Wachtwoord managers

Leuk overzicht(je).

Ik gebruik al geruime tijd KeePass, als con geven ze aan dat er altijd een browser extensie nodig is, maar ik heb nog nooit een browser extensie gebruikt om mijn wachtwoorden in te laten vullen.
Met een shortcut worden de gegevens ingevuld en eventueel kun je de webpagina koppelen aan bepaalde gegevens.

Ik gebruik KeePassXC en gebruik ook geen browser extentie, maar gebruik de auto-type optie om op basis van de titel in het browservenster een aantal wachtwoorden voor te stellen om in te vullen.

Miss eigenlijk 1password?
Zit al lange tijd te kijken welke password manager ik het beste kan gebruiken, dit is wel een mooi lijstje in ieder geval :slight_smile:

1password is niet open source dacht ik.

Je moet jouw wachtwoordmanager wel heel erg vertrouwen, je geeft alle sleutels in handen.

Ons mede-community-lezer @basjhj werd door Appel gewaarschuwd, dat één van z’n wachtwoorden in een gegevensbank met gestolen wachtwoorden staat !

Dan vertrouw je jouw Appel-materiaal ineens een stuk minder.

Stel je eens voor dat jouw wachtwoordmanager jou ineens zo’n melding geeft … ?

Oh sorry, het ging alleen over Open Source app’s
Niet goed gelezen :frowning:

Heb even wat verder rondgesnuffeld. Die check tegen de database vindt offline plaats, dus op je telefoon zelf. Ook worden passwords en verification codes offline gecreëerd. Wat in iCloud Keychain staat kan dus alleen op je eigen appara(a)t(en), met je eigen TouchID/FaceID/passcode lokaal worden ontsleuteld.

1 like

Ik gebruik al een paar jaar Bitwarden.
Werkt goed, ook op Linux en Android.

De discussie over Wachtwoordmanagers wil ik weer even oprakelen. Ik gebruikte tot voor kort gratis F-Secure KEY. Die is nu plotseling omgezet naar F-Secure ID-PROTECTION, niet meer gratis. Is het een idee, in het kader van veiligheid, dat Freedom evenals bij F-Secure SAFE een leuke deal maakt met F-Secure over deze wachtwoordkluis?

1 like

Dat is een hele goede avdmark.
Zeker in het kader van veiligheid is het misschien een idee om daar iets mee te doen. Wist niet eens dat die ook een wachtwoordmanager had, ziet er wel goed en netjes uit. Aannemen dat deze ook veilig zal zijn :slight_smile:

Ik vroeg een half jaar geleden of zo al eens aan de Freedom helpdesk of een password manager á la F-Secure KEY bij XS4ALL bij Freedom overwogen wordt. Kreeg daarop het (goede) advies om Bitwarden te gaan gebruiken.
Dat heb ik ter voorbereiding op de overstap van XS4ALL naar Freedom in januari 2022 alvast gedaan en ben er zeker tevreden over. Cross-platform op Android-iOS-Windows zonder problemen. Gebruiksvriendelijkheid in apps op iOS en Android niet altijd even groot, maar dat was bij F-Secure KEY al niet anders. Gebruiksvriendelijkheid in Windows is OK.
Mooie integratie met MFA apps bijvoorbeeld Authy!

1 like

Sinds ik Android 12 gebruik is het gebruik van Bitwarden sterk verbeterd. Bij het inloggen op een webpagina kun je direct doorklikken naar Bitwarden (ontgrendelen) de al geselecteerde website aantikken en klaar.

Arjan

1 like

Ik heb lang 1Password gebruikt, maar dat wordt binnenkort “subscription only” (of is dat eigenlijk al), en daar had ik geen zin in.

Ik heb een aantal alternatieven bekeken, en heb er uiteindelijk drie geselecteerd: KeePass, Bitwarden en Enpass. KeePass heeft een goede naam, maar de UI lijkt te dateren uit de eerste dagen van het internet, en doet pijn aan mijn ogen; dus die viel af. Ik heb lang getwijfeld tussen de andere twee, maar uiteindelijk gekozen voor Enpass. Het programma heeft een (voor mij) aantrekkelijke layout, niet zeer verschillend van die van 1Password, het is flexibeler dan Bitwarden, en het biedt als een van de weinige password-managers lokaal syncen tussen desktop en mobiel. De gegevens verlaten dus nooit mijn eigen omgeving. Ook biedt het de mogelijkheid van een lifetime license, die ik uiteindelijk genomen heb. Ik heb Enpass nu drie maanden intensief gebruikt, en tot nog toe tot volle tevredenheid.

Mooi verhaal, dat lifttime license spreekt me wel aan, dat is wel fijner. Vraag me alleen af of het een goede password app is? Gewoon zomaar hoor, want ik ken het niet. Heb altijd 1Password gehad, nu Apple Sleutelhanger, maar ik wil iets anders en het gebruik op meerdere devices. Iemand anders ook ervaring met Enpass?

Of zijn er nog techneuten die hier iets over kunnen melden? :slight_smile:

Het antwoord op de eerste vraag is simpel: download het programma en probeer het uit. Je gegevens uit 1Password vallen heel gemakkelijk te importeren. De desktop-versie is bovendien geheel gratis: niet voor een proefperiode, maar permanent!! Alleen als je alles ook op je mobiel wilt hebben, moet je gaan betalen. Maar die prijzen zijn vriendelijk, als je van het internet een promo-code pikt (zijn overal te vinden als je “Enpass promo code” intypt). Een voorbeeld: gisteren zag ik een aanbieding van een jaar Enpass voor € 8.59. Dus dat valt nogal mee.

Voor een klant net een Bitwarden server geïnstalleerd (feitelijk Vaultwarden, compatibel met Bitwarden), echt een mooi en gebruikersvriendelijk opgezet systeem.

Dat draait in een docker als virtual host achter een reverse proxy. Is doenlijk als je een server / NAS hebr draaien en redelijk thuis bent in Linux enz., maar voor gewone gebruikers is dat niet weggelegd.

Het zou heel mooi zijn indien Freedom dat als dienst beschikbaar maakt en dan hangt achter zoiets als “vault.” of .vault.freedom.nl. Moet te doen zijn voor onze onvolprezen beheerders en zover ik heb kunnen waarnemen stelt de systeembelasting weinig voor.

Misschien

maar:
het moet wèl worden ingericht, getest, en dan worden ingepast in het verkoop-ritueel.

En ik weet dat de :spraydot: Freedom-club al een hele waslijst van wensen probeert te realiseren.

Maar: het blijft een mooie wens van ons …

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.