Wat is jullie gemiddelde snelheid bij een 1Gbit/s-verbinding?

Iemand op Twitter wil dit weten. Hij is niet tevreden over de gemiddelde snelheid bij zijn huidige provider. Als dat beter is bij Freedom, dan stapt hij misschien over.

Het is wel de vraag, hoe meet hij die snelheid.
En welk glasvezel netwerk gebruikt hij.
Best kans dat dit hetzelfde blijft.
Goede uitleg, kan hij bij Freedom krijgen.
En hierdoor een betere verbinding.

Maakt niet uit, hij moet sowieso overstappen naar Freedom natuurlijk! :wink:

Maar goed, de gemiddelde snelheid is van zoveel zaken afhankelijk.
Wat is de verbinding van de site waar je gegevens vandaan haalt?
Gebruikt hij nu ook glasvezel of is het een kabelaansluiting?
Meet hij direct aan de router/modem of doet hij dat na een switch of via wifi?
Teveel om op te noemen natuurlijk…

1 like

Dat ligt, zoals al gemeld, aan veel zaken. Hier zit ik op een KPN fiber met Fiibercrew als belichter en een RPi4 als router met USB 3 interface als extern interface.

Bekabeld (laptop, 3 netgear 1G switches en minimaal 10m kabel) haal ik 450/490 Mbps down/up op ipv4 (speedtest.net Jonaz server) en op speedtest.freedom.nl (ipv6) 536/533 Mbps. Mijn RPi + USB interface zal vast de beperkende factor zijn, maar komende vanaf 50 Mbps lijn (KPN belichting) voor het zelfde maandelijkse bedrag is dit al heel wat.

1 like

Speedtest.net kiest soms idiote routes op basis van geoip kilometers. Cloudflare heeft een wat meer technische speedtest met hun lokale cdn. Wat zegt deze bij Download Measurements > 100MB > Average?

1 like

Voor wie getallen wil zien.
Op een oude pc.
Op die cloudflare test site kom ik op 831-631
Oorzaak, de browser is te traag.

   Speedtest by Ookla

      Server: 31173 Services AB - Amsterdam (id: 23094)
         ISP: Freedom Internet
Idle Latency:     6.11 ms   (jitter: 0.03ms, low: 6.08ms, high: 6.14ms)
    Download:   928.96 Mbps (data used: 811.0 MB)
                 26.14 ms   (jitter: 42.29ms, low: 4.76ms, high: 258.67ms)
      Upload:   922.91 Mbps (data used: 462.1 MB)
                  7.28 ms   (jitter: 1.98ms, low: 5.64ms, high: 35.55ms)
 Packet Loss:     0.0%

---
      Server: ServerRoom.net - Amsterdam (id: 50720)
         ISP: Freedom Internet
Idle Latency:     8.18 ms   (jitter: 0.02ms, low: 8.16ms, high: 8.23ms)
    Download:   915.66 Mbps (data used: 877.3 MB)
                  6.42 ms   (jitter: 0.37ms, low: 5.29ms, high: 7.26ms)
      Upload:   920.29 Mbps (data used: 758.3 MB)
                 10.49 ms   (jitter: 2.38ms, low: 7.86ms, high: 60.61ms)
 Packet Loss:     0.0%
1 like

Das een mooie test, die kende ik nog niet, thanks!

Er is ook een CLI tool: speed-cloudflare-cli - npm

1 like

npm heb ik nog nooit gebruikt. Is me een stapje te ver.

Met cloudflare test kom ik hier op 313/400 (maar de ookla test zakte de 2e keer ook in naar ± 438/323). Komende vanaf 50 Mbps is het een verbetering. Met deze hardware zou ik op een AON 1G lijn vast ook wel zoiets halen.

Helaas voor iemand komende vanaf 1G niet echt een represantatieve test (Ik heb geen xitter. weiger ik, dus gemelde snelheden niet bekend)

1 like

Freedom 1Gb/s abonnement via KPN glasvezel
SpeedTest app v1.18.194.0 op Windows 10 Pro
PC met kabel op FRITZ!Box 4060
FRITZ!Box op Nokia XS-010X-Q XGS-PON ONT
Tegenpartij 31173 Services AB

Ping 4ms
Download 941 Mb/s
Upload 931 Mb/s

1 like

Test 3x uitgevoerd, gemiddeld resultaat:
Latency 3ms
Download: 940Mb/s
Upload: 920Mb/s

Verbinding: 1024Mbit GPON van E-Fiber

Mjin route op het interne netwerk:
ONT van Freedom → Mikrotik RB4011 router → TP-Link TL-SG2428P switch → TP-Link 5 poort switch → PC (i3 6100) met gigabit netwerkkaart. Verbonden met minstens Cat6A kabel.

1 like

Datasnelheid wordt uitgedrukt in decimalen, 1 Gbit is dus 1000 Mbit, niet 1024 Mbit.

Je kan bij een 1 Gbit verbinding in de praktijk uitgaan van zo’n 950/950 Mbit. Ik haal dat eigenlijk altijd als ik alles loskoppel en direct aan de FRITZ!Box meet. Als ik in productie test, loopt er hier altijd een stream van zo’n 20-25 Mbit upload, dan krijg ik dus zoiets:

Ik merk eigenlijk nooit verschil tussen overdag, avond, nacht, weekend, doordeweeks, vakantieperiode of wat dan ook. Altijd stabiel rond deze waardes. Ik zit ook op GPON (Fiber Operator) via de glasvezel van E-Fiber (nu Open Dutch Fiber).

1 like

Nou hier het resultaat van mijn 500 mbit via KPN glasvezel (speedtest.net):

1 like

Ikzelf meet op twee plekken, beiden Freedom / Fiber Operator in Eindhoven, snelheden boven 950 Mbit netto, uplink en downlink.

Een collega die ik vandaag toevallig sprak, wonend in de buurt van Den Bosch, krijgt met Freedom / KPN GPON ook netjes dezelfde waarden.

De snelheid is afhankelijk of je NAT box / “router” snel genoeg is, met wie dat je test (bij speedtest zijn er diverse mogelijkheden, maakt veel uit) en de snelheid van je PC.

Duidelijk is dat Freedom zijn beloftes namaakt. En de collega vertelde van ervaringen van zijn buren bij Odido. Daar lagen de uitkomsten wat anders.

2 likes

Het was altijd ~940/940Mbit maar sinds vandaag komt mijn upload (GPON, Fiber Crew) ineens niet boven de ~150Mbit uit.