Welk netwerk maak ik gebruik van?

Hallo ik zou graag willen weten op welk netwerk ik gebruik maak van Freedom glasvezel? Hoe kom ik daar achter? of kan iemand mij dit vertellen op basis van postcode en huisnummer?

Is dat bij het aangaan van uw contract niet aangegeven?
Bij mij is het toen duidelijk gemaakt.

Anders zie je het als volgt:
.1. ga naar Bestellen | Freedom
.2. vul de eigen postcode plus huisnummer in

Het scherm geeft nu de mogelijkheden met daaronder steeds het gegevens-trio:

  • netwerk: Dradentrekker.NL * belichter: Lampje-BV * techniek: ja-PON

Beantwoordt dit uw vraag?

nee anders zou ik het niet vragen. Ik wil nog wel aangeven waarom ik het vraag. Ik ben er achter gekomen dat als ik overstap ik opeens netwerk kosten a 8,95 moet betalen bij Delta netwerk (provider delta of caiway bijvoorbeeld). zij geven aan dat ik bij Freedom mn netwerkkosten ook krijg maar dat dat zit verwerkt in mn maandbedrag. Dit staat echter niet gespecificeerd op mn maandelijkse factuur. Dus ik zit of blijkbaar niet op het delta netwerk op dit moment of freedom factureert niet transparant. Ik wil graag overstappen met een mooi aanbod maar geen netwerkkosten betalen.

Mogelijk dat :spraydot: Freedom destijds is begonnen met contracten waar het netwerk-bedrag “bij in zat” (dus het kom niet op de factuur)

Tegenwoordig heeft Freedom zóveel contractpartijen met eigen netwerk-huur-bedragen, dat ze die nu wèl apart gaan opnemen in nieuwe contracten.
Dat kan ìk niet beantwoorden, maar dat moet Freedom-internet u zelf gaan vertellen.
( of liever: @moderators , hier aanvullen, zodat iedereen het weet )

Bij ACM is op te zoeken wie jou kabel exploiteert (en daarmee mogelijk die belicht): https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/Telecommonitor/OVER

Tip: kies interactieve kaart, selecteer provincie, gemeente en type je postcode om te weten of en hoeveel aansluitingen in jouw wijkje van welke vezelaar. Of en welke belichter dan schijnt, is met wie de aangeschakelde serviceprovider een contract heeft.

Interessant. Volgens die postcode check zou zou je in mijn buurt nu GPON krijgen. Ik zit hier op AON.

Men, glaslegger, is imo bezig in zg cross-over gebieden met uitfaseren AON. Niet dat iemand een andere kabel krijgt, dan wel uitkomend op een genummerde ONT ipv een zelf te (ver)kiezen NTU.

Prijstechnisch is AON stilletjes (20-25%) duurder gemaakt en dus geen optie. Over niet al te lange tijd verwacht dat AON’ers een take or leave (it) aanbod krijgen aangeboden.

Ik verneem dat mensen die nu nog AON tegen een lage prijs hebben, bij overstappen dit alleen met GPON nog kunnen evenaren.
Iemand die vrijheid wat anders kadert, zou zeggen dat het niet(s) uitmaakt in het gebruik. ook met GPON kan men, tenzij de sleutel er is, niet meekijken. GPON belemmert daarnaast intrinsiek de concurrentie.

Dat gezegd hebben is AON: une éolienne passé.

Als ik tracert ftreedom.nl doe, zie ik in de eerste stap een hint dat ik cambrium heb.
Bij de postcode check, zie ik alleen nog KPN in de lijst.
Dat je door overstappen op GPON komt, is onzin.
In de wijk moet dan de mogelijkheid zijn.
Op mijn locatie zit Cambrium en KPN en beide hebben alleen nog AON.
Zodra ze gaan vernieuwen, veranderd dat.
In mijn geval, verwachten ze dat dit niet voor 2025 gebeurt.
Anders had ik me geen 5590 gekocht.

Cambrium wordt binnen enkele maanden opgeheven, of iemand moet dat nog over gaan nemen, maar ja, waarom zou je als je zelf ook gewoon nieuwe infra kan inrichten naar eigen wens. Ik neem dus aan dat nieuwe klanten niet meer op Cambrium worden toegelaten en bestaande binnen afzienbare tijd worden overgezet. Dat zal Freedom ongetwijfeld tijdig aankondigen. Belichters die als alternatief kunnen dienen (FiberOperator, Fiber Crew) gebruiken veelal GPON. Waar beschikbaar zal Freedom die belichters eerder gebruiken dan KPN belichting, gezien je daarvoor de hoofdprijs moet neerleggen. Dat kan dan overigens nog wel steeds over de glasvezel kabels van KPN gaan. E.e.a. zal afhankelijk zijn van de locatie.

Overigens kan je 5590 ook prima GPON en zelfs XGS-PON, kwestie van SFP vervangen en klaar. Hier ook een 5590 eerst op Tweak gehad met AON, nu op GPON bij Freedom via FiberOperator.

Cambrium is de carrier van de PPPoE frames.
Dus je ziet cambrium niet omdat dit de PPPoE provider is, waarbij een PPP accesspoint van freedom in dat netwerk zit.

1 like