Waarom ik denk en vind dat Freedom de beste is

Zit al 2.5 jaar bij deze club, en heb geen enkele intentie om over te stappen.

Ik vind het wat makkelijk om de zeer ervaren Xs4all opgebouwd in vele jaren te vergelijken met het pas enkele jaren bestaande Freedom.

Hoi

Ik had paar dagen terug wat KPN-ers aan de deur die vonden dat ik hun klant was. Dit blijkt dus vaker voor te komen.
Ik ze fijntjes uitgelegd dat dit toch echt niet geval was, waarom niet en ze vervolgens de deur gewezen.
Waarom ze langskwamen weet ik niet. Ik vermoed een soort oplichters truc.

Vr.Gr,
Rob

Hier pre-order glas gedaan in sept 2022, geleverd dec 2022 en elke dag plezier van wat freedom te bieden heeft. Een absolute aanrader voor elke internet liefhebber.

p.s. KPN ook hier al een keer of 4 geweest in de tussentijd via mailings en aan de deur om aan te geven dat we “KPN glasvezel” hebben. Tjah het is maar hoe je het brengt…
Maar Freedom geeft me alle vrijheid en mogelijkheden die ik zoek. Het zou alleen mooi zijn als we (voor het feit dat het kan) mee gaan met de snelheids hype naar 2;5 of 10 gbit :wink:

Ja, 5 jaar waarbij de verkoper, hier Freedom, niet verder gaat dan 2 jaar en mij vervolgens voor de rest van de 3 jaar verwijst naar AVM die de boel vervolgens doorzet naar een RMA traject (met geen modem en kosten). In een eerder stadium was ik al - software issues al wat aan het lijntje gehouden met dat zij niets voor mij konden betekenen en ik het bij AVM moest neerleggen. AVM die vervolgens niets kon doen omdat ik daarvoor echt bij Freedom moest zijn. Dat kastje-muur gedoe en onheuse aantijgingen, was ik toen wel helemaal wel klaar mee.

NB: de FB is een prima ding, zolang er niets mee aan de hand is. Jammer blijft dat het sinds versie 6.x closed hardware & sofware is.

Xs4all had los van haar service contract , wel meer voorzieningen die konden dienen als back-up; zoals o.a. een inclusief mobiel abbo. In de FB stak je dan een UMTS-stick en kon je gewoon doorgaan. Ook erg fijn voor onderweg en op vakantie.
Los daarvan heb ik nog bij anderen ISDN fallback ingericht; iets dat nu sws niet meer kan.

Het gaat - mij - om intentie en tot op heden zie ik weinig ontwikkeling noch plannen terug dat Freedom - technisch - zelf meer gaat (cq kan; en lijkt ook niet meer wil ) doen dan netwerkinfrastructuur van anderen in te passen en geboden diensten van “onderscheidelijke” anderen betrekt.

Iets wat ook wel weer is te begrijpen; met waarom nog maken als wat er een beetje ergens op lijkt, bij een ander te koop is en je zelf weinig omkijken naar (en er over te zeggen) hebt.
Dit proces logistiek stroomlijnen en ondersteunen is zeker geen sinecure. Het vraagt om een buitengewoon complexe* inzet die weinig te maken heeft met specifieke diensten van/voor en door gebruikers. Het aangedikte sausje van ‘vrijheid’, ‘veiligheid’, ‘privacy’; laat ik maar voor de afdeling marketing want elke andere provider moet zich aan dezelfde wetgeving houden.

Complexiteit dat xs4all, ook vanwege KPN die immers de externe infra-organisatie deed, feitelijk niet echt had en zich zo vol kon richten op juist specifieke diensten (ontwikkelen).

Het accent van providerkeuze wordt dan vooral met hoe zij dat op welke wijze haar geboden producten inregelt.

De klanten die Freedom diedaarmee verkrijgt zijn zij die zich om diverse redenen, sws niet (willen) thuisvoelen bij een grotere marktspeler.
Iets dat ik zelf zeker ook heb, liever privé actief bij een kleine(re) partij waar mogelijk nog iets is te bewerkstelligen dan bij een gevestigde partij die vooral met (hun) voorwaarden zwaait. Dit laatste, zie ik helaas ook bij Freedom dat zij daarin - net als trouwens anderen - juridisch tot niets verplicht is.

