Ik zou wel geïnteresseerd zijn in zowel een chat (Matrix) als een cloud server (Nextcloud). Naast de bestaande e-mail service.
Het zou inderdaad fijn zijn als Freedom internet daarom het voortouw zou nemen dit soort open source niet alleen aan te bevelen maar ook een leidende rol bij het in gebruik stellen ervan te spelen. Het is nu bijvoorbeeld extreem lastig je vrienden en kennissen te bewegen ook Matrix te gebruiken ipv. Whatsapp (ik draai zelf een Matrix server). Als je zou weten dat elke Freedom gebruiker Matrix tot haar/zijn beschikking heeft, dan werkt dat drempelverlagend om een dergelijk echt open source en federated chat systeem op te zetten. Idem voor bestanden uitwisselen met een cloudserver, blogging met Mastodon etc.
Over de keuze of het in een datacenter draait of thuis, daar speelt ook mee hoe betrouwbaar/persistent je iets wilt hebben. Maak je zelf een backup op een andere locatie zodat je ook bij brand je gegevens nog hebt? Dat lijkt me iets voor geavanceerde/professsionele gebruikers, een datacenter lijkt me daarom eenvoudiger voor de meeste particulieren.
In het verleden had xs4all ook experimentele diensten. Dat zou een manier kunnen zijn om de werkelijke gebruikersacceptatie te testen en tegelijkertijd ervaring op te doen hoe moeilijk of eenvoudig en bepaalde service in de lucht te houden. In de testfase moet je dan duidelijk uitleggen dat je als gebruiker beperkte support en geen garantie hebt dat de service blijft bestaan. Een traject om zo iets uit te rollen betekend dus eerst een enquete, daarna een experiment en zodra het groot genoeg is wel of niet besluiten dit definitief als service aan te bieden.
Als Freedom veel van dergelijke services levert, zou het zelf een optie kunnen zijn om gebruikers aan te trekken die alleen dit service pakket willen, zonder dat ze een internet aansluiting van Freedom afnemen, net zoals de bestaande email-only klanten. De aantrekkelijkheid hiervan zit hem dat vooral in de privacygarantie.
Over het betaalmodel: mijn voorkeur zou zijn als elk van de services optioneel zou zijn. Geen vaste pakketten waarvan je vanwege slechts één gewenst item toch bij de duurste optie uitkomt. Maar losse maandbedragen voor een cloud (€3,-) een chat (€2,-) en dergelijke, en korting als je meerdere services afneemt. Feitelijk zo als je nu bij verzekeringsmaatschappijen ziet. Misschien dat je ook het feitelijke datagebruik, latency en uptime garantie zou moeten meenemen in de betalingsmodel om het voor meerdere mensen economisch acceptabel te maken.