Waarom ik denk en vind dat Freedom de beste is

Na twee jaar klant te zijn geweest bij Freedom, ben ik met pijn in mijn hart toch overgestapt vanwege de maandelijkse kosten. Van de installatie tot nu toe heb ik nooit hoeven bellen voor hulp. Wanneer ik een vraag had over bijvoorbeeld, kreeg ik altijd een antwoord waar ik iets mee kon en werd ik goed geholpen.

Daarnaast weten de medewerkers de juiste weg te bewandelen, zodat ook klanten met een bijzondere aansluiting zonder problemen kunnen internetten.

De vrijheid die je krijgt met de FritzBox en de eenvoud van het menu zijn echt een pluspunt. Vandaar ook de naam Freedom.

Door veranderingen in mijn uitgaven ben ik nu bij KPN terechtgekomen. Daar kwam direct bij het eerste contact met de klantenservice mijn ergernis naar boven. puur om dat direct de vdsl lijn 1 wel werkt en lijn 2 niet. Bij KPN kan je niet in de instellingen en dat is beklemmend.
Zij sturen dan weer een monteur voor instelling die een leek nog kan doen.
Irritatie alom naar KPN.

Ook de monopoliepositie die KPN op het netwerk heeft, maakt het voor Freedom moeilijk om hun product in een gezonde markt te verkopen. Hierdoor kan KPN altijd onder de prijzen blijven. Dit besef doet pijn, maar geeft ook hoop dat de zaak tegen KPN’s monopolie op het netwerk hopelijk doorzet.

EĂ©n ding is zeker: over een jaar hoop ik weer klant te zijn bij Freedom, want ik heb alleen maar positieve ervaringen met hen.

Tot in de nabije toekomst, deze klant komt terug!

Goed verhaal.
Ik ervaar de FB juist niet als vrijheid omdat het een closed-software ding is (geworden). Enne, ook bij KPN mag/kan je gewoon een FB toepassen.

Klop bij fb kan dat :slight_smile: helaas niet bij de Experia box v10 van daar mijn verhaal.

ALS het jouw eigen FritzBox is, kijk dan eens naar Freetz en OpenWRT :

Freetz bouwt voort op FritzOS, maar dan met meer configuratie-vrijheden (dus niet ondersteund door leverancier @AVM , logisch)
OpenWRT is compleet OpenSource modem-/router- software (dus helemaal niet ondersteund door leveranciers, maar wĂšl door een grote community)

Hier op Community.Freedom zitten een aantal OpenWRT-gebruikers, die nieuwelingen graag helpen bij hun eerste stappen op dit gebied.
Zijn hier ook Freetz-gebruikers ? (reageer even a.u.b.)

1 like

Dat ondersteund o.a. geen VOIP en ISDN.

Ik ken OpenWrt en heb dat o.a. draaien op een oude 7360. Voorheen was de FB nog toegankelijk via oa telnet en kon je eigen programma’s erbij zetten.

Kern was dat Freedom, Freedom propageert en ondertussen closed hardware & software inzet die daarmee geen enkele vrijheid biedt dan en alleen op die manier haar diensten te gebruiken.

Bij Freedom is het helemaal geen probleem om je eigen router te kiezen en in te zetten.

1 like

Hmmm, dat ding is optioneel. Je kan zonder de lijn afnemen, werkt prima als je weet wat je doet en het scheelt 2,= p/m als je 'm toch niet wil gebruiken. (zonder om dat te betalen voor een stofvanger)

Een RPi werkt prima. Je haalt er geen GB mee, maar je hebt veel minder ergenissen. (en volgens mij een lager stroomverbruik)

Ik reageerde op TS die stelde dat hij vrijheid kreeg door gebruik van de FB. Een apparaat dat zowel qua hardware en software, is dichtgetimmerd. Een gebruiker moet maar raden wat het wel of niet doet; en is verder overgeleverd aan de welwillendheid van de leverancier. Zonder FB is de support van Freedom t.a.v. connectie ook beperkt.

Om het dieper te trekken, vind ik het niet passen bij een Freedom om dergelijke afgeschermde apparatuur (maar ook ondoorzichtige software-oplossingen) te promoten als zg. kwaliteit.
Even afgezien wat iemand zelf vindt van een gebezigde kwaliteit.

Dat iemand helemaal vrij is om net als bij andere providers, een eigen modem/router oplossing te gebruiken, heeft dan ook niets met specifiek “Freedom” te maken. Ook bij KPN kun je een FB afnemen.
Wanneer iemand zeg een Miele-wasmachine koopt, is die ook “vrij” om daarmee de glazen van Blokker en Action af te wassen.

1 like

Ik ging even kijken bij Freetz, de laatste update is van 2012 

Waarschijnlijk bedoel je Freetz-NG dat wel onderhouden wordt?

Dat vind ik wel meevallen, ik heb erg veel hulp gehad bij m’n fibercrew perikelen en het gevecht met CD, meerdere malen.

