Werkt de FRITZ!Box 7690 voor zowel KPN als ODF?

Er ligt eindelijk glasvezel bij mijn woning, zowel van KPN als ODF. Het eerste jaar zal ik dus via KPN verbonden zijn, daarna stap ik over naar ODF. Voor de glasvezelverbinding van KPN biedt Freedom de FRITZ!Box 7690 aan. Ik wil deze misschien kopen in plaats van huren. Werkt dit modem echter ook voor ODF?

specificaties van de FrB7690 zie je bij leverancier AVM op hun website:

de FritzBox-7690 bij AVM

Bij de meeste fiber-verbindingen wordt standaard afgewerkt met een MediaConverter (die het glasfiber-signaal omzet in ether-over-utp) .

Voor uitleg, zie het item op deze Freedom-Community

Glasvezel-Terminologie uitgelegd

Dan sluit je jouw gehuurde/eigen FritzBox aan op z’n WAN-poort.

Ik vermoed dat als je van de ene kabelaar naar de andere overstapt, dat dan alleen de MediaConverter wordt vervangen. Alles daarachter in huis kan het zelfde blijven.

Kan één van de andere leden dit bevestigen ?

1 like

antwoord-2:

Doe op Freedom.NL de postcodecheck voor jouw huis.

Waarschijnlijk staan daar nu zowel de KPN als ODF genoemd; kijk goed naar de gebruikte techniek van de belichter (bv. GPON of XGS-PON) .

In de FritzBox zorgt de ingestoken Fiber-SFP-module voor de verbinding met de fiber-wijk-centrale. Deze moet dezelfde zijn als de gebruikte techniek van de belichter.

Als in jouw wijk beide aanbieders dezelfde techniek gebruiken, dan zou de FritzBox voor beiden bruikbaar moeten zijn.

In het andere geval hoef je ‘alleen’ de SFP-module te veranderen. De FritzBox zèlf kan beide zaken aan, als de goede SFP-module er maar in zit. (Je zou dan het eerste jaar de FB7690 kunnen huren, en bij de overstap kopen met de juiste SFP-module)

1 like

De 7690 heeft volgens spec geen fiber aansluiting. Dus waarschijnlijk alleen een een ethernet WAN poort om aan te sluiten op de mediaconverter.

Als ik iets zou moeten kopen dan kies ik voor de 5690 Pro FRITZ!Box 5690 Pro | DSL- & glasvezelrouter | Koop nu! Zit zowel AON SFP als GPON SFP module in de doos.

1 like

Als je aan een snel netwerk van KPN komt.
Is het te overwegen een 4690 te gebruiken.
Die heeft een 10Gb WAN.

1 like

Dank voor alle reacties!