Webhosting: wat en hoe?

Ik ben op zoek naar een beetje meer informatie over de shared hosting van Freedom dan er op dit moment beschikbaar is via de helpdesk pagina’s en de community - althans, wat ik zo snel kan vinden, ik kan best iets gemist hebben. Ik zie ook nog geen webhosting categorie in de community, trouwens :slight_smile:

Ik heb op dit moment een ratjetoe aan hosting in gebruik, laten we zeggen 4 Wordpress sites en op een VPS nog wat old-school home/www directories. Verder ben ik wat chaotisch en ik hou dus heel erg van zo min mogelijk facturen van zo min mogelijk bedrijven, en ik draag Freedom nog steeds een warm hart toe, al heb ik ondertussen erg veel moeite met de looptijd van helpdesk tickets.

Ik begrijp uit posts hier dat ik voor €20pm een Plesk omgeving van 25GB en 5 databases kan krijgen, maar dan:

  • heb ik SFTP/SSH/SCP/WebDAV/… toegang? Is er een shell waar ik direct dingen kan editen?
  • hoe zit het met certificates? Is er een Letsencrypt module (of een cPanel/Plesk eigen variant), of moet ik dat zelf regelen?
  • Hoeveel domeinen kan ik configureren, en kunnen dant unieke sites zijn? Of hebben we hiet hier over letterlijke sub-sites waarbij je de extra WP installaties kunt vinden in https://wordpress/.verborgen/wordpress2/index.php?
  • is er extra capaciteit/databases/sites bij te bestellen?
  • en in het algemeen voor mensen die zo’n pakket hebben: bevalt het?

Vooral die meerdere unieke sites vind ik zelf belangrijk, en het lijkt me dat dat ondersteund zou moeten worden - waarom heb je anders 5 databases? Helaas weet ik uitervaring met andere hosters dat dat niet zo simpel is, bijvoorbeeld TransIP is heel nukkig daarmee: Ik wil meerdere domeinnamen aan 1 webhostingpakket koppelen - TransIP

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik vermoed dat voor elk groter segment, iemand daarvoor een extra abbo erbij moet nemen. Uitgaande van Plesk, als toegangsplatform, zit daar alles in wat reedelijkerwijs nodig is om remote te kunnen doen w.o. ssh/sftp als nodig voor dat beheer.

Hosting bij Freedom verloopt in partnerschap via Procolix, welke o.a. ook WP ondersteunt. WebDAV is niet zozeer een WebBeheerTool maar meer o.a. een filesharing-functie waarbij imo Procolix daarvoor d8 ik geen functies lijkt te bieden.

Ik vermoed dat elk domein dat je bij Freedom onderbrengt (en daarvoor jaarlijks betaalt), dan ook via die shared webhosting, op hoofdnaam wordt voorzien van een LetsEncrypt certificaat.
Het aantal subdomeinen daarin, zal virtueel binnen je eigen pakket, (fair-use?) onbegrensd zijn. Wanneer dan zeg 1000 (sub)sites gaat doen of beheren op één pakket, zal je vast een belletje krijgen dat er betere mogelijkheden zijn om dat tot (wit)wasdom te brengen.

Het aantal databases is meer hoeveel MySQL (hoofd)schema’s iemand kan onderbrengen op een userid. Dit tbv applicaties en/of afbakening van bv autorisaties. Daarbinnen zijn weer net zoveel tabellen te maken als nodig. Hierbij opgemerkt dat implementaties van bv WP of JoomLa-diala en soortgelijke, vaak - per site - hun eigen “database” voor een omgeving zullen willen alloceren. Elders heb ik een functionele website waarin ik zelf “alles” doe via ‘maar’ één database.

Of “Plesk” het handig is, is vooral afhankelijk van je gebruiksoriëntatie, verwachtingen, (benodigde) kennis en ook capaciteit om e.e.a. anders zelf tot realisatie te kunnen brengen. Een kunstenaar of ontwerper zal daarin andere behoeften hebben dan bv de bouwer of uitvoerder.

De één maakt het niet uit hoe een resultaat voor een doel “technisch” onderliggend wordt geregeld, de ander gaat los op “Plesk’ing” als makertoel en de volgende heeft genoeg aan alleen aan hooguit een ingerichte WP omgeving voor een blog of zelfs voldoende aan publicatie van een zelf samengesteld statisch CMS cq plat uitgevoerde website. Dit laatste kon tot 1/1/24 “gratis” bij Freedom (zoals nog wordt genoemd in helpdeskpagina’s).

1 like