Waarom Freedom bestaat (en moet blijven bestaan)

Het is niet makkelijk om een internetprovider op te zetten. En al helemaal niet in deze tijd. Een paar grote partijen zijn dominant aanwezig en maken het voor de kleintjes praktisch onmogelijk om overeind te blijven. Dat merken wij ook! Mede hierdoor hebben we ervoor gekozen een strategische samenwerking aan te gaan met internetprovider TriNed. Ook schreven we afgelopen maand een brief aan toezichthouder ACM. 

Brief aan de toezichthouder ACM

De ACM is de organisatie die toezicht houdt op de markt. Zij moet zorgen voor een eerlijke markt. Helaas tot nu toe zonder resultaat, want internetaanbieders hebben te maken met een ongelijk speelveld.

Zowel wij als branchevereniging NLConnect schreven daarom deze maand een brief aan de ACM om hierop te wijzen. NLConnect schreef hierover een artikel dat je kunt teruglezen op de website.   

Wat is er aan de hand?

In Nederland beheren een paar grote partijen het grootste gedeelte van het glasvezelnetwerk. Er zijn een groot aantal kleine partijen die op lokaal niveau het netwerk hebben neergelegd. Dat is heel goed, want door die lokale initiatieven krijgen mensen overal in het land toegang tot glasvezelinternet. Maar, die kleine lokale partijen worden nu stuk voor stuk door de grote partijen opgeslokt. 

Daarbij komt dat de grote concurrenten allemaal een eigen glasvezel willen neerleggen (naast de kabel die er al ligt van Vodafone Ziggo). Dat betekent dus dat de stoep een paar keer open moet. En waar dat goed voor is? Het draagt in ieder geval niet bij aan een duurzame agenda. Want die glasvezels worden niet allemaal gebruikt. Ronduit zonde. Maar goed, als de ACM dit een slecht idee zou vinden dan zou ze er wel een stokje voor steken toch?!

Geld verdienen 

Glasvezeltechniek kent verschillende lagen: laag 1, 2 en 3. Laag 1 is de fysieke laag, het netwerk. Laag 2 is de transport laag, ook wel belichting genoemd. Laag 3 is de dienstenlaag (de internetprovider). De grote netwerkbeheerders (laag 1), zorgen ook vaak voor de belichting (laag 2) en bieden eigen diensten aan (laag 3). Ook komt het voor dat de netwerkbeheerder voorrang geeft aan één andere internetprovider (laag 3). 

Om deze reden kan het zo zijn dat de inkoopprijs per maand zelfs hoger is voor een leverancier (internetprovider), dan wanneer je als consument rechtstreeks bij de netwerkbeheerder/belichter/internetprovider een abonnement afneemt. 

Klinkt misschien logisch, maar het is de vraag of er dan nog een eerlijke prijs wordt gevraagd. Want de grote partijen bepalen op deze manier de toegang tot hun netwerk voor leveranciers en bepalen (daarmee) ook de prijs voor de klant. Er wordt zowel goed geld verdiend aan klanten, als aan de leveranciers - zoals wij - die internet leveren over dat netwerk. 

Zelf kunnen kiezen 

Niet alleen een eerlijke prijs is van belang als je een internetabonnement afsluit. Je moet ook kunnen kiezen voor een bedrijf dat bij je past. Zo kiezen onze klanten voor Freedom, omdat op de supportafdeling mensen werken die de tijd nemen en met je meedenken, zonder chatbots en met zorg voor elkaar. Ze kiezen voor een provider die strijdt voor ieders online rechten of ze kiezen Freedom omdat zij zich willen aansluiten bij een bedrijf dat niet gaat voor de winst, maar voor een duurzaam en eerlijk model. 

De toekomst is Freedom!

Freedom is opgericht om een tegengeluid te kunnen bieden in providerland. Dit is waarom jullie Freedom hebben opgericht. Team Freedom staat op de schouders van een gemeenschap. En dat is super bijzonder. Dat merken we elke dag en ook toen we deze week bij de boekbespreking waren in de Waag van het boek “de Hackers die Nederland veranderden”. Echt een aanrader trouwens. En, zoals we die middag ook concludeerden: er is nog een lange weg te gaan!

Dank voor jullie support

Veel dank voor jullie aanhoudende support. Die is er niet minder op geworden, ook niet na bijna 4 jaar! Dat doet ons echt goed! En daarom blijft Freedom strijden en bestaan, ook in deze tijd. Juist in deze tijd. 
 


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/waarom-freedom-bestaat-en-moet-blijven-bestaan
8 likes

Ik kan alleen namens mezelf spreken … …

… … dat is mijn (onze) reactie op jullie blijvende inzet voor een :spraydot: Freedom-Internet,
ondanks alle tegenwind.

Dank !

1 like

Interessante ontwikkeling.
De on-line reviews over TriNed zijn helaas niet schitterend en zeker niet over hun TV aanbod.
Ik had even de hoop dat er een alternatief kon gevonden worden voor Canal Digitaal maar na wat ik gelezen heb vrees ik van niet. Zijn er misschien plannen in die richting?

Waar is de kortingscode voor Freedom abonnees voor dit boek :wink:

Te laat… Heb hem hier al staan :grinning::grinning::+1::+1:

1 like

Wordt die niet aan de founding members gestuurd?

Maar eens zorgen dat dat boek hier op de plank komt. (het zou sieren als je het eboek bij de geprinte versie kreeg, zoals men nu bij LPs ook de mp3s levert)

De hackers die Nederland veranderden

Ik heb het de ACM maar meteen even voorgelegd:

3 likes

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.