Welke SFP module voor MikroTik RB5009

Op dit moment gebruik ik de FritzBox 5530 Fiber (huur) rechtstreeks gekoppeld aan de NTU.
Details:

• Netwerk: E-Fiber
  • Belichter: Fiber Operator
  • Techniek: GPON

Zie foto’s.
NTU:

FritzBox:

Ik wil nu de MikroTik RB5009UG+S+IN aanschaffen. Ondanks alle topics over de Mikrotik, krijg ik niet spits welke SFP module geschikt is voor deze router icm Freedom GPON. Liefst gebruik ik de bestaande kabel tussen de huidig FritzBox en NTU. Tevens wil ik het serienummer klonen van de bestaande SFP in de Fritzbox. Ik neem aan dat het “PON Serial Number” AVMG72xxxxxx, zoals getoond in het “Fiber Optic Information”-menu in de Fritzbox het serienummer wat moet worden gekloond?
Lang verhaal kort: Welke SFP module is geschikt voor bovennoemde configuratie?

Hallo @pe1hma

ik heb een GPON Stick LEOX LXT-010S-H besteld en geleverd gekregen, en wil dezelfde configuratie nu opbouwen aan mijn ODF vezel waar ik nu een 5530 (fritz) (GPON) aan heb hangen voor Freedom. Je hebt dan wel een ander kabeltje (SC APC(Groen) (ONT) naar SC UPC (Blauw) (SFP)) nodig en inderdaad het MODEM_ID (en volgens mij niet het GPON serial) klonen. Moet dat nog verder uitzoeken

Note: Installatiepakket glasvezel - 135 van Wil1 geeft info. NB: ik heb het (nog) niet getest.

Rudi

Dank voor je reactie. Benieuwd naar je ervaringen. Over het klonen lees ik verschillended ervaringen. Zijn er hier mensen die dat al eens succesvol uitgevoerd hebben? De bedoeling is terug te kunnen vallen op de Fritzbox zonder de helpdesk te moeten contacten…

Werken die AVM SFPs echt in geen enkele andere router? Ik zou eerst die AVM SFP proberen…
De betere routes accepteren in principe alle SFPs en de betere SFPs kunnen in alle routers werken (zelfs als er beperkingen worden opgelegd).

Ik heb nog geen succesverhalen gelezen dat de sfp module uit de FritzBox compatibel is in andere routers. Maar ik kan het natuurlijk proberen😊.
Ik ga de Microtik router maar bestellen. Mocht het niet werken, dan kan ik altijd nog een andere sfp bestellen.
Als er anderen zijn die de mircrotik met welke sfp module dan ook werkend hebben op het gpon netwerk, hoor ik het graag😀

Mij is verteld dat een deel van de noodzakelijke functionaliteit/logica van van de XGS-PON sfp door hardware van de router wordt uitgevoerd en het dus geen volwaardige XGS-PON sfp module is zoals bjvoorbeeld die van Zaram of FS.com . Hoe dat met de AON of GPON module zit weet ik niet, zou me kunnen voorstellen dat die AON sfp wel uitwisselbaar zou kunnen zijn omdat die veel minder logica nodig schijnen te hebben.