Wat is gewijzigd aan Jekyll?

Opeens zijn mijn websites die uitstekend waren in Jekyll een enorme rommel. Zoals:

  • Afmetingen van plaatjes kloppen niet meer.
  • Targets van links werken niet meer
  • Tabellen werken niet meer
  • Lijsten werken niet meer
  • LaTeX formules werken niet meer zoals voorheen, bepaalde formatting en keywords worden niet meer herkend.
  • etc etc.

Zonder enige aankoidiging is het gewijzigd. Als dat zo maar kan gebeuren dan hebben de statische websites als feature van Freedom geen enkele zin.

Ik heb even naar mijn Jekyll websites gekeken, maar ik zie niets vreemds.

Alle plaatjes tonen goed, links werken
 Heb je dit ook op andere apparaten?

Edge of Chrome op PC zelfde rommel resultaat op twee webstites.

Op Android met een website dezzelfde rommel op de andere ziet het er nog goed uit, maar ik denk dus dat dat met buffering te maken heeft.

Ah, ik gebruik alleen Firefox. Maar nu ook snel getest in een incognitobrowser van Chrome. Maar ook daar lijkt bij mij alles oke.

Ik zou even een ticket aanmaken.

Hoe ziet radio-astronomy.pjbjdvdtn.nl er bij jou uit?

Dit is echt nu een rommel:

Op een tor browser is het dezlefde rommel. Daar heb ik de websites niet eerder op bekeken en weet dus zeker dan caching geen rol speelt.

1 like

Yep.

Ik vermoed dat personen flink hebben zitten hannessen en rommelen.
Ik weet zelf niet eens waar te beginnen met het probleem aan te kaarten. Ook omdat het onmogelijk is na te gaan zien hoe het ooit wel was en geweest moest zijn.

EĂ©n van de dingen die mij inhoudelijk opviel en dingen tot een rommeltje kunnen maken is dat bv Kramdown niet meer functioneert zoals in een verleden.

Met bv Kramdown [rouge_preview](https://spsarolkar.github.io/rouge-theme-preview/){:target="_newtab2"} kon ik op link rouge_preview klikken die dan in een nieuwe tab _newtab2 de link opende. Nu moet ik dat kennelijk op z’n html’s doen met resulterend <a href="http://spsarolkar.github.io/rouge-theme-preview/" target="_newtab2">rouge_preview</a>

En inderdaad formules, Markdown tabellen en flowcharts, werken bij mij ook niet meer.

Voor de goede orde toch maar een ticket in het zwarte gat van Freedom gemaakt met verwijzing naar dit topic als entry


Daar klopt dus echt helemaal niets van !!! Het is een zooi.

Als je even niet kijkt naar de LaTeX problemen, dan zie je dat ook de links naar een target niet meer werken.

Ja je maakt geen screenshots van een goed werkende site.

“Gelukkig”, ik ben dus niet de enige met het probleem. Het ligt dus NIET aan mijn PC, browser of wat dan ook aan mijn/onze zijde. Dan is die stap voor de helpdesk ten minste duidelijk en afgeschreven lijkt me. Ik zag het al niet zitten om er in mijn Ă©Ă©ntje een ticket van te maken.

Ik hoop dat gebruikers hierin meer serieus gaan worden genomen.

Vervelend is dat ik inmiddels in een gevoelsfase ben aangeland dat ik niet meer op -en de beschikbaarheid van producties bij Freedom kan vertrouwen. Laat staan anderen daartoe dan ga aanzetten (want de proof is in the pudding gevallen).
Of dingen werken niet, iets kan/wil/mag niet, het is weg of plaatjes raken corrupt of zijn niet beschikbaar noch zijn te importeren of te exporteren.

Ik raak ook wat geĂŻrriteerd omdat ik als eens tussen de regels te horen heb gekregen dat als ik zo veel doe met websites, ik ms beter een hoster kan gaan zoeken :confounded:.

