Webbrowsers (cross-platform)

Vandaag zag ik toevallig een artikel over een nieuw cross-platform webbrowser dat in ontwikkeling is. De LibreWolf browser is een afgeleide/fork van Mozilla FireFox (maar niet onderdeel van Mozilla), gericht op privacy en (binnenkort) beschikbaar voor o.a. Apple, Windows en Linux gebruikers.

Iemand hier al ervaring mee opgedaan, of suggesties voor andere privacy-geörienteerde webbrowsers?

Zelf gebruik ik ook Brave. Wat een prettige aan deze browser is, dat ik een apart venster kan openen voor Tor.
Daarbij draai ik ook Firefox ernaast. Puur om soms een probleem te onderzoeken als iets in Chromium wel werkt maar in Firefox niet en vice versa!

In beide gevallen zijn ze gesynchroniseerd met mijn PC, werklaptop en mobiel. Vooral vanwege de bladwijzers.
Fijne aan Brave vind ik dat het synchroniseren niet gebonden zit aan een account maar aan een uniek code.

Ik gebruik vaak GNU IceCat.

Ik ben wel benieuwd wat deze nieuwe browser zal brengen.

Voor de brave gebruikers…, Met name degenen die het TOR deel gebruiken…
Misschien moet je toch wat anders zoeken.

https://www.agconnect.nl/artikel/veilige-browser-blijkt-niet-zo-veilig

2 likes

Ben sinds begin van de maand over vanaf XS4ALL. Na een wat lastige start nu twee weken tevreden - inclusief CD gebruik. Ben verbaasd dat ik hier niets tref over het gebruik van Vivaldi als browser. Gebruik die vanaf het begin tot tevredenheid, temeer daar nu ook de synchronisatie met androïd voor elkaar is.
Zou het toevallig zijn dat bij de presentatie van versie 4 deze week in de release video Freedom genoemd wordt ;-} ?

Ik ben sinds een paar maanden overgestapt van Brave naar Vivaldi mede door hun innovatie op get gebied van tab-stacks en hibernation maar ook omdat ze een van de eersten waren die FLoC standaard blokkeerden. Ben inmiddels een zeer tevreden gebruiker van Vivaldi.

1 like

@HansH, @ian
Zolang je er geen principiële bezwaren tegen hebt dat Vivaldi merendeels is gebaseerd op Chromium en niet geheel open source is (F(L)OSS), lijkt Vivaldi een geweldige browser. Vivaldi is overigens zeer open in de redenen, de ervaringen op dit gebied met Opera en de continue afweging van het al dan niet alsnog volledig open source maken. Dat siert hen.

Dank jullie wel dat je je ervaring hier hebt willen delen en mooi dat Vivaldi bevalt!

Dank Michael voor de aanvulling van de redenen waarom Vivaldi niet 100% open source is en zo de “erg gelovigen” er niet boven op duiken. ;-}

Meeste gebruik ik FF en af en toe SRWare Iron

Via Vivaldi geïnformeerd over het in Noorwegen overeengekomen plan om te komen tot een
> Ban Surveillance-based Advertising
Meer interesse? Een 34 pagina tellend pdf is in het Engels gepubliceerd.

1 like

Interessant verhaal… Is dit ook bij BoF bekend?

Bedankt voor dit rapport @HansH
Het geeft een goed inzicht in alle aspecten en invloed van de advertentie-gebaseerde methoden. Het reguleren of uitbannen van de ‘surveillance advertering’ wordt goed onderbouwd.

Een recente review van Vivaldi zodat je makkelijk kunt bepalen of de browser naast de functionaliteiten voldoet aan jouw eisen op het gebied van privacy.

Voor een vergelijking van privacy-geörienteerde browsers kun je gebruik maken van dit overzicht van Avoidthehack.

Wil je niet gebruik maken van de online tool? Dan kun je het overzicht bekijken in onderstaande .XLSx

Privacy Browser Comparison Table!.xlsx (41,0 KB)

Excel sheet voor download?..

Op het eerste gezicht niet het meest schokkende nieuws: het aantal gebruikers van Firefox blijft afnemen - ondanks de voortdurende implementatie van privacy-features. Maar wat staat ons te wachten wanneer deze trend echt doorzet?

Lees verder (It's FOSS)

Firefox Lost Almost 50 million Users: Here’s Why It is Concerning

Mozilla’s Firefox is losing users big time since 2018, why are users moving away from it? Is this something to be worried about?

by Ankush DasAugust 4, 2021

Mozilla’s Firefox is the only popular alternative to Chromium-based browsers.

It has been the default choice for Linux users and privacy-conscious users across every platform.

However, even with all benefits as one of the best web browsers around, it is losing its grip for the past few years.

To be honest, we do not even need a stat to say that, many of us have switched over to Chromium-based browsers or Chromium itself instead of Firefox or Google Chrome.

However, I came across a Reddit thread by u/nixcraft, which highlighted more details on the decline in the userbase of Firefox since 2018.

And surprisingly, the original source for this information is Firefox’s Public Data Report.

As per the official stats, the reported number of active (monthly) users was about 244 million at the end of 2018.

And, it seems to have declined to 198 million at the end of Q2 2021 .

So, that makes it a whopping ~ 46 million decline in the userbase.

Firefox’s Decline is Concerning But Obvious

Considering 2021 is the year when privacy-focused tools saw a big boost in their userbase, Mozilla’s Firefox is looking at a constant decline.

