Wat zijn de specs van de ONT die bij freedom krijgt de Huawei

ik ga 27 maart over naar freedom ik wil liever geen Huawei ONT.
ik heb nu odido daar zit ook een Huawei ONT bij,waar moet ik opletten als ik een nieuwe ONT wil kopen.
ik heb via Tweakers de website

https://www.fs.com/

daar kun verschillende ONT’s vinden maar ik weet niet welke ik moet hebben.
ik heb een fritzbox 7590 AX en heb bij freedom 1000mbits besteld.

Is het dan niet slimmer om een FRITZ!Box 5530 of 5590 te kopen (of huren bij Freedom: een 5530 kost dan € 2,- per maand). Dan kan de fiber rechtstreeks in je FRITZ!Box, zonder ONT. De OLT (in de wijkcentrale) blijft dan overigens nog steeds van Huawei.

Wat is de reden van je “liever geen Huawei ONT”?

Je krijgt dit ding van Freedom.
Omdat die ONT best wel diep ingrijpt in het optisch stuk van het fibernetwerk, heb ik ervoor gekozen het ding te gebruiken en de 1000BASE-T koper aansluiting het koppelvlak te maken. Dat heeft, IMHO, een aantal voordelen boven SFP in een Fritzbox:

  1. Als er ooit gedoe komt op het fibervlak kan ik simpel zeggen dat het fiberstuk aan Freedom zijde ook van Freedom is (dit voor het geval dat er een discussie ontstaat over de “apparatuur bij de klant”)
  2. De fiberkabel kan lekker kort zijn en goed beschermd worden
  3. Je zou de Fritzbox op een goede plek neer kunnen zetten voor een goed wifi signaal.

Maar goed, dat is mijn invulling. Blijft over het “waarom geen huawei ONT” bij jouw?

Ik zou liever ook geen Huawei apparatuur in mijn netwerk hebben hangen. Huawei is nou niet bepaald een fabrikant die zo bekend staat om zijn goede privacybeleid en komt uit een land waar democratische waarden ver te zoeken zijn en de overheid bekend staat om het graag bespieden van haar burgers. Niet echt een ideale fabrikant om spulletjes van in je netwerk te hebben hangen dus. Maar ja, je hebt in deze weinig te kiezen en je aan te passen aan de belichter van Freedom. De ONT vervangen door iets anders, neemt in ieder geval dat kleine stukje weg van Huawei.

Waarom ik sowieso geen ONT zou willen? Die dingen gaan nogal eens kapot (meestal de adapter). Elke extra schakel, is een extra SPOF. Als je wilt dat het gehele plaatje de verantwoordelijkheid is van de ISP, huur je een router bij de ISP. Dan is zelfs als de FRITZ!Box kapot gaat, dit voor Freedom om op te lossen. Die verantwoordelijkheid daar neerleggen, kan wel betekenen dat oplostijden wat langer zullen zijn dan dat je dit zelf in de hand hebt.

Precies wat Wosp zegt

Ben je nou echt zo naief dat je denkt dat het in de Westerse wereld beter is?
Heel veel elektronica wordt in China gemaakt. Dat Huawei zijn klanten middels haar apparatuur bespioneert is voorzover ik weet nog nooit bewezen.

1 like

Niet naïef, in de democratische Westerse wereld is het inderdaad veel beter leven dan in een dictatuur, zoals bijvoorbeeld China. Daarmee zeg ik niet dat er hier niks mis kan gaan en er hier geen dingen gebeuren die onwenselijk zijn. Grote verschil hier is wel dat we een rechtsstaat hebben en scheiding der machten, wat er voor zorgt dat niemand alleen zeggenschap heeft en iemand altijd terug te fluiten is als diegene acties onderneemt die tegen de (grond)wet ingaan. Soms duurt dat even, maar vroeg of laat zal altijd het recht (en democratie) zegevieren. In onze democratie wordt bovendien niemand vervolgd voor het hebben en verkondigen van een mening en hebben we een vrij internet (uiteraard komt dat ook met verantwoordelijkheid en kan jouw vrijheid nooit de inperking van andermans vrijheid betekenen). Je kan daarop alle informatie vinden en plaatsen, zelfs als die de overheid niet welgevallig is. Iets heel anders dus dan in landen als China. Om een voorbeeld te noemen: denk je dat tijdens de Corona crisis in China wappies en completdenkers de kans kregen om overal hun (veelal ongefundeerde) mening te verspreiden? En het oneens te zijn met regeringsbeleid en je daar tegen uit te spreken? Hier kon dat allemaal en dat is maar goed ook. In landen als China heb je je grote mond maar te houden en als je niet in de pas loopt, mag je even uit logeren naar een heropvoedingskamp.