Het feit dat je een tcpdump kan doen, die post en men dan meekijkt en met je meedenkt is erg prettig. Dat herken ik van XS4all uit hun begintijd (pre xs4KPN)

Bedankt voor de tip ga er na kijken kan nooit kwaad.

dank @MarcelD voor jouw aanvulling,
ik bedoel inderdaad de Freetz-NG

1 like

Ik heb op dit moment Freetz-NG op een oude 7170 draaien. Werkt prima.

Ik kan iedereen met een Fritzbox aanraden om naar Freetz-NG te kijken, als is het maar omdat je daarmee weer gewoon shell toegang hebt. Ik gebruik wel liever OpenWRT.

Ik denk dat je ook moet begrijpen “waarom providers dit doen”. Een paar statistieken:

• Het verwerken van een helpdesk-call is hartstikke duur. Reken erop dat de afwerking van “een belletje naar de helpdesk”, de winst op het ISP-abonnement voor meerdere maanden afroomt
  • Bij de meeste helpdesks (en dat is bij KPN zeker het geval) kom je in een bel-script terecht. Het oplossen van jouw probleem is een race tussen jouw en dat bel-script. En reken er maar op dat dit bel-script de wedstrijd wint
  • Dit laatste is overigens ook de belangrijkste reden dat providers graag controle willen hebben welk modem de gebruikers thuis gebruiken, dan werken de scripts. Ik weet dat dat niet meer mag maar dat maakt de situatie voor de helpdesk niet anders; zeker bij DSL heb ik een Fritz box speciaal voor deze situatie en is de DSL bedrading bij mij niet meer als 20cm vanuit het ISRA punt naar het modem en zeker niet “allerlei bedrading netjes weggewerkt”. En “als alles weer werkt” gaat de Fritz in de doos en de “eigen” oplossing er weer aan, op dezelfde 20cm DSL-bedrading.
  • Dit is ook de reden dat ik bij een fiber-aansluiting een NTU (AON netwerk) of een ONT (GPON netwerk) prefereer boven een SPF module in “eigen hardware”. Als er ellende is, zijn beide einden en alles ertussen van de provider en is er dus geen discussie over verantwoordelijkheden. Realiseer je dat zowel bij glas als bij xDSL, Freedom afhankelijk is van anderen, de operator van de verbinding. En dan is het wel zo prettig dat alles bij een en dezelfde partij ligt.
  • Statistiek leert dat 95% van de storingen veroorzaakt wordt door “de aansluiting thuis”, danwel “de gebruiker”. En de helpdesk scripts, en de tooling, zijn daarop gemaakt.
  • Freedom heeft vanwege de huidige status daarbij nog een aantal andere beperkingen. Gelukkig hebben de mensen de mogelijkheid dingen door te zetten, maar alleen als de standaard-oplossingen geprobeerd zijn. Natuurlijk: jouw storing, en de mijne, zijn anders en de scripts werken ervoor niet. Je helpt Freedom het meest door het systeem niet te bevechten, maar te realiseren dat het zo werkt, de helpdesker zijn ding laten doen en zijn stappen te laten doorlopen, en als daaruit blijkt dat de situatie echt apart is, ze dan te laten escaleren. Mijn ervaring is dat op dat moment Freedom echt stukken, stukken beter is als KPNZiggoOdido. Maar realiseer je dat gezien de grootte van Freedom, ze echt eerst de standaard oplossingen afgetikt willen hebben.

We zien je graag na een jaar weer terug!

2 likes

Ik snap je goede betoog maar ik mis het specifieke xs4all gevoel dat groot of klein, een issue - zeker technisch - altijd tot op de bodem werd afgekaart.
EĂ©n van de redenen dat we ook zakelijk in zee gingen met xs4all, iets dat wmb bij Freedom is af te raden voor eigen dingen die afwijken van een niet verder nader omschreven “standaard”.

Het voelt erg lullig om bv door de helpdesk vanwege hun “protocol” te worden weggeparkeerd met tja, onze wettelijke garantie op de FB is nu verlopen en kaart het (hard & software probleem) zelf maar aan bij AVM.
Bij xs4all was het - meermalen meegemaakt - we sturen je direct een nieuw modem en we zien graag de oude zooi terug zodat WIJ het rustig kunnen laten uitzoeken. Nooit bleek het nodig dat ik het fout had en daarom een appeltaart moest laten bezorgen.

Maar goed, ieder heeft zo zijn ervaringen. Freedom is prima voor wat het maatschappelijk wil doen uitstralen met hoe zij o.a. poogt om al luis in de pels, het glasvezel monopolie te doorbreken.

Die vergelijking gaat niet helemaal op, ik neem tenminste toch aan dat in het geval dat je een FB via Freedom huurt en daar maandelijks 2 euro voor betaalt die bij defecten wel gewoon wordt omgeruild. Bij xs4all was het een leen device (of huur device net hoe je dat ziet, je kreeg in elk geval geen korting als je die niet wilde hebben) en was dat niet jouw eigendom. Dus in die twee gevallen verwacht ik gewoon altijd een vervangend device.