Jekyll gaat regelmatig op tilt.
Pasgeleden was er helemaal niets beschikbaar.
Het laden van de afbeeldingen is ook wel een keer uitgevallen.
Blijkbaar is nu het rekenwonder ziek.

Ik gok er op, dat er gewoon weer iets op tilt staat.

En nog heel veel meer dus.

Ben benieuwd wanneer het door de helpdesk is opgelost.

Ik weet niet helemaal hoe het werkt.
Maar een mail aan de helpdesk, duurt even.
Als je belt met een storing dat meer klanten betreft, pakken ze het direct op.

Blijkbaar zit er geen waakhond op Jekyll die dit direct in de gaten heeft.

Ik hoop dat dit niet het “gemakshalve” laten afsterven van een functie wordt.
Zelf hoop ik nog steeds dat Freedom (en vooral Soverin) staan voor hun beloftevolle principes en die ook bestendigen in tenminste functionerende faciliteiten.

Zelfs als er niemand is die nu er(gens) om vraagt, moeten basisdiensten werkend beschikbaar zijn. De vrijheid voor en die vooral kunnen afwegen van een keuze, blijft dan mogelijk.
Last but not least, zet ik mijn (zeker privé/data) websites liever bij Freedom dan dat ik die elders vaag moet onderbrengen in andermans door aandeelhouders bestuurde eendenfuik.

1 like

Ik heb inmiddels niet het principe maar wel de uitvoering van websites uit mijn (k)ring van belangstellende (gedachte)n gegooid. :cry:

Ik stel vast dat de website-dienst sws al tijden niet doet wat het moet doen, laat staan zou kunnen bieden. De gedachte aan een ssh/(s)ftp toegang daarin, heb ik inmiddels al helemaal opgegeven.
Interessant is dat een aantal potentiële gebruikers in mijn omgeving, om o.a. deze (traagheids)redenen afzien om lid te worden van Freedom. Wanneer het privé niet werkt en het maar wat aanrommelt, gaat het (semi)zakelijk zeker niet functioneren.

Even een toelichting. Soverin heeft Jekyll als experimentele dienst ooit bijgeleverd/aangezet. Wij vanuit Freedom supporten het in zijn geheel niet. Hebben er dus geen supportpagina’s over en geen kennis op de supportdesk over. Veel kunnen wij er dus ook helaas niet mee en hebben ook geen inzicht/kennis van eventuele aanpassingen of veranderingen


Het is jammer dat Soverin hier niet wat duidelijkheid over kan geven. Jekyll is op zichzelf een mooie aanvulling op het verkrijgen van een eigen domein, met de mogelijkheid om een eigen eenvoudige statische site te hebben.

Wanneer wij als Freedom klant Soverin benaderen, krijgen we te horen (als we al wat horen) dat we bij Freedom moeten zijn. Freedom support het (kenneljk dus) niet, en zo staan wij als Jekyll Freedom gebruikers een beetje tussen wal en schip.

Zou Freedom niet aan Soverin kunnen vragen wat er nu precies “aan staat” bij deze “experimentele dienst”, en kunnen laten weten wat we als Freedom nu wel of niet kunnen verwachten van deze dienst? Ik ben op zichzelf erg enthousiast dat ik deze dienst erbij krijg, het is voor mij dĂ© reden geweest om al mijn domeinen bij Freedom onder te brengen.

1 like

OK, maak dan duidelijk dat het om een experimentele dienst gaat en wat er dan wel of niet experimenteel is. Dat moet je niet hoeven moeten afleiden uit het feit of er wel of geen supportpagina’s over zijn.
Is het Jekyll deel experimenteel en wat dan van jekyll?
En als iets experimenteel is, dan moet het mogelijk zijn er support op te krijgen als iets niet (meer) werkt. Als met experimenteel wordt bedoeld dat het zomaar niet/nooit meer kan werken zonder enige respons bij feedback, dan is het geen experiment maar gewoon onbruikbare troep.

