Wegvallen van internet

Wij hebben al enige tijd dat ons internet zomaar wegvalt. Wij zijn overgestapt van XS4ALL naar Freedom. Bij XS4ALL hebben wij nooit problemen met internet gehad en sinds onze overstap heel veel gezeik. De klantenservice meerdere mailtjes uitgewisseld, maar dat heeft helaas niets geholpen en is het contact abrupt beëindigd. Heeft er hier iemand misschien een idee? Wij hebben de Fritzbox 7583.

Ik heb: meerdere telefoons, ipad, thermostaat, philips Hue, laptops, vaste pc, Sonos, nintendo switch systemen, wifi repeater en een tv. In principe is alles Wifi behalve mijn vaste pc, Philips Hue.

In principe is alles constant verbonden met het internet en ik merk eraan dat ik mijn thermostaat niet kan bereiken, de Sonos stopt, ik niet meer op internet kan en foutmeldingen krijg en geen tv meer heb. Welke Fritzbox ik toen had weet ik niet meer, wel dat het een ouder model was. Net contact gehad met de klantenservice en zeiden dat een factory reset zou moeten helpen, maar die had ik volgens mij al eens eerder gedaan.

Dit komt niet door overbelasting, maar de DSL connectie die weg valt. Overigens had ik dit allemaal ook bij XS4ALL (zijn geen apparaten bijgekomen) en dit ging 2,5 jaar goed zonder de modem 1x te hoeven herstarten. De meeste apparaten gebruiken amper brandbreedte (philips hue, thermostaat en Sonos hebben bijna niks nodig). Daarnaast de switches staan bijna niet meer aan of connectie met internet. De snelheid blijft in principe gelijk (was voorheen altijd) en valt gewoon het internet weg.

Heel even kort een kleine uitleg over instabiele verbindingen:

Bij een instabiele verbinding zijn er veel factoren die hiervoor kunnen zorgen. Denk hierbij aan, het infrastructuur, aangesloten apparatuur of stroomvoorziening. Vaak zien we dat het probleem simpel weg op te lossen is door een aantal stappen uit te voeren. Mocht het niet opgelost ermee zijn, sluiten we wel factoren uit. Op die manier kunnen we de oorzaak mogelijk vinden of de juiste partij aansturen als dat nodig is.

Om te beginnen kan het nooit kwaad om eerst goed het thuisnetwerk na te gaan. Voer elke stap uit en ga na elke stap na, of het probleem mogelijk ermee verholpen is. Test altijd een apparaat die bekabeld verbonden is.

Vanaf het punt waar de internetverbinding je huis binnenkomt bekijk je alle kabels, steek ze eventueel er opnieuw is en als de kabels niet werken zijn ze misschien aan vervanging toe. Sluit het modem direct met een korte (liefst nieuwe) kabel aan op het hoofd aansluitpunt voor telefonie. Deze kabel mag niet langer zijn dan 2 meter en gebruik ronde telefoonkabels.

Het modem moet goed up-to-date zijn. Volg onderstaande instructie om na te gaan of er nieuwe firmware beschikbaar is. FRITZ!Box handmatig updaten | Freedom

Om de configuratie van de FRITZ!Box uit te sluiten moet het terug gezet worden naar fabrieksinstellingen. Stel de FRITZ!Box wel handmatig opnieuw in. Het terug zetten van een back-up kan ervoor zorgen dat de foutieve configuratie er terug opgezet wordt. FRITZ!Box Fabrieksinstellingen | Freedom

Maak je gebruik van powerline of homeplug adapter, bijvoorbeeld Devolo of TP-Link. Haal deze graag van het netwerk en het stroom. Deze kunnen soms verstoringen veroorzaken.

Haal andere apparaten zoals routers, access point, repeaters of switches eraf. Hiermee kan je nagaan of er mogelijk een mis communicaties is tussen netwerk apparaten.

Wanneer dit bovenstaande het probleem niet oplost, kan het probleem buitenshuis liggen. Dan kan je altijd contact met de helpdesk opnemen, dan gaan we samen met je kijken of er een ticket bij de netwerkleverancier aangemaakt kan worden.

Ja alles is hetzelfde alleen een andere modem. Daarbij komt dat alleen mijn vaste pc en het kastje om tv te kijken bedraad zitten en kunnen de rest kan niet via draad worden aangesloten. Daarnaast als dit bij XS4ALL allemaal heeft gewerkt zou dit ook zo hier bij moeten zijn anders ligt het aan de apparatuur die door Freedom wordt geleverd. En nee ik heb dat niet nagezocht aangezien als ik een dienst afsluit hierbij wel mag aannemen dat alles naar behoren werkt en aan kan.

Verder ga ik mijn gastennetwerk niet voor de apparatuur gebruiken aangezien hier de gasten op zitten en ik niet wil dat ze erbij kunnen. Normaal gesproken merk ik nooit in kwaliteitsverlies van het netwerk al zitten 3 mensen op de wifi zwaardere games te spelen. Het wegvallen van het netwerk gebeurd ook zelfs 's nachts en komt soms automatisch terug terwijl de situatie hetzelfde blijft dus ik durf alles er wel op te wedden dat het niet aan het aantal ligt, want zoals ik al zei heb ik weleens 3 mensen gehad die tegelijkertijd aan het gamen waren en alles prima werkte, als het aan mijn apparatuur lag had ik op die momenten al helemaal iets moeten merken.

Ik verlies echt mijn verbinding, want in de logs staat dat de connectie met de DSL is verbroken en inderdaad soms wordt ie hersteld, maar 9 van de 10x moet ik de modem zelf herstarten.

