Wat is registrar.eu? Is dat te vertrouwen?

Krijg een mail van no-reply@registrar.eu, van Protagonist BV Uw actie is nodig om deactivatie van uw domein te voorkomen. Het ziet er verdacht uit, maar ik vind er niets over in de helpdesk of in dit forum. Wat is registrar.eu?

Phishing gok ik zo. Als je geen zaken hebt gedaan met een bedrijf, negeren.

1 like

Wij zijn ook geen Protagonist of registrar.eu. :wink:

Maar dit soort mailtjes doet inderdaad nog wel eens de ronde en is phishing (ook vaak te herkennen aan een duidelijke actie met ā€œKlik NU op de link in de mail om bladiebla te doenā€. Beste wat je daar mee kunt doen, is het mailtje niet openen en in de prullenbak gooien.

Wat ik bij twijfel doe, is inloggen (buiten de link om die in zoā€™n mail staat) op het portaal van het bedrijf en kijken of daar ook iets van een opmerking staat over wat er in de mail gezegd wordt.

De link kopiƫren en plakken in een virtuele browser online is ook een idee.

Je kunt dan veilig kijken of je de site uiteindelijk wel vertrouwt e.d.

Bedenk dat er allerlei trucjes zijn die iemand dan nog - later - kunt laten struikelen of alleen al doordat je het bezoekt, daarmee al wat data prijsgeeft. Of dat belangrijk is, valt zonder een doel met werking te kennen, niet te beoordelen.

Beter is het nieuwsgierige gevoel te onderdrukken om te gaan kijken of/wat (n)iets is. Wat ik niet ken of verwacht vanuit bv een bron of oorsprong, gooi ik zelf gelijk weg.

Wat hier irt Freedom nuttig zou zijn dat Freedom een browser-proxy zou gaan faciliteren zodat tenminste je eigen IP adres kan worden afgeschermd. Of nog leuker, een virtuele browser zou gaan aanbieden zodat privacy beter tot ons recht komt.

Dank allemaal, mailtje genegeerd, afzender geblokkeerd.

Registrar.eu is OpenProvider, een partij waarbij andere internet providers (zoals Protagonist) domeinen registreren. Zie het als een groothandel.

OpenProvider is sinds kort bezig om e-mailadressen die gebruikt zijn voor de registratie van domeinen te verifiĆ«ren op legitimiteit. Dit zijn dus legitieme e-mails en als je je e-mailadres niet verifieert, zal je domeinnaam medio januari 2025 worden geblokkeerd totdat je alsnog je e-mailadres verifieert. Je kan alleen Protagnist (of hun reseller als je daar klant bent) kwalijk nemen dat ze je hier niet over geĆÆnformeerd hebben. Maar het is dus niet verstandig niks met deze e-mails te doen, zijn 100% legitiem.

Kennelijk (her)kent TS die mail nietā€¦ of weet niet (meer) dat die daar, mogelijk via via, wel zo staat geregistreerd.

Wat imo dan wijsheid is, via het publiek gekende officiƫle kanaal van registrar.eu, navragen wat , hoe en waarom zij (iets) willen.
Ik mag aannemen dat voordat wordt geblokkeerd, nog wel in urgentie oplopende mails zullen worden uitgestuurd.

Zolang er niet geverifieerd is, zal nog een aantal keer dezelfde mail herhaald worden. Maar TS geeft aan dat hij de afzender geblokkeerd heeft, dan wordt het een lastig verhaal natuurlijkā€¦.

Ik weet dit toevallig doordat ik (via de zaak) ook klant ben bij OpenProvider en dus ook met deze mails te maken heb.

Ja is inderdaad OpenProvider, een legitieme domeinboer voor resellers zoals webhosters. Dit kan je controleren door omgekeerd te zoeken bij de officiƫle registries. Bijvoorbeeld EURid: Find a registrar - EURid

Even kort zoeken op de afzender geeft je al snel een mooi artikel met uitleg.

Voor domeinen die vĆ³Ć³r 14 oktober zijn geregistreerd, is e-mailverificatie verplicht, maar zullen er geen schorsingen plaatsvinden vĆ³Ć³r 15 januari 2025. Na 15 januari 2025 worden domeinen met niet-gevalideerde e-mailadressen geschorst.

Bij twijfel niet gelijk blokkeren maar eerst controleren.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.