Wachtwoord managers

Leuk overzicht(je).

Ik gebruik al geruime tijd KeePass, als con geven ze aan dat er altijd een browser extensie nodig is, maar ik heb nog nooit een browser extensie gebruikt om mijn wachtwoorden in te laten vullen.
Met een shortcut worden de gegevens ingevuld en eventueel kun je de webpagina koppelen aan bepaalde gegevens.

Jammer dat https://www.passwordstore.org niet genoemd wordt. pass is gemaakt door Jason Donenfeld (die van Wireguard). Ik gebruik pass al zo’n 10 jaar in combinatie met een GnuPG en een git-repository op m’n server waar alle GPG-versleutelde wachtwoorden in staan.

Geen GUI, geen web-frontend, geen servers van anderen, maar gewoon een paar zeer veelgebruikte (en dus geauditte) UNIX-tools op de achtergrond die prima samenwerken.

Ik gebruik KeePassXC en gebruik ook geen browser extentie, maar gebruik de auto-type optie om op basis van de titel in het browservenster een aantal wachtwoorden voor te stellen om in te vullen.

Miss eigenlijk 1password?
Zit al lange tijd te kijken welke password manager ik het beste kan gebruiken, dit is wel een mooi lijstje in ieder geval :slight_smile:

1password is niet open source dacht ik.

Je moet jouw wachtwoordmanager wel heel erg vertrouwen, je geeft alle sleutels in handen.

Ons mede-community-lezer @basjhj werd door Appel gewaarschuwd, dat één van z’n wachtwoorden in een gegevensbank met gestolen wachtwoorden staat !

Dan vertrouw je jouw Appel-materiaal ineens een stuk minder.

Stel je eens voor dat jouw wachtwoordmanager jou ineens zo’n melding geeft … ?

Oh sorry, het ging alleen over Open Source app’s
Niet goed gelezen :frowning:

+ Cross-platform

2 likes

Heb even wat verder rondgesnuffeld. Die check tegen de database vindt offline plaats, dus op je telefoon zelf. Ook worden passwords en verification codes offline gecreëerd. Wat in iCloud Keychain staat kan dus alleen op je eigen appara(a)t(en), met je eigen TouchID/FaceID/passcode lokaal worden ontsleuteld.

1 like

Ik gebruik al een paar jaar Bitwarden.
Werkt goed, ook op Linux en Android.