Website-toegang via ssh

Ik denk erover een website te creeren door mij te abonneren op een webhostingpakket. Tot nu toe maakte ik gewoon gebruik van ssh op een freebsd machine om in een www directory een index file te maken (in de tijd dat de freebsd machine van xs4all nog bestond) met wat url’s naar bestanden. De beschrijving van webhosting heeft het echter alleen over het gebruik van mysql, maar niet over de wijze van toegang tot de servers. Heeft iemand daar inmiddels ervaring mee?

Ja. Ik heb zo’n pakket. Door allerlei huiselijke omstandigheden komt mijn project maar niet van de grond en ik heb nog geen site gebouwd, maar wat ik al wel weet: ssh (en sftp - put, get) werkt, als je een beheerdersaccount hebt ingesteld en er zoals gebruikelijk een ssh-key voor hebt aangemaakt.

Ik heb op de hosting pagina (Plesk Obsidian 18.0.57) een useraccount aangemaakt en die de rol ‘owner’ gegeven. Met die gegevens een ssh sessie ssh user@domain.nl openen lukt echter niet: Permission denied…
Uiteindelijke doel is om een afbeedling van een RPi camera gericht op een vogelvoederplaats te uploaden voor op een website (crontab oid) en daarvoor wil ik een public key op de server zetten.
Iemand tips?

Mogelijk moet de hosting partij daarvoor de Plesk extensie ‘ssh terminal’ bijplaatsen. Gevalletje helpdesk.
Misschien, moeilijk te beoordelen, zijn de bestanden/directories, qua permissies, ontoegankelijk voor de “user” als eigenaar.

Dank! Heb freedom helpdesk maar een mailtje gestuurd. Ben benieuwd :slight_smile: