructies en het een en ander duidelijk krijgen over de functionaliteit van de e-mail filters.

Als ik het zo lees is er ook behoefte om eigen filters te schrijven en deze ook toe te voegen via deze manier. Die nemen we ook mee in de gesprekken die we hebben met Soverin.

Ook zie ik teleurstelling over de tijd die het duurt dat je antwoord krijgt. Zoals jullie hebben gezien op de community zijn we hard op zoek naar versterking voor het support team. We krijgen meer vragen binnen dan we kunnen beantwoorden en daarom lopen we in sommige gevallen achter in het beantwoorden van tickets. Weet dat we dit ook heel vervelend vinden en echt keihard bezig zijn om alles zo snel mogelijk te beantwoorden.

4 likes

Ik heb er vandaag nog eens mee getest.
Het filter doet niet wat ik verwacht.
Vandaag getest met een filter dat mail terug stuurt als je aan de voorwaarden voldoet.

De behoefte bij mij om zelf iets in sieve te schrijven komt omdat het standaard filter niet doet wat ik verwacht.
In het verleden heb ik zelf een paar simpele filters geschreven, omdat dit de enigste oplossing was om het werkend te krijgen.

Kun je geen eigen client gebruiken om te verbinden met die sieve server? Ik gebruik Freedom mail zelf niet maar ik heb zelf een pigeonhole server en die kun je gewoon benaderen met een client vanaf web. (gebruik zelf vaak emacs sieve)

Als je op 2 manieren gaat wroeten in het Sieve bestand krijg je fouten.
De filters moeten goed te bedienen zijn door alle klanten.
Bij xs4all kon je ook met een sieve plugin in thunderbird het bestand aanpassen.
Ik heb dat nooit gebruikt omdat de web versie voor mij voldeed.
Pas toen ik hier klant werd, was er de noodzaak om een beetje Sieve te leren.

@bastiaan
Is het toevoegen van een kijk knop, om het daadwerkelijke Sieve bestand van de mailbox te zien een optie?
Mocht er dan toch nog foutjes in zitten, kijken er meer mensen naar.

Ook @Bastiaan,

Die “kijk-knop” is wat mij betreft een gedeeltelijke oplossing. Maak er weer een “filtering for advanced users” knop van zodat die ‘gevorderde gebruiker’ weer lekker sieve kan schrijven, dan ben ik weer blij.
Voor alles, echter, moet er deugdelijke documentatie bij de nu gekozen oplossing. Bruikbaar voor alle gebruikers. Momenteel werkt er niets. Moeten de verschillende items waarop gefilterd moet worden tussen enkele, dubbele of geen quotes? Moeten de items gescheiden worden door een komma, een puntkomma of iets anders, en om het geheel weer blokhaken of accolades? Ik heb van alles geprobeerd zonder succes.

1 like

Intussen zijn we een paar weken verder en heb ik nog geen enkel resultaat gezien. Als ik, met de bestaande sieve-syntaxregels, een wat uitgebreider filter wil maken werkt dat niet. Het lijkt mij een kleine moeite om een handleiding of syntax-beschrijving van de nieuwe mailfiltering beschikbaar te stellen. Beter nog; geef me weer de mogelijkheid om zelf, op basis van de standaard syntax, een uitgebreid sieve-filter te schrijven. Zoals dat tot voor kort mogelijk was.

Heb geduld, we zijn nu nog maar 2 weken verder.

Inmiddels zijn we een jaar verder. Wie kan me vertellen wat ik het beste kan doen?

Mijn mail komt al een tijdje voor een deel niet correct binnen. Ik heb het al een tijd gelaten en ga nu naar kijken. Het lijkt alsof er 2 types filters zijn. Een nieuw type en een ouder type. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen om deze te editten.
Kan ik bijvoorbeeld handmatig met de sieve server verbinden om het daar te fixen?

Dat is nu juist het probleem.
Niemand verteld iets, Is het verbeterd of niet.
Over die oude zelf geschreven filters, kreeg ik te horen dat dit niet zo moet.
En toen was het stil.