Als je (via Freedom in dit geval maar kan ook een andere leverancier zijn) een FB hebt gekocht (en 2 euro per maand korting krijgt cq. minder betaalt bij Freedom) is dat natuurlijk anders, dan is het jouw eigendom en ben je na de garantie periode, net als bij elke andere leverancier, aangewezen op eventuele medewerking van de fabrikant (en dan vergeet ik even alle eventuele coulance regelingen etc.).

Je hebt als advocaat, gelijk.
Het is ook mijn irritatie dat bedrijven zich achter hun regeltjes gaan verschuilen (iets dat Freedom te regelmatig doet/deed)

achtergrond over huren en kopen waarbij ik afvraag of dat als afnemer verschil moet maken in support ?

Ik heb dingen voor mijzelf altijd gekocht, net als trouwens destijds bij xs4all.
Punt is dat Freedom zich (zo voel ik dat) gaat verschuilen achter formaliteiten. Beetje als ook wachten - ik heb meerdere isues gehad - tot wettelijke garantietermijn van 2 jaar echt voorbij is om het daarna te kunnen abseilen.

Prima om zo een commercieel belang te dienen, waarvan er imo te veel bedrijven zijn die zich verschuilen achter winstgevende ‘voorwaarden’.

Waarom ik zelf koop is puur op grond dat het MIJN ding is en ik zelf dan gerechtigd ben ermee te doen wat ik wil(de) doen.
In het verleden helaas, te vaak meegemaakt dat kwijtgeraakte zg lease/huurzooi ineens tegen extreem veel geld vergoed moest worden. Die eendenfuik zal ik zelf niet ingaan.

Ik kocht expliciet die 7590, niet eens echt nodig, zodat support van Freedom zo imo, verzekerd was.

Korting en promotie vind ik ook iets onzinnig. Dat betaal je altijd ergens terug en is net als gratis, een onzinnige transactie om klanten mee binnen te hengelen.

NB: Mogelijk dat xs4all geen gedoe ging/wilde maken of het courante ding nu formeel van mij of hun was.
Wellicht heb ik mij “ook” dat voordeel, niet zeuren want we gaan het gewoon regelen, nooit hebben hoeven realiseren.

Xs4all wilde (mogelijk?), denk ik dan, het bricked apparaat om dat whatever te kunnen (laten) onderzoeken. Ik blij, zij blij met ook een stukje appeltaart.

Een partnerverhouding die ik mis bij Freedom. Een echt bedrijf dus waar er al zo veel van zijn
 met gelukkig nog wel echt aardige mensen die helaas zelf weinig kunnen/mogen bieden.

Een FRITZ!Box is een apparaat dat goed werkt, firmware bugs heeft of dat gewoon kapot is. In samenwerking met de Freedom Helpdesk is dat eenvoudig vast te stellen.
Als het kapot is, is het gewoon omruil als je dat ding huurt en garantie van de verkoper als het je eigendom is.
Voor firmware bugs ben je op de fabrikant aangewezen, omdat alleen zij de kennis en de mogelijkheden hebben om dat te herstellen. Ik denk niet dat Freedom daar tussen moet gaan zitten. Dat heeft volgens mij alleen maar nadelen.

Ook ik heb nog wel eens heimwee naar XS4All als ik denk aan de nachtelijke (digitale) conversaties met UNIX Beheer. Maar om het maar bot te zeggen: die XS4ALL bestaat niet meer. Wen er maar aan!

1 like

Eensch dat tijden zijn veranderd. Het (mij) tijd kost te verwerken dat de belofte van Freedom daarin, een - ik geef toe - deels zelf ingevulde, luchtspiegeling was. Geen idee meer, wat ik toen rookte.

Het positieve van Freedom is dat zij in de maatschappelijke beleving een alternatief en daarmee tegenwicht biedt aan de macht van grote(re) spelers die onze internet aansluitingen verzorgen.
Zonder Freedom zou er minder (layer3) concurrentie zijn en de wereld nog wat meer onderworpen aan eigenrichting.

Ik denk dat die grotere spelers zelf(s) ‘blij’ zijn met een aanwezigheid van een Freedom. De kans net wat groter is dat die wat eigenwijzere gebruikers, als doelgroep daar beter terecht kan.
Ooit contact gehad met de CEO die mij uitlegde dat de veeleisende gebruiker niet meer paste in de eenheidsetalage van aandeelhouders en bewust incalculeerde dat een beperkt aantal dwarsliggers elders konden aansporen.

Bij de grotere spelers is kans klein om ĂŒberhaupt nog iemand te gaan spreken, die verder komt dan een website verwijzing en laat staan het verschil kent tussen Bitte en Byte.

Op de grotere producten van AVM zit 5 jaar garantie.
In klantvriendelijkheid blinken ze uit.
Ook bugs en suggesties van de software worden snel aangepakt.

Ik heb nog de hoofdprijs betaald voor de 5590.
Nu is hij voordelig te koop bij Freedom.
Als je hem huurt, betaal je in 24 maanden de koopprijs.

xs4all had ook nog een dure dienst, waarmee je in een paar uur een nieuwe kreeg bij storing.
Een reserve op de plank leggen, was goedkoper.