Especially when Firefox manages to introduce some industry-first privacy practices. Quite the irony, eh?

In case you have never used Firefox or have moved away for a long time, a comparison between Brave and Firefox highlights that it is still a solid web browser choice to date.

So, why are users moving away to Chromium-based web browsers or Chrome in particular?

There are a few things that I can think of right off the bat:

  • Google Chrome being the default web browser on Android
  • Microsoft Edge as the default web browser for Windows (which naturally has a huge marketshare)
  • Google.com (the biggest search engine) recommending users to install Google Chrome (which is potentially an anti-competitive behaviour)
  • Some web services are exclusive to Chrome-based browsers

In addition to that, there are also a few things that Firefox may have done wrong:

  • Constantly breaking the user experience with major overhauls
  • Lack of significant performance improvements in the recent years

Of course, no web browser is perfect but is this something to worry about? Well, I think, yes.

Here’s Why You Should be Worried

Mozilla’s Firefox is the only viable competitor to Chromium-based browsers. If Firefox disappears, users won’t have a choice to select a different browser engine.

I’m sure you will agree that monopoly is bad; hence, we need something to survive as an alternative to Google’s chrome engine.

In fact, a significant number of websites optimize the user experience by keeping chrome-based browsers in mind.

So, eventually, if the declining trend continues, users like us may just be forced to switch to other browsers by adapting to new workflows .

Even if we ignore the dominant control of Google’s chrome engine on the web by arguing that it is technically better, Firefox is still something precious. Because it provides way more customizations and constantly improves its privacy practices unlike any other.

In other words, we will be losing out on a lot of good things (forcefully) just because all the competition prefers using Chromium as its base or engage in anti-competitive activities.

Maybe, you’re frustrated with Firefox now and move away to something else. That’s completely your choice.

But, how would you feel if you won’t have an alternative when Firefox ceases to exist because of all the factors affecting its decline?

Hence, to keep things balanced, I think we should constantly oppose the anti-competitive behavior by tech giants and start using Mozilla Firefox (in whatever capacity, even as a secondary browser).

Of course, Mozilla needs to give this situation some serious attention as well.

While they are busy introducing VPN services, email relays, and other service integrations, they are not succeeding with the user experience improvements.

Lees verder (Security.nl)

image

Firefox verliest ondanks privacyfeatures ruim 46 miljoen gebruikers

donderdag 5 augustus 2021, 13:57 Bron: Security.nl

Mozilla heeft de afgelopen jaren allerlei privacyfeatures aan Firefox toegevoegd, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat de browser ruim 46 miljoen gebruikers verloor. En dat kan slecht zijn voor de concurrentie op de browsermarkt, aangezien andere browsers zoals Chrome en Edge gebruikmaken van het door Google ontwikkelde Chromium.

Eind 2018 telde Firefox meer dan 244 miljoen gebruikers. Een aantal dat eind juli naar een kleine 198 miljoen is gedaald. Volgens StatCounter heeft Google Chrome op de desktop een marktaandeel van bijna zeventig procent, gevolgd door Safari, Edge en Firefox. Mozillas browser is inmiddels door zowel Safari als Microsoft Edge ingehaald. In Nederland heeft Firefox op de desktop nog een aandeel van 7,3 procent.

Al in 2018 luidde Mozilla de noodklok over een nieuw browsermonopolie door het stijgende gebruik van op Chromium-gebaseerde browsers. Chromium is een door Google ontwikkelde opensourcebrowser die de basis voor Google Chrome en andere browsers vormt. Google is al de dominante speler in de markt voor zoekmachines en heeft met Chrome ook de meestgebruikte browser.

“Als Mozilla morgen zou verdwijnen, zou Google bijna een volledig monopolie hebben over hoe wij allemaal het web op Windows en Android ervaren. Een enorm gecombineerd marktaandeel”, aldus Mozilla-ceo Mitchell Baker destijds. Een ander probleem is dat het kleiner wordende marktaandeel van Firefox ervoor zorgt dat webontwikkelaars en bedrijven geen rekening meer met Firefox houden en zich alleen op Chrome richten.

“We concurreren niet met Google omdat het een goede zakelijke kans is. We concurreren met Google omdat de gezondheid van het internet en online leven afhankelijk is van concurrentie en keuze”, liet Mozilla eerder al weten.

1 like

Je kunt ervoor kiezen extra privacy opties in je Firefox browser op te nemen, op eigen risico kun je de configuratie eenvoudig naar je hand zetten.

Yup, gebruik ik al jaren met alle tevredenheid. Maar een paar pagina’s die niet werken en eigenlijk alleen werk gerelateerd, dus die open ik dan maar met Edge met dezelfde recommended extensions.

Dat is nu juist het probleem, die websites die niet werken in FF
Ik kijk als het nodig is, met een privé venster in SRWare Iron.
Om zo min mogelijk troep te bewaren van die site.
Ik erger me ook aan b.v. kranten die de afbeeldingen op Instagram hebben staan.
Ik zie dan een lege plek.

veel liever

dan een data-leeg-geroofde PC/mobiel/smart(?)phone

Voor goede betrouwbare informatie wil ik best bewust betalen,
maar nooit worden “bestolen” van mijn privacy voor enkele “gratis” gegevens.
Dus kies ik er voor om Edge en Chromium ook niet ‘eventjes’ te gebruiken.
( mijn keus )

2 likes