Door serieus te stellen dat wij vergelijkbaar leven als mensen in een land als China, geef je er blijk van niet half te weten hoe blij je mag zijn dat jouw wieg toevallig hier stond. Het is daarnaast nogal een schop na voor mensen die wel onder zo’n dictatoriaal regime moeten leven. Je zegt eigenlijk “ze moeten zich niet zo aanstellen, bij ons is het precies zo”. Smakeloos vind ik dat.

1 like

WOW!!! Helaas is de werkelijkheid er is officiële censuur in Nederland en Freedom moet zich daar aan houden of Freedom kan de boel inpakken.

De grondwet is in de afgelopen jaren ettelijke keren aangepast en nu er de bevolking anders kiest mag het ineens niet meer.

Scheiding der machten is totaal afwezig en zie de willekeur in vervolgen van de ene groep en niet van de andere groep. Het hoogste ambt in Nederland doet nog steeds aan het ontkenning van hun rol in de Toeslagen Affaire.

De complotdenkers die voorheen werden gehoord en de mensen maakten zelf wel uit of dat wat was of niet. Nee, de overheid schermt nu de mensen af daarvoor en complotdenkers wordt de mogelijkheid om zich gehoord te voelen ontnomen.

Het is hier lang niet meer zo vrij als wat wij na de Tweede Wereld oorlog dachten te hebben als samenleving.

1 like

Ik ga hier geen politieke discussie voeren.
Het Freedom forum vind ik daar niet de geschikte plaats voor.

Je legt mij een hoop zaken in de mond die ik niet gezegd heb en trekt allemaal ongefundeerde conclusies over mij.

Wat een onzin. Maar, besef je wel dat jij deze onzin kan plaatsen en je dus vrij bent om je mening daarover te geven. In een land zoals jij Nederland voorspiegelt, had jij jouw mening helemaal niet ongestraft kunnen verspreiden.

En ja, er zijn in een land altijd regels om alles ordentelijk te laten lopen en dat is maar goed ook, die spreken we met z’n allen af en de meerderheid beslist: democratie. Daarbij nemen we bepaalde regels in acht die er voor zorgen dat uiteindelijk iedereen eerlijk en gelijk behandeld wordt. Dat is wat anders dan dat je het iedereen naar de zin kan maken en iedereen kan doen en laten wat hij wilt. Nogmaals, er gaan zeker soms dingen fout (toeslagen affaire is daarin een mooi voorbeeld), maar uiteindelijk worden die situaties in een democratie opgelost. In een dictatuur verdwijnt alles in de doofpot. Hier kan dat ook geprobeerd worden, maar vroeg of laat komt de waarheid boven tafel (zoals we ook met de toeslagen affaire gezien hebben).

1 like

Realiseer je dat alle Nederlandse ISP’s, bij wet, verplicht zijn om in staat te zijn om “een tap aan te leggen” waarmee jouw verkeer gemonitored kan worden en dat deze infrastructuur dwingend in de ISP-infra aanwezig is en alleen maar (op afstand) geschakeld hoeft te worden. En dat de infrastructuur van deze taps niet bediend wordt door Nederlanders, maar door mensen van een staat die sinds een maand of drie in het nieuws is vanwege agressie op een andere would-be staat, die deze would-be staat niet willen laten ontstaan, een staat met een zeer agressieve geheime dienst die op allerlei plekken in de wereld, al dan niet verkleed, optreedt ook als er regels zijn die dat verbieden.

