Welk modem moet ik terugsturen?

Hoi mede Freedom’ers,

Ik heb hier twee (bijna?) identieke modems, 1 voor reserve. Ik vraag me af welke ik terug moet sturen, want ik weet het serie nummer niet meer. Ik denk dat ik de nieuwste moet terugsturen, maar welke is dat?

Mijn huidige router is FRITZ!Box 7583 RC met serial R274.737.00.619.916, ik vermoed dat dit 'm is.

De reserve router is FRITZ!Box 7583 HR met serial M465.734.00.023.198.

Welke is de nieuwste? Ik denk de eerste omdat R > H maar ik weet het niet zeker, en Freedom kijkt klaarblijkelijk naar een nummer van het modem om te kijken wie 'm heeft teruggestuurd.

Even een jaartje eruit want glas.

Groet,
Maarten

Hier kun je het zien.
Dat RC en HR is een random toevoeging aan de default SSID

1 like

Check je contract, en stuur het nummer terug dat daarin is vermeld. Staat dat er (hoogstwaarschijnlijk) niet, bevraag dan de helpdesk en meldt dat bij uitblijven van een antwoord; je het modem met zus/zo type/serienummer over een week terugstuurt.

Goed kans overigens dat het modem gelijk de destructie in gaat en niets uitmaakt wat je dan ook terugstuurt. De voeding en kabels hoef je sws niet terug te sturen.

Er klopt geen barst van die datums, maar degene die ik in gebruik heb is inderdaad de nieuwste: productie-datum 06.07.2023 in plaats van 13.11.2020. Lollig, want ik heb meer dan twee jaar Freedom internet, en mijn modem is in die tijd niet vervangen. Productie zal wel sneller zijn gegaan dan verwacht ofzo.

Dit of het type is toch net wat anders met het verschil tussen RC en HR… Ik zie het het OEM only is, kan het zijn dat de toevoeging provider specifiek is?

Nee.
Bron:

Het kan wel zijn, dat de website verkeerde letters in de database heeft.
Die site bestaat al jaren.

Er worden geen specifieke modellen voor providers gemaakt, wel kunnen chipsets door de jaren heen wijzigen. Modems die wij retour ontvangen worden niet vernietigd maar opgeslagen en zodra onze voorraad laag wordt gerefurbished. Klanten die een modem huren (dus niet kopen) kunnen dus een nieuw of gerefurbished modem krijgen.

Mooi, dan krijgen jullie 'm zsm teruggestuurd, het ding is nog in prima staat. Anders had ik hem graag overgenomen. Maar omdat ik al een (behoorlijk uitgekleed) Zyxel modem bij mijn abo krijg lijkt het me een beetje dubbelop.

In mijn XS4ALL tijd heb ik nog een FRITZ access point gekocht die ook aan mesh doet, dus het lijkt me wel handig om me bij FRITZ te blijven. Ik hoop dat de standaardisatie op mesh gebied snel een feit is. Ik zag dat het al bestaat als standaard, maar het is klaarblijkelijk nog niet standaard :expressionless: .

LOL, kon mijn router niet restoren want oude firmware. Kon firmware niet updaten want settings clashen met settings andere router, en omdat het instellen van het internet via de configuratie zou gaan. Beetje een catch-22.

Toen kreeg mijn PC ook nog eens een 10.x.x.x adres vanwege TV-box settings en toen had ik het wel gehad. Probeer dat maar eens aan een leek uit te leggen. Nou ja, die gebruiken gewoon het eenvoudige modem van Zyxel mag ik hopen.

TIP:
dowload de nieuwste firmware voor jouw modemtype vanaf
Index of /fritzbox/fritzbox-7590/other/
(met natuurlijk in plaats van de 7590 jouw type-nummer)

Sluit dan de bewuste Fritz direct aan aan de PC met dat Firmware-bestand,
dan inloggen in de Fritz en onder
=-> System =->BackUp
kiezen voor Firmware-bestand inlezen.

Hierna kun je de bewaarde configuratie inlezen.

Nog vragen? Stel ze hier!

Heh, dat had een betere methode geweest. Nu heb ik gewoon eerst het modem goed ingesteld en de firmware gedownload. Dat mijn PC daarna het verkeerde IP adres kreeg was relatief snel opgelost door een netwerk draadje te wisselen, maar wel irritant omdat ik niet precies weet hoe/waarom het modem dat doet. De TV / kastje werkt ook zonder deze verouderde settings.

Dat komt waarschijnlijk omdat het TV kastje ook een DHCP server heeft. Als je PC die oppakt omdat de DHCP-server van je modem niet gezien wordt neemt je PC het IP in die reeks aan.
Je zal die ongewenste server moeten uitzetten, want anders blijven ze elkaar dwars zitten.

Vraag me af, of je dit op lost met een andere merk router.
Een andere DHCP op het netwerk zetten, zonder eerst alles uit te doen geeft problemen.
Ook bij een Zyxel.

Een FritzBox simpel naar fabrieksinstellingen te krijgen, is de bedrade telefoon de oplossing.
Je toetst de code in en hij is terug.
Ook direct benaderen via het nood IP http://169.254.1.1/ zonder een netwerk kan.
Prik je hem dan gereset aan een netwerk met een andere Fritzbox, zul je zien dat hij een ander IP bereik krijgt.
b.v. de 178 veranderd in 188.

Ha, nee, ik ging van FRITZ!Box naar FRITZ!Box op zich met dezelfde LAN settings (maar de ene stond e.g. nog op DSL ingesteld). Hoe doe ik een draadje aan mijn telefoon? Ik heb USB en een headphone jack :wink: Ik denk dat ik er nog eentje heb voor POTS vermoed ik, maar die is in opslag.

Het benaderen met het nood IP werkte niet. Ik heb zelfs geprobeerd om de IP in dat subnet te zetten maar dat werkte ook niet. Het IP was via DHCP op een 10.x.x.x adres gezet.

Uiteindelijk ben ik redelijk zeker dat er geen DHCP server in een TV-kastje zit en dat de oude FRITZ!Box het probleem vormde. Ik hoop het maar want T-Mobile heeft geen enkele netwerk instellingen beschikbaar gemaakt op het kastje. Nou ja, anders zet ik daar een managed router in en komt het kreng op een eigen VLAN.

Heb je het nood IP geprobeerd met de fritzbox direct aan de pc?
Wel de pc en de fritzbox even koud starten.
Het nood IP veranderen, kan onder normale omstandigheden niet.
Wel kunnen meerdere apparaten dat adres hebben, dus je moet het niet in een netwerk proberen.

Wat ook altijd werkt, is de fritzbox aanspreken op zijn Link-local adres in IPv6
Ik heb van al mijn fritz apparaten dat adres in de snelkoppelingen staan.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.