Ja ik heb al best lang contact met Bastiaan hierover en de logs opgestuurd etc en ze hebben ook al in mijn modem meegekeken en kreeg te horen dat het 1 of 2x automatisch hersteld was na enige tijd. Ik had vanochtend met de klantenservice gesproken waarbij mij verteld werd dat ik de modem naar de fabrieksinstellingen moest zetten (heb ik gedaan). Ja sindsdien is alles stabiel, maar er is nog niet veel tijd verstreken dus wil nog even afwachten. Ja alles zit goed, kabels zitten goed. Het vreemde vind ik ook dat dit niet regelmatig gebeurd, maar op willekeurige momenten terwijl er niks wijzigt. En het kan gerust weken goed gaan en dan ineens poef.

De DSL aansluiting die ik had was beroerd. Max 10M/1M en elke nacht na de reset weer eigenlijk geen internet tot er voldoende verkeer gepasseerd was met fouten zodat de auto-training de snelheid onder de 10M liet zakken. DSL is ver voorbij de design mogelijkheden van de telefonie kabels geraakt.
Kijk ook eens of je veel met CELL -loss te maken hebt op de DSL verbinding. (in ATM zijn cells de packets, het is een Voice georienteerd protocol zonder retransmit. een CELL=53 bytes lang. En pas bij veel packet loss krijg je last van data verlies (blikkerig klinkende stemmen etc). Maar er zijn dus al snel 2 cells nodig om een Ethernet / IP frame te verzenden. (minimum) tot 32 Cells (maximum) , be beschadiging van 1 cell is het ethernet frame al afgekeurd en moet in z’n geheel opnieuw verzonden worden. (of als er specifieke banden met storing zijn, zorgen dat die banden niet gebruikt worden zal een hoop kunnen verbeteren).

Weet je nog welk model Fritzbox je had bij XS4ALL?
Zelf had ik een vergelijkbare situatie. Bij XS4ALL een stabiele verbinding met de Fritzbox 7581 en een instabiele verbinding bij Freedom met de Fritzbox 7583 waarbij gemiddeld 1 keer per dag de verbinding weg viel. Uiteindelijk een tweedehands Fritzbox 7581 gekocht samen met een Mikrotik router en sindsdien weer een stabiele verbinding.

Ik heb op het tweakers forum erg veel issues gelezen met de 7583, waar ze echt totaal geen issues hadden met de 7581 inderdaad … zeker het checken waard!

Ja volgens mij had ik ook de 7581 bij XS4ALL (de naam roept wel herinneringen op).

Ja inderdaad. Alles maar dan ook echt alles is 1 op 1 hetzelfde gebleven behalve de modem dus het kan haast aan niks anders liggen dan daaraan anders had ik het met de 7581 ook moeten hebben.

Bedankt voor je input, maar je haalt er van alles bij wat totaal niet relevant is. Zoals ik al eerder aangaf is alles precies hetzelfde behalve de modem dus daar ligt het probleem. Enige wat ik nog recentelijk heb veranderd is een nieuwe tv.

De 7581 had weer andere problemen, 5GHz WiFi die bij automatische kanaal keuze van de hogere kanalen steeds in de radar detectie wachtstand schiet, waar bijvoorbeeld de 7590 of 1750e dat niet doen, en de niet zo geslaagde DECT implementatie die voor spraak vervorming zorgde…

Heb een tijd lang de oude 7360 nog als DECT station in moeten zetten achter de 7581 (tot ik een 7590 van XS4ALL kreeg, de 3! 7581’s hoefden niet terug van de helpdesk, die mocht ik houden, want die gingen de shredder in anders). Heb een paar maanden lang wekelijks met de XS4ALL helpdesk testresultaten uitgewisseld.

Als acces point, met de 5GHz kanalen vastgezet op 32 of 54.
De 7581 kan ook nog in dsldmode full_bridge gezet worden met een aangepaste configuratie, dan kun je er een andere router achter aansluiten en deze de PPPoE sessie op laten zetten. Recentelijk nog getest en m’n 7590 de PPPoE sessie via de 7581 als modem.

Ja scheelt dat ik weer geen DECT gebruik, omdat ik geen vaste telefoons heb. Is de 7590 een stabiele modem?

Als de fritzbox niet in Annex-A zou staan, dan zou er toch helemaal geen verbinding zijn? En niet een verbinding die af en toe wegvalt?

Hij staat op ANNEX-A, maar zoals ik al aangaf, bij XS4ALL werkte alles ruim 2,5 jaar prima. En de connectie is ten alle tijden zeer stabiel en werkt perfect. Alleen 1x per maand of 1x per 2 weken viel deze weleens weg, maar de laatste keer sinds de vorige keer was het een maand geleden.

Waar kan ik de demping ergens vinden? Nee maak geen back-up maar ik heb dan ook geen aanpassingen gemaakt. Ik heb gewoon internet voor simpel thuis gebruik


Is dat dit misschien?

Kun je nagaan bij DSL informatie of de tellers voor fouten op nul blijven of regelmatig oplopen?

Verder kun je op dit scherm ook zien wat de geschatte lengte van de telefoon kabel is. Mochten er grote verschillen tussen zitten dan zou er mogelijk iets mis kunnen zijn met 1 van de 2 aderparen en dan zou je kunnen proberen eens je modem met 1 aderpaar verbinding te kunnen laten maken en dan kijken of je verbinding dan stabiel werkt. Maar waarschijnlijk had de helpdesk van Freedom Internet al een KPN Netwerk monteur laten langskomen.