De conclusie moet dan ook zijn dat al jouw packets, inclusief traffic flows naar “interessante bestemmingen” potentieel fair game is voor inspectie, traffic analyse enzovoort. En daar kan Freedom niks aan doen; het is de Nederlandse wet. Ze mogen er zelfs niks over zeggen.
Als je je daar zorgen over maakt, moet je jouw pakketjes zelf behandelen / versleutelen / verclouden voordat je ze via ONT of SFP naar Freedom stuurt. En nogmaals, “dit is nu al zo”, daar verandert GPON niks aan.

En dan zeg ik al teveel want deze discussie hoort niet thuis in dit stuk van het forum en ik zal van de forumbeheerder wellicht (terecht!) een tik op de vingers krijgen over deze posting.
Kunnen we de politiek alsjeblieft in een ander stuk van het forum voortzetten?

Dan terug naar het onderwerp. Zoals elders aangegeven, heb ik van Freedom Huawei EG8010Hv6 ONT’s gekregen. Het ding trekt op 12V ruim 100mA dus verbruikt 1.2W, en er zit een nieuwe 12V, 1A voeding bij die van een betere kwaliteit is als wat op allerlei webshops aangeboden wordt. Van de vorige installaties (AON) zijn de adapters nooit stuk gegaan maar je kunt natuurlijk een keer pech hebben.

Het is een kastje van plm 8x10x3cm met een SC/APC fiberconnector (groen!), een 1000BASE-T ethernet (koper) connector, en een 2.1mm 12V voedingsplug, waarbij de stekker van de voeding van “betere” kwaliteit is als die simpele ronde stekkers die je nog wel eens tegenkomt. Er zit een drukknop ‘power’ en aan de zijkant een RESET knop. Op de sticker staan inlog-gegevens voor de web-GUI, in de web GUI kun je zien dat het ding Pinguin draait want er is een hele pagina met GNU-copyrights.

Ik heb naar aanleiding van dit alles zo’n zelfde ding “gemarktplaatst” om er eens een open te maken. Ik hoopte een connector te vinden voor een seriele console maar die lijkt er niet te zijn, wel een soort JTAG-stekker maar daar had ik geen spullen voor en dat staat even stil.

Wel hebben die ONT’s een andere onhebbelijkheid: als je ziet hoe de tekst op het kastje is geprint, en hoe de “oren” zijn gemaakt waar het ding aan opgehangen moet worden, dan is duidelijk dat degene die de teksten gemaakt heeft, moeite heeft met Engelse teksten want als je 'm ophangt, hangt 'ie op zijn kop. Dat blijken ze “allemaal” te hebben, google er maar eens op. Prettig: als je 'm ophangt zitten de connectoren aan de onderkant, dat is prettig ivm stof.

Er zitten 4 LEDs op: PWR, LAN, PON (licht op als de authenticatie op het PON netwerk gelukt is) en een rode LOS LED die knippert als er geen licht is. En ook de tekst van deze LEDs staat op zijn kop.

Als je een andere ONT of een SFP wilt gaan gebruiken dan wil Freedom gegevens hebben; zonder die gegevens komt de ONT niet op het netwerk.

Ik hoop dat dit de technische vragen over de Freedom ONT beantwoordt.

1 like

Mijn reden voor een ONT in de Fritz!Box zou zijn dat dat een extra WCD aansluiting scheelt en ook het sluipverbruik van een extra adapter.

Maar het zal nog wel jaren duren voordat we hier glasvezel krijgen. KPN heeft de uitrol van glasvezel bij ons in 2019 bij de gemeente geclaimed en daarmee andere aanbieders geblokkeerd. Er is nog niets en nog geen enkel aanwijzing wanneer er daadwerkelijk glasvezel zal komen.

hoi GeertJan
ik weet dat nederlandse ISP’S bij wet verplicht zijn.
ik gebruik alles van protonmail,daar zit in de vpn een extra beveiliging genaamd secure core.
ook zit er een functie in die netshield heet,en Ip beveiliging,DNS-Lekbescherming,Alternatieve routing,IPv6 Lek bescherming,aangepast DNS Servers.
dan heb ik Adguard.maar ja je weet het nooit bij de overheid en de veiligheid diensten.