Wordt een plain HTML website wel ondersteund? Of is dat ook experimenteel dan wel experimenteel zonder respons?

En wat helemaal niet door de beugel kan is dat je na 6 weken nog helemaal niets van de helpdesk hoort op een ingelegd ticket. Het is gewoon Ă©Ă©n groot zwart gat zo.
Het minste dat ik, gezien de uitleg nu na 6 weken, dan verwacht is dat ze het ticket doorsturen naar Soverin met een melding daarvan aan mij en daarbij vermeld hoe ik er contact met Soverin over kan krijgen.
Ik krijg nu niet het gevoel dat ik als bestaande klant van Freedom interessant voor Freedom ben.

Niet blij met deze stellingname.
De Webpagina-functie als aangeboden onderdeel van het abbo lijkt dus “ineens” te verworden tot experimentele dienst waarbij Freedom - zo lees ik dit - zich niet echt verplicht (meer) voelt om er een verdere oplossing voor aan te reiken.

En ja ook voor mij geldt, dat Freedom homepagina functionaliteit aanbood de primaire hoofdreden is & was om, los van de ooit “hoop” op ftp/telnet/ssh/news, mijn thuisabbo bij Freedom af te gaan nemen.
Dit als technisch ‘gelijkwaardig’ alternatief voor xs4all waar juist al die voornoemde functies door KPN werden afgebroken. Opnieuw voel ik mij in een eendenfuik zwemmen omdat wegstappen, wederom een tijdrovende(r) overweging wordt.

Helaas krijg ik bij Soverin - waar we puur zakelijke mailabbo’s draaien - ook nul tot geen respons op haar gebrekkige “webfunctie(s)” en vermoed(de al) dat Soverin als pure mailprovider daar zonder stellige “betrokkenheid” vanuit Freedom als partner, ook weinig nut zal zien om daar(voor) iets te gaan funderen.

Ik blijf nog “wat” hoop houden dat Freedom zaken ooit als sterke suggestie als beloofde techniek, als onderdeel van het abonnement wil (gaan) opvullen.
Desnoods als eigen “experimentele” dienst die zij dan autonoom met desnoods hulp van leden invult.

“Freedom gaat verder dan alleen het bieden van internet, TV en bellen.” Toch ?

1 like

Er worden veel aannames gedaan, graag geef ik daarom wat opheldering over de websitefunctie.

Voorheen was de omgeving van MIJNFreedom anders. De websitefunctie was alleen te vinden onder het kopje ‘experimentele dienst’. In de loop der tijd is MIJNFreedom aangepast en is het kopje ‘experimentele dienst’ verdwenen, terwijl de websitefunctie dat nog altijd is.

We hebben ervoor gekozen om deze functie toch actief te houden, ondanks het feit dat we het niet ondersteunen en daarover ook transparant zijn geweest. Ik zie hier dat er genoeg enthousiaste gebruikers zijn van deze functie. Ik snap daarom ook de reacties op het feit dat het niet vlekkeloos werkt.

Zowel Soverin als Freedom bestaan uit een klein team. Dat betekent dat er soms keuze gemaakt moeten worden in prioriteit en dat functies die niet onder de primaire dienstverlening vallen, een lagere prioriteit krijgen. Er is veel tijd nodig om deze websitefunctie online te houden en te laten werken. En zoals jullie merken, lukt dat niet altijd. Het is verouderd en kan bijna niet geĂŒpdatet worden. Ik ben daarom met Soverin al enige tijd in contact. Hierover ontvangen de gebruikers binnenkort meer informatie.

Ik zie dat er nog geen antwoord is gekomen op de initiële vraag, dus ik sluit het topic nog niet af. Voor nu, wil ik jullie wel verzoeken on-topic te blijven. Daarom vraag ik de focus te houden op de poster en niet af te dwalen naar de wensen en hoop. Het is natuurlijk belangrijk, maar dat past verder niet in dit topic.