Freedom gebruikt een IP adres per klant. Het aantal adressen wat Freedom op het Internet beschikbaar heeft is niet al te moeilijk uit te vlassen en daarmee kun je een idee krijgen van het aantal klanten wat Freedom heeft.
En het aantal klanten is lager, want Freedom heeft zelf diverse infrastructuur, en klanten die “een blokje IP adressen hebben” (daar hoor ik ook bij, en daar ben ik hartstikke blij mee).

Hoe dan ook, als je je realiseert hoeveel klanten Freedom heeft dan is het heel erg knap wat ze op dit moment voor elkaar boksen. En ik zou willen dat ik het aantal klanten sneller zie stijgen. Allerlei infra (web, mail, billing, portal) is niet fundamenteel anders of je 10000 of 100000 klanten hebt. Maar je kunt de kosten dan wel over meer klanten uitsmeren.

En XS4all kon op zijn grote broer KPN leunen voor zaken als fallback, UMTS backup en dergelijke. Freedom kan dat niet. Met wat ik weet wat de grootte van Freedom is, het feit dat ze er helemaal alleen voorstaan, en dat ze bovendien met twee dozijn verschillende connectivity-partijen te maken hebben (XS4all was alleen via KPN, Freedom loopt over allerlei verschillende fiberclubs, xDSL clubs en wat nog meer, en al die clubs hebben “een eigen interface”) denk ik dat Freedom trots mag zijn wat ze doen.

En anders lezen we wel over je klachten als je besluit om je geluk bij een Telephant te beproeven. Anderen zijn je voorgegaan, en de berichten op dit forum daarover zijn niet inspirerend.

Helaas is de wereld anno 2024 niet anders.

tldr; klein mag geen reden zijn om niet groot en wijdser te (be)denken.

Het gaat zeker niet of Freedom al of niet haar best doet om haar aangegane complexiteit te stroomlijnen.
Wat ontbreekt is planvorming met dat “internet” meer is dan gebruikers als volume(doel) aan willen te sluiten. Iets dat anderen, inmiddels ook meer dan prima beheersen.
Dat Freedom op specifieke items “gevoel” of “voordeel” biedt, is dan zolang zij daarin (als makelaar van/namens andere partijen) daarin kan blijven voorzien.

Ik denk niet zozeer dat de planvorming ontbreekt, maar de schaal van Freedom maakt het ook noodzakelijk om niet te vroeg met zaken naar buiten te komen,
Als het iets onderscheidend leuk is dan hebben de andere partijen meer vermogen om dat ook snel even in de markt te gooien,

XS4ALL is opgekomen in een tijd toen de Telco’s internet niet zagen zitten, sterker het eerder als een bedreiging zagen.
tot de telefonie tikken voor modemlijnen een substantieel deel van de inkomsten werden.
XS4ALL is ook onstaan in een tijd waarin een clubje van 5-10 man een serieus verschil konden maken in de internationale markt. Daarnaast was het internet op dat moment van een heel ander kaliber, een vriendelijke en veilige buurt in tegenstelling tot de halve gueriila oorlog die er nu woedt.

Firewalls en andere zaken die het internet kapot maakten (w.o. NAT), zijn van medio jaren 90.

(How they stole the internet:)
How they stole the internet (Youtube - nocookie)

Later kon XS4ALL via KPN makkelijk andere (extra) opties bieden al was er ook gedwongen winkelnering. bv. TV via iets anders kon niet, hoewel er proeven mee waren. Dat zijn ook ontwikkelingen waardoor de markt zoals die nu is ontstaan is.

met Nerds om tafel-390 – Waarom Randal tòch weer werkt voor een internetprovider

Komt de vraag: “Waarom Freedom internet?”
@Twan en @Bibi geven enkele redenen.
Bibi zegt daarop: Niet alleen feiten, maar vooral de inzet en passie van de Freedommers zijn de grootste reden om bij deze provider te willen.

Voor mij is dàt veruit reden-Nr.1