Wat voor extra kastjes komen er te hangen als ik glasvezel van Glaspoort krijg

Sinds er deze zomer glasvezel is aangelegd in ons dorp overweeg ik over te gaan van DSL naar de 100 Mbit/s van Glaspoort / KPN.
Nu ben ik nog benieuwd wat voor kastjes er extra bij komen naast die er nu is aangebracht. Kan iemand mij dat vertellen en laten zien?
En hier hangt nu een Frtiz!Box 7590 uit augustus 2020, begrijp ik het goed dat die gewoon kan blijven hangen?
En met wat voor kabel wordt het kastje van de glasvezel verbonden aan de Fritz!Box?

NB, ik heb deze vraag al ineen ander topic geplaatst, maar daar krijg ik niet echt reacties. Logisch waarschijnlijk, omdat de startvraag anders is.

Ligt een beetje aan de situatie ter plekke. Maar in het algemeen heb je 3 mogelijkheden:

  1. FTU → ONT/Mediaconverter → Fritz!Box (via WAN-poort)
  2. NTU → Fritz!Box (via WAN-poort)
  3. FTU → Fritz!Box (via SFP, glasvezel dus rechtstreeks in de Fritz!Box)

De FTU heeft geen stroomvoorziening, de ONT/Mediaconverter en Fritz!Box hebben wel een stroomvoorziening nodig. De NTU zou je kunnen zien als FTU en ONT/Mediaconverter in één en heeft ook een stroomvoorziening nodig. Heb je optie 3, dan heb je alleen een stroomvoorziening nodig voor de Fritz!Box.

Op KPN/Glaspoort is, dacht ik, meestal situatie 2 van toepassing. Jouw foto lijkt een FTU te zijn.

Zie ook: Terminologie rondom glasvezel

Misschien inmiddels een beetje mosterd na de maaltijd, maar Glaspoort maakt alleen gebruik van XGSPON verbindingen.

Je zou dus op deze aansluiting een XGSPON ONT krijgen (meestal van Nokia, maar ook Genexis komt nog weleens voor). Met daarop een RJ45 aansluiting die je op de WAN poort van een FRITZ!Box kan aansluiten. Dus inderdaad kan je de 7590 prima blijven gebruiken met een dergelijke verbinding.

Nee, nog niet na de maaltijd. Heb je daar ook een plaatje bij? Ik heb gezocht, maar vind dingen waarvan ik me afvraag of dat bedoeld wordt.

Moest even zoeken, maar dit is ongeveer hoe zowel de Nokia als de Genexis eruitzien voor een TK01 aansluiting. Dit wordt dus over de FTU die je daar aan de muur hebt heen geschoven.

De zwarte knop die je onderin ziet is de aan uit schakelaar. rechts daarvan zit de stroomtoevoer. Rechts daar weer van zit de RJ45 aansluiting.

Fijn dat je het even hebt opgezocht. Bedankt!

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.